Aldri for sent å komme i form

Kutt unnskyldningene, start å tren.

loping

En studie på middelaldrende som enten allerede trener eller som begynner å trene, får en betydelig risikoreduksjon i hjertesykdom. Sammen med kreft er hjertesykdom blant de hyppigste dødsårsakene i Norge.

9500 kvinner og menn med en snittalder på 48 deltok fikk testet deres fysiske form med 8 års mellomrom, før de etter 18 år ble innkalt på nytt for å følge opp forekomsten av hjertesykdom. Formen deres ble vurdert ut fra metabolsk ekvivalent, som sier noe om hvor mange ganger du øker hvilestoffskiftet ditt under trening. Å lese en bok tilsvarer 1, styrketrening 6.

Deltagere som klarte å redusere tiden sin fra 12 til 10 minutter på 1,6 km (tilsvarende 2 MET) opplevde en risikoreduksjon på 40 prosent for hjertesykdom. Effekten gjaldt både de som holdt seg i god fysisk form fra start til slutt, men også de som kom i gang først ved studiestart.

En av forfatterne bak studien, Ambarisy Pandey anbefaler alle middelaldrende å komme i gang med treningen.

– Bedre fysisk form er en god måte å forebygge mot hjertesykdom, samtidig som du har kontroll på blodtrykket, spiser sunnere og har en sunn livsstil. Hvis du begynner med dette vil du redusere risikoen for hjertesvikt når du blir eldre, sier Pandey til Newsroom.

Usikker på hvor du skal starte? Les Fitnessbloggen nybegynnerguide om styrketrening. Hvis du ikke er så giret på å trene styrke, kommer du også langt bare med å bevege deg mer. Ta frem sykelen når du skal til jobben, gå deg en tur på ettermiddagen, lek med barna eller gjør husarbeid. Kroppen må brukes.

Referanser

  1. Getting fit in middle age could reduce heart failure risk. Newsroom, mai 2013.
  2. Pandy A, et al «Change in midlife fitness is an independent predictor of heart failure in older age» QCOR 2013; Abstract 156
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.