;
;

Smartere og lykkeligere med trening

HELT UTEN BIVIRKNINGER: Fysisk aktivitet og trening gjør deg ikke bare sterkere, slankere og mer utholdende. Du blir også lykkeligere og smartere.

happy

Du har kanskje fått med deg at trening gjør deg sterkere, mer muskuløs og slankere? Visste du derimot at den samme treningen også gjør deg smartere og gladere?

Følelsen av økt velvære er kanskje ikke ukjent for dere som allerede trener. Denne følelsen skyldes blant annet frigjøringen av kroppens eget morfin, endorfinene. Men det er ikke bare å trening du vil føle økt velvære.

Trening gjør deg faktisk lykkeligere. At du i tillegg blir smartere, må bare sees på som et stort pluss. 

En naturlig lykkepille

Amerikansk forskning fra i fjor viser en sammenheng mellom hvor mye vi trener og hvor glade vi fremstår (1).

I undersøkelsen som inkluderte 250 studenter i alderen 18 til 25 år så forskerne at de som trente mye, også var gladere. Andre undersøkelser det siste året konkluderer på samme måte (2-4).

Hvis vi også inkluderer studier på psykisk syke mennesker, ser vi at også de nyter godt av den mentale effekten av fysisk aktivitet (7-10).

For mye av det gode er er heller ikke bra. Vær derfor flink og lytt til kroppen din. Har du en dag hvor alt føles tungt, du er sliten og slapp, ta deg en dag fri.

eqeq

Smartere av trening

Trening kan også gjøre deg smartere. Her spriker dog resultatene i litt større grad, men stadig flere rapporter som ser nærmere på effekten av fysisk aktivitet viser at det gir bedre hukommelse, økt intelligent, den analytiske evnen blir bedre og du blir flinkere til oppgaveløsning (5, 6, 11).

Hjernen din ser også ut til å få det bedre når du trener. Med alderen skjer det en del uunngåelige forandringer i hjernen, som at hjernevolumet skrumpes. Flere rapporter viser at fysisk aktivitet kan gi bedre beskyttelse av hjernen

I en undersøkelse ledet av Doktor Alan Gow (12) fant forskerne at gamle menn som trente regelmessig hadde mindre reduksjon av hjernevolumet og færre tegn på aldring i hjernen, sammenlignet med de som var mindre aktive.

Det kan derfor være en god idé å trene allerede nå for å sikre et liv som lykkelig og intelligent, også når du er på dine eldre dager. 

Referanser

  1. Health Psychol. 2012 Oct 22. A Daily Analysis of Physical Activity and Satisfaction With Life in Emerging Adults. Maher JP
  2. Med Sci Sports Exerc. 2012. Physical activity, body mass index, and health-related quality of life in Canadian adults. Herman KM
  3. J Phys Act Health. 2013 Jan 30. Dose-Response of Women’s Health-Related Quality of Life (HRQoL) and Life Satisfaction to Physical Activity. Eime R.
  4. Ir J Med Sci. 2011 June. Effects of exercise and physical activity on depression. Dinas PC
  5. Percept Mot Skills. 2012 Oct;115(2):605-17. Sex differences in the association between physical exercise and IQ. Killgore WD
  6. J Phys Act Health. 2012 Feb;9(2):218-24. Physical activity and intelligence: a causal exploration. O’Callaghan F
  7. Br J Health Psychol. 2011.Exploring the effectiveness of an integrated exercise/CBT intervention for young men’s mental health. McGale N
  8. Front Psychiatry. 2013 Treating depression and depression-like behavior with physical activity: an immune perspective. Eyre HA
  9. Int J Psychiatry Med. 2011;41(1):15-28. Exercise for the treatment of depression and anxiety. Carek PJ
  10. J Neural Transm. 2009 Jun. Physical activity, exercise, depression and anxiety disorders.
    Ströhle A.
  11. Neuroscience. 2012 Jul Apr 30. Differential effects of acute and regular physical exercise on cognition and affect. Hopkins ME
  12. A. J. Gow, M. E. Bastin, S. Munoz Maniega, M. C. Valdes Hernandez, Z. Morris, C. Murray, N. A. Royle, J. M. Starr, I. J. Deary, J. M. Wardlaw. Neuroprotective lifestyles and the aging brain: Activity, atrophy, and white matter integrity. Neurology, 2012
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.