Valnøtter, et perfekt alternativ til usunn julesnacks

Nøtter, og spesielt valnøtter er et sunnere alternativ til mye av julesnacksen som blir satt på bordet.

julenotter

Julen er høysesong for alle nøtte-spising. Mange setter frem et fat med nøtter for å skape kos og julestemning. Dette er et supert snacksalternativ – sunnere enn julesnop, kaker og sjokolader som ofte også settes frem.Nøtter inneholder lite karbohydrater, mye sunt fett, moderat med proteiner, og en rekke mineraler og vitaminer.

Forskning har tidligere vist at det sentrale nervesystemet påvirkes av ulike matvarer, inkludert grønnsaker og nøtter. Nøtter er veldig næringsrike, og er en kompleks matvare som består av en rekke næringsstoffer og fytokjemikalier. De fleste nøtter har et brukbart proteininnhold (mellom 10-  30 %).

Nøtter, en god kilde til næringsstoffer

Her er en fin oversikt som sammenlikner de ulike typene:

(1/3 cup er 40 gram)

I tillegg til protein inneholder nøtter også en stor mengde fett (mellom 45 – 75 %). Dette fettet er en god kilde til essensielle fettsyrer som har positive effekter på blant annet nervesystemet. De fleste fettsyrene som finnes i membranene til cellene i hjernen, nevronene, er faktisk essensielle flerumettede fettsyrer, omega-6 (linolsyre) og spesielt omega-3 (alfa-linolensyre).

Det er vist at inntak av både enumettede og flerumettede fettsyrer reduserer nedgang i kognitiv funksjoner hos både dyr og mennesker.

Min store favoritt – valnøtter

Jeg spiser selv ofte nøtter, og spesielt liker jeg valnøtter og mandler.

Valnøtter ligger på topp når det gjelder innhold av antioksidanter og disse små “konglene” er proppfulle av andre helsebringende stoffer også. Nøttene inneholder blant annet polyfenoler, de er rike på fiber, vitamin B6 og mineralet magnesium.

Valnøtter har et høyt proteininnhold (26,1 gram/100 gram rå valnøtt). Valnøtter inneholder også mye tryptofan (TRP er ca 24 mg / gram protein. (2-3%). TRP er en essensiell aminosyre som betyr at du må den gjennom kostholdet.

Økt tilgjengelighet av TRP i hjernen øker hjernens syntese av nevrotransmitteren serotonin (5-hydroxy tryptamine; 5HT) og dette er positivt. Serotonin har en viktig rolle i hjernesystemer som regulerer blant annet kognitive funksjoner, hukommelsen, kroppstemperaturen, humoret, appetitten og emosjonell atferd.

Et kosthold med lite  tryptofan kan raskt føre til mangel på serotonin i hjernen og dette kan ha negative følger. For eksempel hemmer selektive serotoninreopptakshemmere, sakalte lykkepiller, som ofte brukes til å behandle depressjon, gjenopptaket av serotonin i nerveceller. Dermed blir det en større konsentrasjon av serotonin mellom nervecellene.

Både TRP og den essensielle fettsyren omega-3 er involvert i hjernefunksjon og hukommelse. Genialt nok inneholder valnøtter også en del omega-3 fettsyrer, (ca 9gram / 100 gram valnøtt).

Valnøtter kan redusere energiinntaket

En ny studie om valnøtter og effekt på hukommelse og læring fant at inntak av valnøtter forbedret både hukommelse og hjernefunksjonen til rotter, og førte til et lavere energiinntak.

Forskerne ville evaluere effekten av valnøtter på læring, hukommelse og matinntak. Valnøtter ble tilsatt dietten til hannrotter i 28 dager. Hukommelsen til rottene ble testet gjennom flere tester, blant annet «EPM» og «RAM».

Forskerne fant en betydelig forbedring i både læring og hukommelse hos de rottene som fikk valnøtter i kosten, sammenlignet med kontrollgruppen. De fant også en markant reduksjon i energiinntaket og en økning i serotoninnivået etter inntak av valnøtter.

Ut fra dette konkluderte forskerne med:

The decrease in food intake following walnut administration in the present study suggests that the use of walnuts may have implication in the treatment of overweight and obesity in humans

Kos deg med valnøtter i jula

Nyt en handfull nøtter nå i julen, det er både godt for hjernen og smaksløkene. Husk at nøtter er sunnest i naturlig utgave, så unngå nøtter som er saltet og oljeristet, honningristet, glasert eller bearbeidet på annen måte.

Bearbeidingen gjør nemlig at nøttene endrer karakter og i stedet blir til usunne mellommåltider. Knekk deg en nøtt, spis dem fra hånden som de er, putt i salater eller i müslien, i kake og brødbaksten, ha til et glass rødvin, putt i desserten eller spis dem med yoghurt og bær.

Kos deg:)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.