Derfor har ikke Victoria’s Secret-modellene magemuskler

Har du noen gang lurt på hvorfor de supertynne modellene ikke har sixpack? Personlig trener Isabella Hanne Marthinsen gir deg svaret.

«Hvis man ser på bilder av veltrente jenter så har noen markerte magemuskler, mens andre ikke har det. Hvorfor er det slik? For mens noen har veldig tydelige muskler, har andre «bare» flat mage.»

Dette spørsmålet fikk personlig trener Isabella Hanne Martinsen i innboksen sin for noen dager siden.

Lite muskler gjør det vanskelig å få sixpack

Dette synes jeg var et veldig godt spørsmål. Hva er egentlig grunnen til at disse slanke catwalk-modellene ikke har mageruter og kutt i beina? Svaret er egentlig ganske enkelt; de har ikke nok muskler!

Jeg leste nylig et intervju med Justin Gelband, en visstnok anerkjent trener (jeg hadde aldri hørt om han) som er kjent for å få modeller i form til store motevisninger og show.

På spørsmålet om treningsprogrammet til Victoria’s Secret modellene sier han følgende:

Enten du er mann eller kvinne er nøkkelen til en effektiv treningsøkt intensitet. Etter min mening får du bedre resultater jo hardere du trener. Dette kan naturligvis føre til skader dersom du overdriver, men generelt vil en kort, intensiv treningsøkt forbrenne fett mens du vedlikeholder muskelmassen.

Justin fokuserer på «lange, slanke muskler». Beintrening er bannlyst i hans øyne. Han ønsker ikke at modellene skal «bulkes opp», så han unngår direkte trening på beina, og mener at øvelser som utfall, knebøy osv. ikke har noe å gjøre i en modells treningsprogram. Til og med plyometrics og trappeløping er forbudt. I tillegg får ikke jentene bruke manualer som er tyngre enn 2,5kg (!).

Slik trener supermodellene

Justin tar i bruk elastiske bånd, bosu ball, boksing eller pilates. Målet er å fremme balanse og stabilitet, mens fokuset ligger på å trene muskler som fører til en bedre holdning og styrket kjernemuskulatur.

Modellene trener mellom 45-75 minutter, 3-4 ganger i uken. Justin varierer øvelsene for å holde motivasjonen oppe. Fokuset ligger på å «tone» hoftene, innsiden av lårene og magen.

Victorias Secret-modellenes diettplan

Når modellene ønsker å komme i sitt livs form unngår de salt, sukker og høykarb-mat. Hvert måltid består av protein, sunne kilder til karbohydrater og fett.

Eksempel på kosthold:

  • Frokost: Havregrøt, eggehviter, grønnsaker, frukt, yoghurt, cottage cheese
  • Lunsj: Kylling og salat
  • Middag: Fisk, kylling eller kalkun med grønnsaker

Og slik går det slag i slag utover dagen.

Lav fettprosent, men lite muskler

Ok, så modellene lever sunt, de trener, men allikevel har et fåtall av dem sixpack – hva er grunnen?

Mange tror at disse modellene har lav fettprosent, men det er langt fra sannheten. De er det man kaller «tynn-tynn», dvs. at de har en normal fettprosent men mangler muskler.

Problemet ligger i at de spiser altfor lite og ikke trener styrke. De slanker rett og slett bort musklene sine, og går på et såpass kraftig kaloriunderskudd at kroppen tviholder på fettet til neste sultkatastrofe, og heller prioriterer å ofre muskelmassen.

Hadde disse jentene spist NOK mat og trent TUNG styrketrening ville de ha sett annerledes ut, og kunne hatt lav fettprosent med synlige muskler. Men man kan ikke deffe frem muskler som ikke finnes.

Ønsker du å følge den mest effektive oppskriften, vil jeg anbefale deg vår styrketreningsguide for nybegynnere.

Bli med og snu trenden

Så jenter; bli med og snu trenden – tren styrke, spis maten din og oppnå en sterk og sunn fysikk! Du vil både føle deg bra og se bra ut.

Referanser

  1. http://www.notyouraveragefitnesstips.com/best-workout-routines/exercise-plan-for-women-victoria-secret-model-workout-routine-and-diet
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.