Trener du som en skikkelig mann, vil du se ut som en gudinne

Kast de lilla manualene. Spis som en mann, tren som en mann og se ut som en gudinne. Beviset på at dette er tilfelle, får du her.

Muskler og styrke er sexy, men det kommer ikke fallende ned fra himmelen.

For omtrent ett år siden skrev jeg følgende:

Alle kvinner burde hive fra seg de lilla manualene og kaste treningsbladene sine i søpla. Du tror at selv den minste anstrengelse vil få deg til å se ut som en kroppsbygger. Tullprat. Du vil ikke komme noen vei om du ikke begynner å trene skikkelig

– Kukerundtsyndrom(#10.)

For å være ærlig har få ting forandret seg siden da. Mest sannsynlig vil det heller ikke skje noen forandring. Til det har du for liten kunnskap om hvordan denne maskinen fungerer.

Du kan gjøre noe som er veldig enkelt. Jeg har gjorde det samme den gangen ingen hadde tro på at periodisk faste fungerte.

Du viser dem bare de positive tingene som følger med ved å skille seg litt ut.

Kvinner trenger rollemodeller og noen klare regler for hvordan de bør trene.

Kjæresten min Isa har tatt i mot så mye tull fra meg, at jeg er usikker på om jeg har sugd energien ut av henne før hennes neste konkurranse som er i dag. Jeg trenger din hjelp til å gi henne det lille ekstra.

Kan du legge igjen en beskjed her?

At Barbella’s Universe

Vel, tilbake til saken. Beklager digresjonen.

Strong Women

Jeg laget dette albumet for å illustrere et poeng om kvinner og styrketrening.

Isa har konkurrert i både styrkeløft og strongman. Dette inkluderer øvelser som knebøy, markløft, press over hodet, og diverse tunge ting jeg ikke kan navnet på.

Dette klarer hun uten å ha en eneste antydning til såkalte «bulkete» muskler. Hun har gjort det totalt motsatte av hva de fleste ville anbefalt henne å gjøre – media, jentebladene, venninner og treningsmiljøet som burde visst bedre (f.eks fitnessutøvere).

Resultatet er en sunn og frisk look.

I bedre form enn de aller fleste – og sterkere. Dette klarer hun uten å trene kardio, men ved å ha tre tunge styrketreninger i uka.

Og det med en moderat porsjon muskler som hun har bygd opp ved hjelp av et år med god trening, men fortsatt langt unna det folk mener vil skje når jenter trener som menn.

Årsaken er enkel – det de forteller deg om jenter og trening er bare pissprat.

Gjør det enkelt og gjør det rett

Poenget er som følger: Tren tungt, spis nok og jeg kan garantere deg at for hver 5 kilo du klarer å legge på stangen vil du se bedre ut.

Hold deg unna steroider. Steroider er opphavet til denne myten om at jenter blir stor og bulkete ved å trene tung styrke. Den tydelige maskuline effekten jenter får av steroider er ødeleggende for utseendet.

Vær klar over dette og alt pisspratet du får høre om hvordan kvinner burde trene.

Så lenge du vil gjøre det annerledes – med tung styrketrening, må du regne med å få høre dette tullet med jevnlige mellomrom på treningen. Jenter som stønner og løfter tyngre vekter enn mange menn blir lagt merke til.

Gjør som jeg sier. Kast de lilla hantlene. Hold deg unna tredemølla. Begynn å løft tunge vekter.

Hvis dette betyr at du må slutte på treningsstudioet du trener på fordi folk ser dumt på deg, så må du gjøre det. Dette er dessverre noe som holder kvinner tilbake fra å ta i skikkelig.

Gode tips til treningsjenter

Hvis det å trene tungt innebærer å begynne med crossfit, så gjør det. Er det noe crossfit gjør riktig, så er det å tilby det riktige miljøet. Alt ligger til rette for at jenter som vil trene hardt uten å bli sett rart på, får gjøre det.

Dette er verdt mye mer enn det «perfekte treningsprogrammet» på et håpløst kommersielt treningsstudio hvor folk ikke har peiling på noe som helst – og som ikke ønsker medlemmer som trener tungt og riktig.

Jeg er i utgangspunktet ikke noen voldsomt tilhenger av crossfit, spesielt ikke når det trenes av personer uten noen klar målsetning, men spesielt for kvinner kan det utgjøre en stor forskjell.

Forresten. En annen ting du kan gjøre for meg…

Oppfordre Isa til å starte sin egen blogg, sånn at hun kan få fingeren ut av rumpa og begynne å oppføre seg som en rollemodell for kvinner og styrketrening som jeg mener hun er.

Hennes holdninger og utseende er et eksempel til etterfølgelse. Det regner ikke akkurat sterke og feminine kvinnelige strongman-utøvere om dagen. Det er en sport som sliter med stereotyper som i mange tilfeller også stemmer.

Glem dette. Så lenge du holder deg unna steroider, er ikke dette noe du trenger å tenke på.

Fokuser på det som betyr noe

Det du skal bry deg om, er å bli sterk. 110-130 i markløft, 90-110 i knebøy, styre unna sultediettene og nyt opplevelsen.

Dette vil gi deg mye større glede enn timeslange kardioøkter, små porsjoner yoghurt utover dagen og mikke mus-curls som du leste om i siste utgave av Cosmo.

Spis som en mann, tren som en mann og se ut som en gudinne. Dette vil være vært helt riktig, om det ikke var fordi mange menn trener som idioter.

Ønsker du å fordype deg i emnet, har jeg et par anbefalinger for deg, uavhengig av kjønn.

Originalartikkel: Train Like A Man, Look Like A Goddess, Martin Berkhan.
Oversatt og tilpasset: Robert Eilertsen.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.