Trening kan gjøre livet ditt lysere

Trening og fysisk aktivitet kan være et effektivt hjelpemiddel for å unngå og behandle nedstemthet og depresjon av ulik grad.

bilde1Verdens beste medisin: Trening og regelmessig mosjon er utvilsomt sunt for både kroppen og hodet. Trening har en dokumentert virkning på minst 28 sykdommer og brukes i stadig større grad i forbindelse med sykdom, både preventivt og i den rehabiliterende fasen.

Mens vi i media stort sett vier spalteplass til de fysiske effektene ved trening, er det viktig å ikke glemme den viktigste endringen; den mentale. Både den norske og danske aktivitetshåndboken har viet mye plass til å drøfte effekten av fysisk aktivitet på depresjon, og ut fra dette har man i den norske utgaven kommet fram til følgende:

  1. Fysisk aktivitet og trening kan brukes for å redusere faren for å bli syk av depresjon.
  2. Fysisk aktivitet kan brukes som behandling av depresjon. Treningen kan kombineres med annen antidepressiv behandling, som medisinering og/eller samtaleterapi.
  3. Fysisk aktivitet kan brukes for å redusere risikoen for tilbakefall etter vellyk­ket behandling.

bilde4

Slik virker trening

Trening og fysisk aktivitet betyr gjerne du har en viss forandring av tidligere atferd som ofte er preget av tilbaketrukkethet og passivitet. For mange innebærer trening økt mestringsfølelse, bedre selvtillig og selvbilde, noe som bidrar til å redusere depresjonen.

Det vil også bidra til å fremme positive tanker og gir deg økt tro på å håndtere livets utfordringer og de problemene som måtte være der – i tillegg til at det kan gjøre deg i bedre stand til å håndtere stress. Vi vet også at trening kan bedre syntesen og metabolismen av «lykkestoffer» hos forsøksdyr, og uten at vi vet det for sikkert, er det sannsynlig at dette også skjer hos oss mennesker.

Helsedirektoratets anbefalinger

Treningsform Intensitet Frekvens Varighet
Kondisjonstrening Moderat til anstrengende 2-3 ganger/uke (jogging) 30-45 minutter i min. 9 uker
Lett til moderat Daglig (spasertur) 30 minutter
Styrketrening 8-10 øvelser, 1-3 serier, 8-12 repetisjoner 2-3 ganger/uke, 70-80 % av 1 RM 30-60 minutter i min A9 uker

aktivitet

Artikkel sist oppdatert 15 mai 2013

Referanser

  1. Den norske aktivitetshåndboken
  2. Den danske aktivitetshåndbogen

Likte du saken? Del den med andre!

14 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1
    Andersen90

    Ikke går bare depresjons symptomene ned, men du får en helt annen holdning. Jeg var ganske deprimert og «nedsiget» eller hva jeg skal kalle det.

    Begynnte å trene å det tok ikke lange stunden før ryggen ble rett, hodet gikk i været. Jeg fikk en langt bedre holdning, depresjonene forsvant, å jeg føler meg langt bedre med meg selv. Økte selvtilliten noe synnsykt. Så konklusjonen min er å bare kaste seg rundt å begynn å tren norge :)

    • 2

      Vi har alle perioder hvor vi føler at ting butter litt i mot. Det jeg synes det beste med å trene, er at når jeg er på trening – så er hodet tømt for alle andre bekymringer som måtte være der.

      Trening blir på mange måter er lite fristed, hvor man kan prøve energien sin på noe positivt.

  2. 3
    Fredrik Busk

    Innbiller meg at den tanken om det overordnede målet med treningen, og fremgangen man ser mot målet, er effektiv i å bygge karakter og selvtillitt. Alle KAN om de vil nok, og det vet man nok innerst inne og.

  3. 4
    Solfrid Holm

    Synes generelt det er alt for lite fokus på de psykiske fordelene av trening. Noe av det viktigste for meg er den mestringsfølelsen jeg opplever etter en god økt, og det gjør noe med hvordan jeg ser på meg selv. Mange ting kan gå galt ellers i livet, feks på jobb/skole, men på trening er det kun jeg som bestemmer hvordan det går.

    Selvtillit, mestringsfølelse og en sunn livsstil kan uten tvil hjelpe mange med depresjoner, men hva gjør man istedet? Jo, leger utsteder en resept på antideprissiva hvor den som er syk slipper å måtte jobbe mot depresjonen, men heller tar bort det vonde for en periode.

    Antidepressiva er den lettvinte løsningen på psykiske problemer, å utfordre seg selv fysisk og psykisk er mye tøffere, men gir også mer langvarige effekter. Alle har perioder hvor livet er tøft, men det er hvordan vi kommer ut av disse periodene som gjør noe med oss.

  4. 5

    Kjempebra at du setter litt fokus på dette. Hadde folk flest fått trening,bevegelse,sol og sex på resept i stedet for nedsløvende medisiner hadde nok værden vært et bedre sted.

  5. 6
    Aksel Engebakken

    Dette er jeg ikke i tvil om fungerer, men det hadde vært interessant å vite hvilke aspekter ved treningen som motarbeidet depresjonene. Var det en direkte virkning av f.eks. endorfinutslipp, eller henger det mer sammen med det sosiale aspektet som lagspill fører med seg. Sikkert vanskelig å ha en spesifikk nokundersøkelse,og jeg personlig tror det er mange årsaker både fysiologiske og psykologiske som spiller inn i en rolle. Uansett er jo dette positive nyheter

    • 7
      Elisabeth Kjos

      Etter selv å ha slitt med depresjon gjennom to perioder i livet mitt, så har jeg trent og aktivisert meg ut av dem. Jeg har alltid trent alene (innimellom med en venn/kjæreste), og har kjent hvordan smilet kommer når man klarer å presse seg gjennom en hard økt på egenhånd. Det er klart at det er individuelle forskjeller hvor personlige egenskaper spiller inn, men min erfaring med egen kropp og psyke, er at endorfinene har mye å si for opplevelsen av treningen.

  6. 8
    Mette Haugen

    Når hormonnivået forlengst har overskreda høyest nivå og sprenger seg ut av måleren i denne skrotten her, som det av og til desverre gjør, er det VELDIG fint å få trent litt så man ikke ser ut som en dvask surpomp! Det er ingen som liker å bo sammen med en DVASK surpomp nemlig! …. Når jeg tenker meg om er det faktisk mulig at jeg blir gladere og mer fornøyd av å trene og.. ! :D For det har seg sånn at jeg EIER alle i knebøy! mhmm…!

  7. 9
    Asle Bøe

    Skriver under på dette hvorsomhelst. Vinter uten trening er vinter uten mening.

  8. 10
    Marcus Foss

    Beinhard styrketrening får meg til å koble av fra andre ting, det er det eneste som hjelper for meg!

  9. 11
    Marit Styx

    Helt enig :) Flott med fokus på dette!

  10. Pingback: Trenger du en unnskyldning for å ikke trene? « Skuddaar

  11. Pingback: Trenger du en unnskyldning for å ikke trene? | Skuddaar

  12. Pingback: Styrketrening er medisin. 10 gode grunner for å trene styrke - Fitnessbloggen

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)