Treningsmengden som reduserer sykdomsrisikoen med 70 %

Med riktig treningsmengde vil du kunne nyte godt av økt mental og fysisk helse.

439 672x449

En hverdag med mye fysisk aktivitet er en god kilde til glede og økt mestringsfølelse. Det påvirker humør, det gir energi, reduserer stressnivået og fremmer en sterk mental helse.

Spørsmålet mange stiller seg: Hvor mye er det som skal til?

Vi vet at selv små mengder fysisk aktivitet er langt bedre enn å være inaktiv. Dessverre er samfunnet i dag lagt opp sånn at vi fint kan gå en uke uten å knapt ha vært i bevegelse. Sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv vil det bety mye å øke mengden fysisk aktivitet i befolkningen. På et individuelt plan vil tro effekten være enda større.

Inaktivitet er farlig

heart health 280x344I en amerikansk undersøkelse med 250 menn og kvinner mellom 50 og 71 visste det seg, ikke overraskende, at litt bevegelse er mye bedre enn ingen.

Så selv om du ikke når de norske anbefalingene om fysisk aktivitet, vil du som middelaldrende kunne redusere sannsynligheten med å dø med opp til 50 prosent.

Og sammenlignet med inaktive 50-70 åringer, vil du med god fysisk form kunne redusere sannsynligheten med rundt 50 prosent.

Og er du enda flinkere – og er fysisk aktiv i tretti minutter, fem dager i uken, vil du kunne redusere risikoen med å dø med over 50 prosent.

Minimum 3,5 time i uka må til

Hvilken effekt du får av treningen, kommer helt an på hvor mye du legger i selv. Paul Williams og kolleger har siden 1991 fulgt over 120.000 løpere i The National Runners’ Health Study og funnet ut at jo hardere du trener, jo større er helsegevinsten.

Har du en treningsmengde som tilsvarer over tretti minutter per dag, vil du kunne redusere risikoen for hjerte- karsykdom og diabetes med over 70 prosent.

Og ser vi bort i fra de som overdriver treningsmengden og kombinerer dette med kostholdet til en på barneskolen, kan vi komme fram til følgende konklusjon:

Jo mer du trener, jo bedre er effekten.

9 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1

    Dette visste vel de fleste? :-)

    • 2
      selters

      Resultatene var trolig ikke overraskende. Men å respondere med «det visste vi vel fra før» på resultater fra studier, kunnskapsfiendtlig, synes jeg. Noen ganger finner man faktisk ut av ting man trodde var riktig før, faktisk

  2. 3
    Hanne Lotte Kalnæs

    De burde hvertfall det!

  3. 4
    lily

    Tidsskriftet publiserte også nylig en artikkel om dette. Den konkluderte også med at jo mer, jo bedre. Men at selv noe (dvs. ca 15 minutter hver dag) hadde positiv effekt på helsen!

    http://tidsskriftet.no/article/2181619 basert på denne kohortstudien: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)60749-6/fulltext

  4. 5
    ole kristian

    Veldig bra artikkel Robert. Man ser jo ett klart dose-responsforhold mellom graden av aktivitet og helsegevinster. + Å være aktiv ute i det fri slik som å gå turer o.l vil også gi positive mentale fordeler og overskudd.

  5. 6
    Natalie

    Da teller vel styrketrening også? For det er vel slik at kondisjonstrening er best for opptak av oksygen og hjertehelse generelt? :-)

  6. 7
    hanna

    når du sier 30min om dagen 5 dager i uka, mener du da fysisk aktivitet som jogg/styrke/trening som øker pulsen osv. eller mener du da h erdagslige ting som å gå i trapper, shopping, gå tur meg hunden osv?

  7. 8
    Ivar Magnus Hansen

    …..vil du kunne redusere risikoen med å dø med over 50 prosent. Er vel en påstand som er lett å motbevise, tror risikoen for å dø er omtrent akkurat 100%, men muligheten for å leve lenger er vel til stede??

  8. Pingback: Trening er beste medisin mot sykdom - Fitnessbloggen

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)