;
;

Psykologistudenten Vilde Dons går for medalje under NM i bodyfitness

Vilde Dons (23) gjør seg klar for sin fjerde konkurranse i bodyfitness. Med en tredje, fjerde og femteplass fra tidligere, sikter hun nå mot det edleste metallet.

De harde fakta:

  • Alder: 23 år.
  • Bosted: Trondheim
  • Utdannelse: Studerer psykologi og tar opp realfag for  å komme inn på medisin.
  • Jobb: Deltid i rusomsorgen og på Sats.
  • Meritter: 5 plass fra NM i bodyfitness 2011, 4 plass fra Stavanger Open 2011.
  • Klubb. Kaliber FKK
Aktuell som: Skal stille i bodyfitness under Norgesmesterskapet 6 oktober.

Ei aktiv dame som liker å reise

Jeg vil tro at du ikke rekker så veldig mye annet enn å trene frem til NM, men hva gjør du når du ikke trener eller konkurrerer – og hva brenner du for?

Jeg har en stor lidenskap for å reise. De siste årene har jeg besøkt både Sør Amerika og Afrika og jobbet som frivillig innen helse og med barn. Dette er kjempespennende og relevant for utdanningen min. Ved siden av treningen er jeg veldig glad i utendørsaktiviteter – som tur i marka, sykling, rulleski, osv.

Hvis samboeren din skulle beskrevet deg med et par-tre ord. Hvilke ord ville det da blitt? (OBS! det er ikke lov å spørre)

Da tror jeg det måtte ha blitt at jeg er sta, dedikert og omsorgsfull.

Fikk salmonella og ble syk under konkurranse i fjor

I fjor avsluttet du sesongen med en høyst respektabel 5. plass fra NM. Hvordan synes du fjoråret gikk, og hva fikk deg til å bestemme deg for å konkurrere i også  i år?

I fjor fikk hadde jeg salmonella både under Stavanger Open og NM (hhv. 4 og 5 plass), og brukte derfor lang tid på å bli frisk etter konkurransen.

Det var først i januar at styrken og lysten til å stille kom. Tanken på å se om jeg hadde forbedret meg siden sist, var sentral. Jeg har siden januar prøvd å spist mye, ren mat og trent tungt og variert for å øke muskelmassen. Så får vi se om det holder. I Trondheim forrige helg fikk jeg en tredjeplass. Til NM håper jeg på enda mer.

Lærte masse av fjorårets konkurranser

Har har du lært noe på de tre konkurransene du har stilt på – som du kan ta med deg inn mot NM førstkommende helg?

Jeg har lært masse om hvordan kroppen min responderer og kanskje like viktig – hva den ikke responderer på. Jeg har tatt høyde for dette og justert dietten deretter. Ting som oppkarbing, kutting av vann og salt er et sjansespill de første gangene, så det er betryggende å ha litt mer erfaring denne gangen. Jeg har også lært at det er viktig å ha med seg hodet i prosessen, og har fokusert mye på dette i år.

Hva med dietten og treningen før konkurranse – Har du gjort noen forskjeller der?

Det har blitt noen forandringer i dietten, men det handler mest om oppkarbingen. Jeg har også valgt å kutte meieriprodukter, fordi jeg føler jeg reagerer negativt på det. På treningsfronten går det litt i det samme som i fjor, annet enn at jeg kjører mer intervall i år. I fjor ble det mye rask gange med stigning på tredemølla.

Har verdens beste trener

Mange erfarer etter hvert at kostholdet er like viktig som trening når noen skal stille i bodyfitness. Gjør du alt selv, eller har du noen som hjelper deg?

Jeg har verdens beste coach, i Gunnar Strand Jacobsen. Han har ansvaret for dietten min og har hjulpet meg utrolig mye med treningen off-season. Han hjelper meg også å stresse ned og motivere meg. Jeg er veldig heldig som får hjelp av Gunnar, og hadde garantert ikke klart det uten hans hjelp og ekspertise.

Hva med musikk, har du noen favorittlåter inn mot NM som gjør at du virkelig står på?

Trener jeg styrke går det mye i Disturbed – down with the sickness, Turbonegro med get it on og Game feat Lil Wayne med red nation. Trener jeg kardio så er det Jay Z feat Kanye West Why I love you, Sander van doom med Drink to get drunk og Skrillex med Bangarang som gjelder.

Med riktig innstilling kan hvem som helst klare det

Hvilke tanker gjør du deg om å stille. Er dette noe hvem som helst kan få til, eller kreves det noen spesielle egenskaper for å fullføre et sånt løp?

Jeg tror hvem som helst kan klare det de vil, hvis de virkelig brenner for det. Når det er sagt så kan man ikke trene seg opp til en fitnesskonkurranse over natta. Det tar tid å bygge opp musklatur og forme en fin fysikk.

Bare dietten i seg selv krever disiplin, utholdenhet og en hard psyke. Fitness har jo blitt veldig populært den siste tiden, og det synes jeg er veldig gøy. Men det er viktig å bevare treningsgleden og et sunt syn på en trent kropp.

Ser fram til å feire med familie og venner

Gjør du noe spesielt den siste uken før NM? I forhold til trening, diett og hvile.

Jeg kommer kun til å kjøre noen enkle høyrepsøkter på overkroppen. Det blir ingen kardio og beintrening denne siste uka. Så blir det å få mest mulig hvile, kjøre vannloading og ligge høyt med beina. Så pleier jeg å se The Biggest Loser som motivasjon. Hvis de kan komme seg i form, så kan jeg også det!

Har du noen planer for hva du skal gjøre etter du er ferdig på NM, blir det rett ut på byen, eller å kose seg med familien?

Jeg er ingen party-person, men det blir nok en etterlengtet feiring med familie, venner og god mat.

Usikker på om hun konkurrerer igjen

Har du lagt noen planer videre etter NM – Blir du å konkurrere igjen?

Jeg har ikke bestemt meg for videre planer enda. Etter NM er det skole, jobb, venner og familie som står i fokus. Så får vi se om lysten melder seg igjen mot våren. Isåfall blir det diettstart igjen i juni engang.

Er det noen spesielle du vil takke – som har betydd ekstra mye for deg under oppkjøringen?

Foruten coachen min Gunnar, som jeg allerede har nevnt ønsker jeg å takke følgende personer:

  • Jeg vil gjerne takke Siw Hege Hansen for både poseringstrening, styrketrening, gode råd, gode klemmer og oppmuntring under dietten. Hun er en fantastisk dame.
  • Paul Alexander Rusten investerer mye av fritiden sin på å hjelpe utøvere, og jeg er utrolig takknemlig for all hjelp og støtte jeg har fått fra han. Paul er en person som alltid stiller opp.
  • Takk til Marthe Strand har knuget og gnikket opp musklaturen min samtidig som vi har fine samtaler mens jeg ligger på benken hennes. Det setter jeg pris på.
  • Takk til Bendik Johansen som er en kunnskapsrik mann som setter nåler i meg, trykker på meg og holder meg skadefri mens han lærer meg om kroppens anatomi.
  • Vegard Thevik har hatt ansvaret for treningsprogrammet mitt samtidig som han har pushet meg til tårene  trillet på trening. Han har gjort justeringer, kjeftet, mast og trent med meg selv om jeg har vært potte sur. Jeg er utrolig heldig som har en slik støttespiller under oppkjøring.

Takk til alle de herlige vennene mine som sender fine meldinger, trener med meg og heier på meg! Det setter jeg ufattelig stor pris på. Tilslutt vil jeg også takke mamma, som også er verdens beste cardiopartner.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.