Trine Lise (40) vil hamle opp med ungjentene i bodyfitness

Trine Lise har samboer, barn og fulltidsjobb, og finner likevel tiden til å hamle opp med menneskene der ute som kanskje tror at bodyfitness er forbeholdt jenter i tjueårene.

De harde fakta:

  • Alder: 40 år.
  • Høyde: 158 cm.
  • Vekt: 51-52 kg.
  • Kommer fra: Kolvereid i Nord-Trøndelag.
  • Jobb: Pedagogisk leder.
  • Sivilstatus: Forlovet.

Aktuell som: Debutant i bodyfitness under Norway Open og Norgesmesterskapet.

Trine Lise er lidenskapelig opptatt av trening, og spesielt styrketrening. Mens mange på hennes egen alder velger å slenge seg på sofaen etter de har kommet hjem fra en lang dag på arbeid, drar heller Trine Lise på trening.

Og denne høsten har det vært ekstra mye trening. Hun er nemlig bare dager unna sin debut  i bodyfitness – under Norway Open som går av stabelen den 29 september, i Olavshallen i Trondheim.

En ny verden åpnet seg med styrketreningen

Vi finner knapt noen på din alder som er i like god form som deg. Jeg forventer selvsagt ikke at du er i samme form hele året, men har du alltid vært så glad i å trene og holde deg i form?

Jeg har vel egentlig trent så lenge jeg kan huske. Karrieren startet ved bassengkanten. I min ungdom trente jeg svømming hver kveld i ukedagene, og gjerne noen runder før skoletid – før jeg konkurrerte i helgene.

Jeg  har også drevet en del med fotball og håndball, men i de senere årene har jeg vært mer og mer på treningsstudioet. I starten gikk det i ulike saltimer med aerobic, pump og spinning, men resultatene uteble. Da jeg traff min nåværende kjæreste, som på den tid trente vekter, fikk jeg derimot merke hvilken effekt styrketrening har på kroppen.

Jeg ble bitt av basillen, og for første gang merket jeg skikkelig fremgang. Jeg liker å trene tungt og ta meg skikkelig ut – noe jeg ikke hadde følt skikkelig, før jeg begynte å trene styrke.

Du høres ut som ei dame som virkelig liker å trene. Hva er det som gjør at du klarer å holde deg motivert, spesielt nå som du er på diett? 

Motivasjonen min for å trene, kommer innen ifra. Jeg synes det er moro å trene og se at kroppen forandrer seg. Dette vises jo spesielt godt når man er på diett.

Jeg startet ikke på diett før i slutten av mai, så jeg føler ikke at jeg har noen grunn til å klage over at jeg har vært så lenge på diett. I tillegg hjelper kjæresten min meg mye og støtter meg i konkurranseforberedelsene.

Håper på finaleplass

Det er en kjent sak at det å være på diett, tærer på kreftene. Hvordan har du merket dette på sultfølelse, humør og lignende?

Jeg har ikke merket noe nevneverdig på dietten, ja annet enn at jeg er litt mer sulten på dagtid og har blitt litt over ønsket avhengig på Pepsi Max, noe jeg tidligere ikke var noen stor tilhenger av. Heldigvis går det veldig greit, fordi jeg vet jeg får spise litt mer senere på dagen.

Du er jo nå aktuell som debutant i bodyfitness under Norway Open. Har du satt deg noen ønsker eller mål med konkurransen, eller tar du det mer som det kommer?

Målet mitt med den første konkurransen, er først og fremst å komme meg på scenen. Det vil også være naturlig å ha et mål om å komme seg til en finale. Det hadde vært en sinnssyk opplevelse. Jeg har nemlig fantastisk lyst til å stå på scenen med den lekre finalebikinien min.

