Fakta: Ikke alltid riktig å gå ned i vekt

Gang på gang hører jeg om tynne jenter som tror at de kommer i bedre form av å gå ned i vekt.

slankeseg

Du tar feil om du tror at det eneste som forhindrer deg å være lykkelig er tallet på baderomsvekten. Det virker kanskje logisk når du om morgenen står foran speilet på badet, presser frem skuldrene og skyver magen så langt ut du klarer.

For en del vil det kanskje hjelpe å gå ned i vekt, men det gjelder på langt nær alle. Langt flere enn du tror gjør faktisk en stor tabbe når de går ned i vekt. Selv om målet er en slankere og strammere kropp kan faktisk videre vektnedgang sabotere målet.

Tynne jenter, vektnedgang og sixpack

Du ser kanskje ikke på deg selv som tynn, men hvis du ifølge venner, kroppsmasseindeksen og buksestørrelsen er i nedre sjikt, så stemmer det nok. Du mener kanskje selv at det eneste som kan få deg i form er å gå ned i vekt, for du vil tross alt ha bort fettet, men det er sjeldent noen god idé.

Kroppen vår har en grense for hva den vil finne seg i. Lite mat, mye trening, kanskje fravær av menstruasjon er ingen optimal situasjon for kroppen din. Dette er en situasjon hvor kroppen ikke trives i og den vil prøve å sende signaler til deg om at du bør bli en lagspiller. Den responderer med å lagre mer vann og reduserer mengden fett som forbrennes. Du får mindre energi, blir mer sulten og sover dårligere.

Fakta: Tynne mennesker kommer ikke i form av å slanke seg.

Usikker på om det gjelder deg?

En regel som jeg har brukt en del ganger og som fungerer er at du ikke bør veie mindre enn høyden din i centimeter minus 110. Dette er en slags nedre grense, men er selvsagt ikke ufravikelig. Naturlig tynne mennesker kan falle under denne. Men, det kan likevel være et fint utgangspunkt i at du ikke bør veie mindre enn dette, og hvis du gjør det – bør du heller tenke at maten gjør at du kan prestere bedre på trening.

Det høres kanskje ulogisk ut at det hjelper å gå opp i vekt når man vil komme i bedre form, men  det fungerer faktisk.

Når en tynn person begynner å spise litt mer, skjer det en rekke spennende ting. Hormonene vil spille på lag med deg, kroppen vil øke forbrenningen av fett, du vil bygge muskler raskere, og du vil kunne føle deg bedre, fordi kroppen får dekt behovet sitt for næringsstoffer.

Fordelen med muskler er at de tar mindre plass enn fett. Så selv om du har gått opp 1-2-3-4-5 kilo kan du faktisk se mindre ut. Dette er mulig fordi muskler har høyere massetetthet enn fett.

Hvis du likevel velger å ignorere hva som er det beste og smarteste, vil jeg at du skal være klar over hvordan kroppen vil reagere på videre vektnedgang.

7 ting kroppen gjør for å motarbeide deg

En underernært kropp utsettes for mye stress, restituerer seg dårligere og kan komme i ubalanse på mange måter. Det hjelper egentlig ikke hva du selv mener og tror om saken, om kroppen din mener noe annet.

Resultatet er at den vil jobbe i mot deg, med nebb og klør og alt den har. Dette skjer gjennom sju prosesser:

  • Du reduserer forbrenningen din.
  • Du bruker mindre energi på å bevege kroppen.
  • Du blir slapp, trøtt og uopplagt. Dette fører til at du beveger deg mindre.
  • Du får større appetitt, vil få sug etter spesielle matvarer og vil overspise oftere.
  • Du forstyrrer det hormonelle miljøet slik at du får mindre muskler og mer fett.
  • Du stresser kroppen din, resultatet blir dårligere restitusjon.
  • Du forstyrrer balansen og mengden signalsubstanser i hjernen (disse gjør deg glad og fornøyd).

Summen av disse forandringene er både alvorlige og svært negative. Resultatet er ikke at det er umulig å gå ned i vekt. Resultatet er at du aldri vil bli fornøyd. Du må regne med at fettprosenten stiger samtidig som din egen selvfølelse blir mye dårligere.

Så hva gjør du?

4 tips til alle lettvektere

Mange slanker seg på feil måte. En av årsakene er at fokuset ligger på kroppsvekt og ikke fettprosent. Når du lar kroppsvekten diktere fremgangen din, er du dømt til å mislykkes.

Tynne mennesker bør prioritere å bygge muskler, slik at kroppsfasongen både blir mindre, samtidig som fettprosenten reduseres. Dette er en en prosess som er effektiv så lenge du får i deg nok mat og for all del ikke går ned i vekt. En vektoppgang på 1-2 kilo i uken kan være en bra pekepinne.

Her får du uansett 4 gode tips. 

  1. Bli mye sterkere: Styrketrening og økt styrke er viktig for å bygge muskler, gjøre deg slankere og stramme opp. Det holder ikke å være innom treningsstudioet, du må vite hva du holder på med. Les derfor vår Nybegynnerguide om styrketrening.
  2. Spis mer mat: Lite mat og mye trening gjør kroppen stresset og lite mottagelig for ønskene dine. Øk matinntaket gradvis, slik at du gir kroppen din næringsstoffer til å leve, fungere i hverdagen og respondere på treningen.
  3. Få i deg nok protein: 1,2 – 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt påser at du gir kroppen din nok material til å bygge muskler. Klarer du å bygge to til tre kilo muskler, kan det bety så mye som 10 prosent høyere hvileforbrenning. En fordel med protein er at det også gir deg bedre metthetsfølelse.
  4. Få i deg omega-3: Et par spiseskjeer med maritim omega-3 eller fet fisk 2-3 ganger i uken er viktig for å dekke behovet for de livsnødvendige omega-3 fettsyrene. Noen studier peker på at omega-3 kan øke fettforbrenningen og gjør at du raskere bygger muskler.

Er du usikker på hva du egentlig burde gjøre hvis målet er å se bedre ut? Spør i forumet

Muskler blir ikke til fett

Muskler blir ikke til fett

Har du noen gang hørt personer si at de ikke har trent på evigheter, og at alle musklene de hadde derfor har blitt til fett? Muskler bli til fett?! Nei, nei, nei.