Velg treningsprogrammet som passer deg

Her har du 18 gode treningsprogram som du burde ta en nærmere titt på. Kanskje finner du noe som passer deg?

curl

Det bugner over av treningsprogram i ulike treningsblad og på internett. Det er fullt forståelig at det er vanskelig å vite hva som er det riktige programmet for nettopp deg. De lover jo alle sammen store biceps, stram mage og sprettrumpe på rekordtid.

Så hva skal du egentlig velge? 

Valg av treningsprogram avhenger egentlig av et flust av faktorer. Hvor raskt du lærer, hvem du får hjelp av, hvor mange ganger i uken du ser for deg å trene, hva målsetningen/motivasjonen din er, osv. Det er ikke alltid enkelt å gi gode svar på dette, men ved å lese mer om de ulike programmene som er presentert her, finner du helt sikkert noe du liker.

Gode nybegynnerprogram

Nybegynnere bør utelukkende trene hele kroppen hver gang de trener. Her skal man ha fokus på færre øvelser og trene opp god løfteteknikk, samtidig som at man er tøff nok med seg selv til å bli sterkere med jevne mellomrom.

  • Ønsker du å kombinere teori og praksis, bør du lese om det svært populære nybegynnerprogrammet vi har laget. Denne guiden bør alle lese, gjerne flere ganger.
  • Vil du gjøre det enda enklere, bør du prøve deg på en Starting Strength-variant. Også her følger det med en konsis teoridel som gir deg verdifull forståelse av hva trening bør handle om.
  • Falt ikke disse i smak, kan du også vurdere Børge Fagerli sitt nybegynnerprogram en sjanse. Mannen er kjent for bl.a. Biorytmedietten, Myoreps, Health&Fitness Concept og var også med og startet MyRevolution.

Er du usikker på hvordan du gjør øvelsene? Sjekk øvelsesguiden vår.

Fokus på øvelser og muskler

Noen ganger har vi lyst til å prioritere noe spesielt, enten det er en muskelgruppe eller en øvelse. Da kan det være greit å vite hva vi må gjøre for å få ekstra stor effekt på det vi fokuserer på.

  • Konge i benkpress: Børge Fagerli har skrevet en omfattende benkpress-guide som du burde få med deg om benkpresstyrken betyr noe for deg!
  • Muscle Ups: Kroppsvektøvelser er i vinden for tiden, og er det noe som imponererer, så er det å beherske muscle ups – en slags hybrid/kombinasjon av pullups og dips.
  • Fra 0 til 9 pullups på 12 uker: Står du bom fast i pullups? Da bør du prøve dette programmet som er testet ut i praksis av mange nybegynnere.
  • Bygg store armer: Vi er mange som vil ha store biceps og triceps, og da kan det være kjekt å vite hva som faktisk virker, slik at vi ikke søler bort tid på ineffektiv trening.
  • Rumpetrening: Det finnes mange artikler om rumpetrening, dette er en av flere som er skrevet på Fitnessbloggen.
  • Sixpack: Få eller ingen sier nei takk til strammere mage, gjerne med konturer av mageruter under. I denne artikkelen får du tips til hvordan du kan oppnå dette, uten å ofre unødvendig mye.
  • Egenmassasje: Sliter du med skader og smerter eller tenker preventivt? Da er dette egenmassasje-programmet noe for deg.

Viderekommen / avansert

Hvis du som jente kan løfte egen kroppsvekt i knebøy 6-8 ganger og du som gutt kan gjøre det samme 15 ganger, så er du kanskje moden for større utfordringer. Du har forhåpentligvis god teknikk i baseøvelsene og har rukket å gjøre deg kjent med andre effektive øvelser.

Er du usikker på om du burde ta steget videre? Da bør du lese denne artikkelen.

  • X-Press: Tomas Fjeldberg har her laget et program som passer til deg som ønsker å ta steget videre fra nybegynner-stadiet.
  • X-Strength: Tomas Fjeldberg har skreddersydd et program med fokus på maksimal styrke.
  • X-Size: Her er det derimot ekstra fokus på muskelvekst, selv om du selvsagt også blir sterkere.
  • Plyoreps: Ståle «Plyo» Bjørkestøl har laget et effektiv program for å bygge muskelmasse og styrke.
  • 5×5 m/ autoregulering: Dette er en videreutviklet 5×5-variant med autoregulering.
  • Doggcrap (DC): Dette er en svært populær og effektiv treningsmetode som er satt sammen av amerikanske Dante Trudel. Programmet kjennetegnes av lavt volum og høy intensitet.
  • PHAT: Kanskje det mest populære treningsprogrammet for Fitnessbloggens jevne leser.
  • Fyrstikkprogrammet: Lei av å være en tynn «fyrstikk»? Kjetil Åmdal har erfaring og har laget et effektivt treningsprogram tilpasset oss fyrstikker :)

Vi anbefaler alle å føre en loggbok i forumet. Dette gjør det enkelt å følge med på fremgangen, og få tips av andre medlemmer.

Artikkelen er sist oppdatert 15 mars 2013

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.