Unngå dårlig holdning når du trener

Holdning er viktig, både for frisk rygg og for sterke prestasjoner. God holdning er synonymt med at ryggen er i midtstilling.

ryggbok2

Holdning er viktig, både for frisk rygg og for sterke prestasjoner. God holdning er synonymt med at ryggen er i midtstilling. Ryggen trives best i midtstilling, der musklene på begge sider av ryggen har like gode arbeidsforhold. Ryggen kan bevege seg slik den trenger og strukturene i ryggen tåler størst belastning. Midtstilling er området mellom fremoverbøyd og bakoverbøyd ytterstilling.

Hvorfor har ikke alle god holdning?

Over tid legger vi til oss vaner og måter å bruke kroppen på. Mange begynner å helle mer mot en av de to ytterstillingene. Etterhvert glemmer kroppen hva som er midtstilling og belaster ryggen mer mot en av ytterstillingene.

Noen tenderer mot en krummet rygg og noen mot svai rygg. Dette blir ofte tydeligere i posisjoner hvor vi skal anstrenge oss fysisk. Ryggen går inn i den stillingen hvor den tror den er midtstilling.

Hva skjer holdningen under belastning?

Holdningstest til artikkel

Prøv å plassere deg i samme posisjon som modellen over, armene hvilende på et bord og med øynene lukket. Be en person ta et bilde av deg direkte fra siden når du mener du står likt som modellen. Sammenligne bildet av deg med bildet av modellen. Legg spesielt merke til posisjonen på ryggen og hoftene dine. Hvordan er holdningen din i forhold til holdningen på bildet over?

I denne testen sjekker du midtstilling i ryggen under belastning. Noen kan ha god holdning når de står rett opp og ned, men faller inn i krum eller svai rygg ved tyngre belastning.

Jo mer din vanestilling avviker, jo viktigere er det å bli bevisst hvordan du finner midtstilling. Å være bevisst på midtstilling gir bedre vilkår for ryggen, bedre holdning og en sterkere rygg.

Finn ut om du har krum eller svai rygg

holdning1

Øvelse: Ligg på ryggen med bena strukket ut. Hvil her i ett minutt før du trekker bena til deg. Var det ubehagelig å ligge med føttene strukket ut? Er det mer behagelig å ligge med føttene bøyd?

Spørsmål 1: Synes du det er mer behagelig for ryggen å sitte enn å stå?

Spørsmål 2: Har du fått høre at du har en «svai» rygg, eller ser det sånn ut når du ser deg selv fra siden i speilet?

Hvis du likte best å ligge med bena strukket ut og svarer «ja» på disse spørsmålene er det sannsynlig at du har svai rygg. Likte du best bøyde bein og svarer «nei» på disse spørsmålene heller du mot krum rygg.

Enten du krummer eller svaier, så ønsker du å jobbe inn mot midtstilling. Hvis du har svai rygg ønsker du heller å arbeide for langt inn mot krum enn å bli arbeidende i svai. Har du en krum rygg kan du godt arbeide litt inn i svai, siden dette er motsatt av den stillingen du vanligvis befinner deg i. Bruk et speil eller en treningspartner til å sjekke at du er i midtstilling med ryggen. Ikke bli overrasket hvis øvelser slik som planken plutselig blir mye tyngre i midtstilling – det er et godt tegn!

Prøv ellers å unngå stillinger og situasjoner hvor du blir værende i din vanestilling over lengre tid, da dette vil kunne virke provoserende for ryggen. Har du en krum rygg bør du f.eks. prøve å øke hoftevinkelen når du sitter og unngå ”banan-stilling”.

Passer du ikke inn i verken krum eller svai kategori, så trenger du ikke tenke noe mer på det. Målet for alle er uansett å være i midtstilling, så det er dette du skal konsentrere deg om.

LES OGSÅ – Ta friskhjulstesten (ekstern link)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.