;
;

Vanlige treningskader: Symptomer og behandling

De fleste opplever én eller flere av disse treningsselaterte skadene i løpet av livet.

muskelstrekk

Nå er våren her, og for mange av oss betyr det å komme igang med trening for å prikke inn sommerformen. Men i vår iver etter raske resultater, er det uheldigvis fort gjort å ryke ut for en skade.

Her kan du lese om noen vanlige treningsskader, hva som forårsaker dem, behandlingsformer som kan hjelpe, samt noen tips om hvordan du forebygger dem.

Muskelstrekk

Hvordan forekommer det og hva er symptomene?

En muskelstrekk forekommer som oftest i muskel-sene-overgangen. Symptomene avhenger av omfanget på skaden, men utøveren rapporterer som regel en huggsmerte i muskelen etterfulgt av ømhet og vansker med å stramme muskelen.

Ved større skader kan man av og til kjenne en fordypning i muskelen, og ved avrevet muskel (totalruptur) vil man se en åpenbar unormal muskelform.

Hvordan behandler jeg det?

Målet med behandlingen er å umiddelbart begrense indre blødninger så mye som mulig og forebygge eller lindre smerte, for på den måten og skape bedre betingelser for reparasjon av skaden. «PRICE» er standard ved akutte muskelskader.

Protection (beskyttelse):

Reduserer sjansene for ytterligere vevsskade og blødning.

Rest (hvile):

Kan også erstattes med “optimal belastning” siden hvile innebærer inaktivitet, mens symptombegrenset aktivitet fører til bedring under rehabiliteringen.

Ice (kuldebehandling):

Anbefales av og på ising i 10 minutter i opptil to timer, denne behandlingen virker best de første 48 timene etter skaden.

Compression (kompresjonsbehandling):

Sannsynligvis den viktigste komponenten i behandlingen da den reduserer blødning og hevelse. Sammenhengende kompresjon de første 3 dagene etter skaden anbefales.

Elevation (hold skadet kroppsdel hevet):

Reduserer lokalt trykk, blodstrøm og hevelse.

 

Fremre knesmerter

Man Holding Knee

Hva er det og hvordan får jeg det?

En rekke årsaker er blitt foreslått, men skade og overbelastning er de vanligste årsakene. I tillegg kan benlengdeforskjeller, ubalanse mellom hofte- og knemuskulatur, stram lårmuskulatur, og unormal kneskålstruktur bidra til skaden.

Hva er symptomene?

Smerter ved huksitting, gå ned en trapp, bilkjøring, sitte lenge på kino (kinosyndromet) og ved oppbremsing er vanlig.

Hvordan behandler man det?

Styrketreningsprogram med en akutt- og restitusjonsfase er den beste behandlingen. Først skal man hvile kneet og unngå aktiviteter som gjør vondt. I restitusjonsfasen legges det stor vekt på styrking av muskulaturen.

 

Benhinnebetennelse i leggen

Hva er det og hvordan får jeg det?

En meget vanlig belastningsskade der økt muskelstørrelse (muskelhypertrofi) og stivhet relatert til intense treningsperioder antas å være viktige utløsende faktorer.

Har man økt utadrotasjon av leggen, og ankel og fot som roterer for mye innover er det også viktige årsaks-faktorer.

Hva er symptomene?

Man opplever ofte ømhet og smerte på innsiden og fremsiden av den siste tredjedelen av leggen, under og en stund etter trening. Smerten øker gradvis med treningsintensiteten og kan bli så voldsom at man må avbryte sesjonen.

Hvordan behandler man det?

I den akutte fasen er ofte hvile, alternativ trening, tøyning av leggmuskulaturen, og smertestillende medikamenter en god løsning. Korreksjon av feilstillinger ved bruk av spesielle sko og innleggssåler er lurt, treningsprogrammet bør også endres hvis det er for intensivt.

Smerter i akillessenen

akillessmerte

Hva er det og hvordan får jeg det?

Problemet er slitasjeforandringer i akillessenen som oppstår ved overbelastning over lengre tid. At man trår feil med foten (overpronasjon) kan også være en utløsende faktor, i tillegg til fottøy med dårlig demping, løping på hardt underlag, og kaldt klima.

Hva er symptomene?

Smerten kan deles inn i fire stadier. I fase en føles bare smerte etter aktivitet og forsvinner etter en periode med hvile. I fase to føles smerte under aktivitet, men den hemmer ikke aktiviteten. I fase tre føles smerte under aktivitet og er så intens at den hindrer personen i å delta i normal trening. I fase fire oppleves kroniske smerter som vedvarer selv når personen er i ro.

Hvordan behandler jeg det?

I tidlig fase kan hvile, tøyning av leggmuskulatur, alternativ trening, og endring av utløsende faktorer som fottøy og underlag gi gode resultater. Hovedbehandlingen er derimot eksentriske styrkeøvelser som betyr at muskelen forlenges mens den utvikler kraft.

Dette i kombinasjon med trykkbølgebehandling gav i en studie lovende resultater.

 

Hvordan forebygger man belastningsskader?

  • Hvis du merker smerte under en spesiell øvelse,
    Martin Hauge Kiropraktor

    Artikkelforfatter Martin Hauge, Kiropraktor ved Behandling for alle.

    stopp og hvil.

  • Hvis en øvelse eller aktivitet påfører deg en spesiell, vedvarende smerte, prøv noe annet.
  • Forbedre teknikken din. Vurder å ta leksjoner eller få profesjonelle instruksjoner når du starter en ny sport eller bruker treningsutstyr.
  • Bruk litt tid etter treningen til å tøye ut for å få bedre fleksibilitet i leddene.
  • Få ergonomiske råd vedrørende arbeidsplassen og hjemme i husstanden. Dette vil hjelpe å beskytte alle leddene og senene dine fra overdreven belastning.
  • Forbered musklene som du bruker i din aktivitet eller sport ved å styrke dem for å hjelpe dem med å bedre tåle stress og belastning.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.