;
;

Vektnedgang – gjør du disse 8 feilene?

Ikke gå i de vanlige fellene.

Vektnedgang

Det å gå ned i vekt er en av de tingene som står høyest på ønskelisten til mange, enten det er snakk om flere titalls kilo eller bare de siste 5 kiloene for å bli kvitt kjærlighetshåndtakene. Nå om dagen vil jeg tro de aller fleste forstår at man må trene mer og spise sunt for å gå ned i vekt. Egentlig ganske så enkelt ikke sant?

Vel, hadde det vært enkelt så ville alle gjort det tenker jeg, så noe må det jo være som hindrer så mange i å lykkes? Gjennom de årene jeg selv har gått ned i vekt har jeg imidlertid oppdaget mange småting jeg har gjort som istedet for å hjelpe faktisk har hindret fremgangen min. Gjør du også disse feilene?

1. Du stresser for mye

stress1

Når man først har bestemt seg for å gå ned i vekt så vil man gjerne at det skal skje kjapt. Stress kan imidlertid føre at fremgangen din stopper opp. Matstress, treningstress, tanker og følelser og lite søvn er alle stress faktorer som kan føre til at du ikke får fremgangen du vil ha, rett og slett alt som øker nivået av stresshormonene adrenalin og kortisol kan bli sett på som stress.

Kortisol er et av hormonene som frigjøres under stress. For høye verdier av dette kan ødelegge overskuddet ditt, forhindre at du blir sterkere og kan føre til vektnedgangen tilsynelatende står på stedet hvil. Høye kortisolnivåer er noe du ikke ønsker dersom du vil ned i vekt. Å hele tiden stresse med hva du spiser og at alt må skje etter en gitt plan kan det være lurt å ta seg en pust i bakken og stresse ned. Stress med vektnedgang fører veldig sjeldent til noe positivt, har du brukt X antall år på å legge på deg kan du ikke forvente at det forsvinner iløpet av en uke.

LES OGSÅ – Slik kan stress ødelegge dietten din

2. Du hviler ikke nok

Hvile og restitusjon er viktig for kroppen, uansett hvor gøy man synes treningen er. Når man er inne i gode perioder så glemmer man ofte at kroppen også trenger hvile for å hente seg inn igjen. Massasje og egenmassasje kan hjelpe kroppen og musklene restituere seg kjappere, og ingen har vondt av å ta en treningsfri dag av og til. Det betyr ikke at du må ligge i fosterstilling på sofaen hele dagen. Gå deg en tur, dra på svømming eller finn andre lettere former for aktivitet. Personlig har jeg merket at kroppen føles bedre etter litt hvile i perioder hvor jeg har trent mye og hardt.

3. Du fokuserer for mye på tallene på vekta

digital-bathroom-scale-tanita-solar-weight-scale-solar-powered-3554-l

Dette henger litt sammen med punkt 1, nemlig det å stresse for mye. Mange, særlig jenter, henger seg altfor mye opp i tallene på vekta, og klarer derfor ikke se resultatene de i mange tilfeller har oppnådd. Baderomsvekta gir deg kun et tall om hva hele deg veier, men den sier ingenting om hva denne vekta faktisk består av. Det finnes utallige grunner til at vekta kan variere med opptil flere kilo, blant annet vann i kroppen, stress, hvor du er i mensturasjonssyklus og hormonbalanse i kroppen.

Spiste du for eksempel et måltid med mye karbohydrater kvelden før kan dette ha ført til et høyere tall på vekta dagen etter. Likevel er det disse tallene som bestemmer om vi har en god eller dårlig dag. Vei deg gjerne av og til, men bruk også andre metoder som målebånd og fettklype når du skal måle fremgangen. Ikke la tallene på vekta ødelegge dagen din. Fokuser heller på hvordan du presterer og hvordan du føler deg, og ikke minst endringene du ser i speilet.

LES OGSÅ – Derfor bør du kaste baderomsvekten

4. Du spiser for mye i helgene og for lite ellers

Dette er en feil jeg ser mange gjør. Du er superflink fra mandag til fredag, og så begynner moroa. Før du aner det kan byturen og den påfølgende dagen derpå ha spist opp alt underskuddet du trente vekk uka før og du starter på nytt igjen når mandagen kommer. Litt kos i helga er lov, men ikke la det bli så mye at det ødelegger fremgangen din.

