Treningsmengden som reduserer sykdomsrisikoen med 70 %

Med riktig treningsmengde vil du kunne nyte godt av økt mental og fysisk helse.

En hverdag med mye fysisk aktivitet er en god kilde til glede og økt mestringsfølelse. Det påvirker humør, det gir energi, reduserer stressnivået og fremmer en sterk mental helse.

Spørsmålet mange stiller seg: Hvor mye er det som skal til?

Vi vet at selv små mengder fysisk aktivitet er langt bedre enn å være inaktiv. Dessverre er samfunnet i dag lagt opp sånn at vi fint kan gå en uke uten å knapt ha vært i bevegelse. Sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv vil det bety mye å øke mengden fysisk aktivitet i befolkningen. På et individuelt plan vil tro effekten være enda større.

Inaktivitet er farlig

I en amerikansk undersøkelse med 250 menn og kvinner mellom 50 og 71 visste det seg, ikke overraskende, at litt bevegelse er mye bedre enn ingen.

Så selv om du ikke når de norske anbefalingene om fysisk aktivitet, vil du som middelaldrende kunne redusere sannsynligheten med å dø med opp til 50 prosent.

Og sammenlignet med inaktive 50-70 åringer, vil du med god fysisk form kunne redusere sannsynligheten med rundt 50 prosent.

Og er du enda flinkere – og er fysisk aktiv i tretti minutter, fem dager i uken, vil du kunne redusere risikoen med å dø med over 50 prosent.

Minimum 3,5 time i uka må til

Hvilken effekt du får av treningen, kommer helt an på hvor mye du legger i selv. Paul Williams og kolleger har siden 1991 fulgt over 120.000 løpere i The National Runners’ Health Study og funnet ut at jo hardere du trener, jo større er helsegevinsten.

Har du en treningsmengde som tilsvarer over tretti minutter per dag, vil du kunne redusere risikoen for hjerte- karsykdom og diabetes med over 70 prosent.

Og ser vi bort i fra de som overdriver treningsmengden og kombinerer dette med kostholdet til en på barneskolen, kan vi komme fram til følgende konklusjon:

Jo mer du trener, jo bedre er effekten.

Sukkeralkoholer – dette er fordelene og ulempene

Sukkeralkoholer – dette er fordelene og ulempene

Bruken av sukkeralkoholer har steget drastisk de siste årene. Aldri før har det vært mer populært å bake sukkerfrie eller sukkerreduserte kaker og annet snop, men hva er egentlig fordelene og ulempene ved å bruke sukkeralkoholer i stede for sukker?