Usunt å være tynn sofagris

guy-on-couch

Aktiv og overvekt, eller lat og tynn? Mange tror at de ikke behøver å være fysisk aktive fordi de er naturlig tynn. En ny studie viser derimot at du faktisk har større sjanse for å leve lengre om du trener og har et kilo for mye, enn om du er normaltvektig, stillesittende og ikke trener.

Trening er viktigere enn kosthold

Forsker Xuemei Sui ved University of South Carolina i Columbia (1) studerte 2603 voksne fra 60 år og oppover (gjennomsnittsalder 64,4; 19,4 prosent kvinner) i over 12 år for å finne ut hvordan fysisk form og kroppsfett påvirket dødelighet. De karakteriserte hvor god formen til deltagerne var basert på en løpetest på tredemølle i en kombinasjon med måling av kroppsmasseindeksen (BMI), livvidden og fettprosent.

Resultatene viste at deltagerne med den dårligste formen, altså de som hadde prestert dårlig på tredemøllen, hadde fire ganger så høy dødelighet 12 år etter, enn de deltakere som var rangert på topp. De observerte at trenende personer hadde en lavere risiko for total dødelighet enn de utrente, selv om de var normalvektige eller magre. Forskerne mente derfor det kan være mulig å redusere alle årsaker til dødelighet blant eldre voksne, inkludert de som er overvektige, ved å fremme regelmessig fysisk aktivitet, for eksempel rask gange i 30 minutter eller mer, flere ganger i uken.

Men dette betyr ikke at du nå får et frikort til å være overvektig. Både fedme og mangel på mosjon er knyttet til høyere dødelighet hos voksne, og husk at fedme kan øke risikoen for blant annet høyt blodtrykk, noe som kan føre til hjerteinfarkt og hjerneslag. Det beste alternativet er å spise sunt, holde seg aktiv, og være normalvektig.

Hva med de som er født tynne?

Såkalt tynn-feit, fra amerikansk skinny-fat, er et utrykk som brukes til å beskrive personer som oppleves av andre som slanke tynne personer, men som har lav muskelmasse og kan ha innvendig lagret fett og andre metabolske forstyrrelser på grunn av en dårlig livsstil. Individer i denne kategorien kan skryte av den slanke kroppen deres, men har ikke oppnådd den via sunt kosthold eller trening og har lite eller ingen muskler på kroppen. De holder seg tynne via sin genetisk høye forbrenning, og et lavt kaloriinntak. De tror de ikke trenger å spise sunt eller trene fordi de er tynne, og du kan ofte se dem spise junkfood og annen usunn mat.

Tynn-fedme rammer kvinner oftere enn menn. Jeg tror dette er hovedsakelig fordi menn ikke er like redde for å løfte vekter når de vil gå ned i vekt og siden menn genetisk har mer muskler og mindre fett. De fleste kvinner foretrekker kanskje å følge kompliserte kosthold og slankeregimer, som ulike lav kaloridietter fokusert rundt en matvaregruppe eller vilkårlige kalori grenser.

Det er sant at et lavt kalori inntak vil føre til en nedgang i total kroppsvekt, for det handler bare om kaloriregnskapet. Men det vil ikke føre til en flott kropp, noe som ofte er målet med vektnedgang. Muskler vil forsvinne sammen med fettet. Og på grunn av vår unike feminine fysiologi, er fettcellene i den lavere delen av kroppen flink til å suge til seg mye av energien vi inntar. Kroppen vil derfor se ubalansert ut, med tynne armer og ben, men med litt fett rundt mage og rumpa.

En tynn kropp er en utsatt kropp

Og uten styrketrening eller løping vil en tynn kropp være svært utsatt for beinbrudd. Faktisk er det slik at jo tynnere du er, jo mer utsatt er du for osteoporose. Dette kan forebygges med vektbærende trening, løping, et kosthold rikt på kalsium, vitamin D og mineralrike grønnsaker. Men jo mindre muskler du har, desto mindre arbeid trenger beina dine å utføre. De begynner derfor å kaste bort det verdifulle beinmaterialet, som faktisk er et dynamisk levende vev direkte relatert til blodet, immunforsvaret, styrken og levetiden din. Vektbærende aktiviteter er helt nødvendig for at beinmassen skal holdes intakt. Kroppen trenger stimuli om den skal bygge seg sterkere.

Mange kvinner er livredde for de tunge vektene i frykt for bulkete muskler, og blir i stedet aerobic-fanatikere og serie-slankere, og da er det ikke rart norske kvinner har høy forekomst av osteoporose og en evigvarende tilstand av såkalt tynn-fedme.

Aerobic vil få hjertet ditt til å pumpe og du vil forbrenne kalorier, men det vil ikke gjøre de store endringene på kroppsfasongen. Slanking vil hjelpe deg med å gå ned noen overflødige kilo, noe som kan være flott med tanke på å øke energinivået og redusere sjansene for å få negative helsetilstander og flere sykdommer. Men step og aerobic vil ikke gjøre deg definert, sterk eller velproposjonert, og disse treningsformene vil heller ikke gjøre mye for redusere risikoen for osteoporose (beinskjørhet).

Så budskapet mitt her er: tren, og tren riktig! Her inne på fitnessbloggen finner du masse artikler med tips og råd om hvordan du kan legge opp treningen og sette opp styrketreningsprogram.

Referanser

  1. D-C Lee1, X SuiF B Ortega,Y-S Kim, Comparisons of leisure-time physical activity and cardiorespiratory fitness as predictors of all-cause mortality in men and women, Br J Sports Med 2011;45:504-510 doi:10.1136/bjsm.2009.066209
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.