Igjen, det er lov å kose seg litt, men husk at disse ekstra kaloriene kan ha mye å si for hvor fort du oppnår målene dine. Man kan også oppleve problemer med å gå ned i vekt dersom man spiser altfor lite. Kroppen går i sparemodus fordi den ikke får nok mat, og holder derfor igjen på fettreservene. Kaloriunderskudd er selvsagt viktig for å gå ned i vekt, men ikke spis altfor lite.

LES OGSÅ – Fallgruven: 40 timer som ødelegger formen

5. Du blir for detaljorientert

nervous-woman-cartoon

Når man vil ned i vekt så er det veldig lett å henge seg opp i detaljer. Må jeg trene morgenkardio? Er biff bedre enn kylling? Det er rett og slett ikke alt man trenger å vite svaret på! Det er for eksempel greit å telle kalorier så man har en ide om hva man får i seg, men dersom dette ender opp med å bli en stressfaktor i seg selv har det gått for langt. Fokuser på å spise sunne matvarer og trene, bare det i seg selv kommer man veldig langt med. Kroppen er dessuten veldig tilpasningsdyktig, så om du spiser noe som ikke står på planen en dag vil det neppe gjøre stor skade. Problemet er jo om dette skjer hver dag.

LES OGSÅ – Ortoreksi – Pass på at det sunne kostholdet ikke går til hodet på deg

6. Du erstatter måltidene dine med pulverdietter

Kosttilskudd er vel og bra, så lenge det kommer som et tilskudd til vanlig mat. Pulverdietter og tablettkurer er noe jeg generelt anbefaler deg å ligge langt unna. Hvorfor dytte i seg en pulverkur som smaker forferdelig når du heller kan spise masse sunn og deilig mat? Joda, kanskje virker det i starten og du går ned i vekt, men hva tror du skjer så fort du begynner å spise ordentlig mat igjen?

Gå heller inn for å gå ned i vekt ved å spise god og sunn mat. Det tar kanskje litt lengre tid, men det vil gi deg et grunnlag for å klare å holde vekten nede over lengre tid enn pulverdietter. Husk at mat faktisk ikke er fienden din så lenge du får i deg riktig type mat.

7. Du sover for lite

Søvn er faktisk en viktig faktor for fremgang, og her feiler jeg veldig selv til tider. Mangel på søvn fører til at du forbrenner mindre, spiser mer og at du mister en større andel muskler på diett enn du kunne ha gjort. Høres ikke det kjipt ut? I mange tilfeller kan mangel på søvn føre til at du blir i dårlig humør, og dette kan igjen påvirke treningen din, og dermed også fremgangen. Det fører også til at du spiser mat du vanligvis ikke ville spist, og øker risikoen for kjappe og usunne løsninger når det kommer til mat. Er du trøtt og sliten kan bollene på Narvesen friste så mye mer enn når du er våken og opplagt.

LES OGS – Å Søvn – 4 gode grunner til at du bør gå å legge deg nå

8. Du er for utålmodig og har for dårlig tid

time-management

Skal du ned i vekt må du faktisk ta tiden til hjelp. Jeg vet det er kjedelig, men dersom du virkelig vil ned i vekt så må det en livsstilsendring til, og ikke en kjapp pulverdiett du kjøpte på helsekosten. Om du har brukt 3 år på å legge på deg kiloene så kan du ikke forvente at de skal forsvinne iløpet av en måned. Ofte kan det ta flere uker før man begynner å merke resultater, gamle vaner skal vekk og ikke minst må tankegangen endres. Sprekker vil også dukke opp nå og da, da er det selvsagt viktig å ikke gi opp, men fortsette med både trening og sunt kosthold.

Ta deg god tid, finn ut hva som fungerer best for deg og fokuser på andre ting enn akkurat tallene på vekta. Ting vil skje om du spiser sunt og trener, og det vil skje selv om du tar deg et kakestykke på en bursdagfest. Å ha for dårlig tid med å gå ned i vekt fører sjeldent noe godt med seg på noe som helst måte.

Å begynne å trene og spise sunt for å gå ned i vekt er en super start, og ved å ha litt fokus på punktene over kan det brått bli litt lettere. Opp og nedturer kommer det uansett, men dette med stress i ulike variasjoner tror jeg faktisk er det som hindrer fremgangen til de aller fleste av oss. Så stress ned, spis sunt og tren en kombinasjon av styrketrening og cardio. Dette har du sikkert hørt før, men det er faktisk det som funker!

LES OGSÅ – Helene veide 141 kilo, men sa nei til fedmeoperasjon. I dag er hun et helt nytt menneske

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.