Vil feire med smågodt og rødvin

Har du gjort deg noen tanker om hva du kommer til å gjøre etter konkurransen? Da tenker jeg ikke på frem i tid, men i det du får beskjed om at konkurransen er over. Blir det bytur med påfølgende rullekebab, eller blir det å hamstre godteri og legge seg i sofaen?

Når konkurransen er ferdig, skal det feires med smågodt. Jeg er skikkelig glad i sukker innimellom, så det har kanskje vært det tyngste med dietten.

Men det skal også bli herlig med et godt måltid på en fin restaurant med ett glass rødvin. Jeg skal innrømme at jeg koser meg når jeg får sitte å slappe av med et glass rødvin. Så gleder jeg meg også til å se den flettekransen som en kollega skal bake til meg – fordi jeg elsker gjærbakst!

Som pedagogisk leder i en barnehage kan jeg se for meg at du blir utsatt for mange fristelser i løpet av en dag. Hvordan har det vært å kombinere jobb og diett disse månedene?

Det har gått helt fint egentlig. Jeg er jo sulten noen dager, men føler jeg tåler det ganske godt. I verste fall fyller jeg bare opp en ekstra kopp med kaffe. Det døyver mye av suget på mat.

I barnehagen der jeg jobber er det et stort fokus på sunt kosthold for barna, og de voksne virker til å interessere seg for hvordan jeg spiser – og hvordan jeg har disiplinen som skal til for å klare å spise laks til frokost hver dag.

En ting er ulike problemstillinger i forhold til jobben din. Men hva med det sosiale? Hvordan har du taklet den biten?

Man blir selvsagt opptatt av mat på en konkurransediett, og det styrer mye av dagen min når jeg er på diett. Så sosiale ting der det er mye god mat og drikke har jeg måttet styre unna. Så det har vært liten tid til venner å kafebesøk dessverre, men det får man alltids tatt igjen. jeg har gode venner som støtter meg og som er der for meg etter dietten og konkurransene også.

Ville vært statsminister for en dag

Jeg vil tro at en konkurransediett gjør at du får et helt annet forhold til rutiner. Hvordan ser en vanlig dag ut for deg?

  • Min dag starter med at jeg begynner på jobb enten kl 0715, 08.00. eler 09.00, ulikt fra hvilken vakt jeg har. Når jeg kommer på jobb tar jeg meg en kopp kaffe elle to.
  • Ca kl 12.00 spiser jeg «frokost» eller mitt første måltid, som er laks og grønne grønnsaker, spiser mye brokkoli, blomkål, tomat.
  • Når jeg kommer hjem fra jobb slapper jeg av en stund, og hjelper min yngste datter med leksene.
  • Ca 2- 3 timer før trening spiser jeg kyllingfilet og grønne grønnsaker.
  • 1/2 time før trening spiser jeg et eple, så drar jeg på trening ca halv 9.
  • Jeg trener mellom 1 1/2- 2 timer 4 dager i uka, men det har blitt noen uker litt mer, særlig nå mot slutten, da drar jeg å tar cardio i helgene også.
  • Rett etter trening spiser jeg riskaker og en proteinshake. Etter ca 1- 1 1/2 time etter trening spiser jeg igjen som oftest kyllingfile, ris/potet og grønne grønnsaker.

Jeg må også få lov til å spørre deg: hvis du kunne vært hvem som helst i hele verden – kun for en dag, hvem ville du vært og hvorfor?

Godt spørsmål! Det er ikke godt å svare på. Kanskje statsminister? Da er det i alle fall mye jeg skulle endret på. Jeg synes det er en del viktige områder Jens Stoltenberg ikke prioriterer slik han burde!

Og helt til slutt må vi få lov til å ønske deg lykke til med debuten din under Norway Open. Har du noen siste ord du vil vil dele med oss?

Jeg vil takke Kaliber Treningsstudio m/ Gunnar som har hjulpet meg under dietten og med treninga. Jeg ønsker også å takke alle de gode jentene der oppe som har vært en enorm støtte for meg.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.