Vibrasjonstrening er bare tull

Fjollete elektronikk kan ikke erstatte ordentlig trening.

Du har helt sikkert sett det på TV-Shop. Tilsynelatende spreke og veltrente mennesker som står på kjøkkenet og lager mat med en AbTronic – en vibrerende beltelignende innretning – festet rundt magen som etter sigende bygger en hissig sixpack, eller leser en bok i ro og mak imens VibraSlim’en de står på rister og beveger seg.

Reklamen skal ha deg til å tro at det ene og alene er disse tåpelige innretningene som er ansvarlige for disse personenes flotte fysiske form, og at ti minutter om dagen med vibrering tilsvarer en hel time med ordentlig trening.

Virtual insanity

Du trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dette er ren og skjær idioti, på grensen til svindel.

Nå har også forskere ved Massey University i New Zealand tatt en gjennomgang av flere studier på emnet (1), og kommet frem til følgende:

  • «Useless, twisting, our new technology…»

    Effekten av vibrering («vibrasjonstrening» er ikke et ord jeg akter å bruke mer enn én gang) er ikke engang i nærheten av den du kan forvente av skikkelig trening. Muskelaktiveringen er latterlig lav og du får ingen form for progressiv overbelastning, som er essensielt for muskelvekst og styrkeutvikling.

  • Energikostnaden ved vibrering er så lav at den knapt gir noen som helst metabolsk fordel. En eneste studie viste en reduksjon i fettprosent på 3,2 % i en gruppe i løpet av 8 måneder, men dette er a) et fullstendig meningsløst resultat hvis det ikke ses i sammenheng med deltakernes fysiske form i utgangspunktet, b) uansett helt latterlig når man sammenligner det med hva 8 måneder med skikkelig trening kunne ha utrettet, og c) garantert påvirket av bakenforliggende faktorer.

Vibrering er et akseptabelt alternativ i tilfeller hvor ingen form for konvensjonell trening er mulig, og er i så måte ikke fullstendig verdiløst (2).

Det trekkes frem at denne formen for aktivitet kan være positivt for å utvikle muskelfunksjon hos toppatleter (som allerede trener ekstremt mye) og eldre (som kanskje ikke har mulighet til å drive med vanlig trening). Jeg tør vedde på at du hverken er toppatlet eller ufør pensjonist.

Vibrering gjør deg ikke stor, og det gjør deg ikke tynn. Bruk pengene dine på medlemsskap på treningsstudio istedet. Vibrering kan du bruke til andre ting.

Referanser

  1. Cochrane DJ. Is vibration exercise a useful addition to a weight management program? Scand J Med Sci Sports. 2011 Nov 3.  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22092513
  2. Cochrane DJ. Vibration exercise: the potential benefits. Int J Sports Med. 2011 Feb.      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21165804
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.