Tren sinnet og prester bedre med disse 7 effektive metodene

Vi er veldig fokuserte på å spise sunt og å trene smart, men glemmer vi å stresse ned, kan vinninga gå opp i spinninga.

Føler du deg stresset, er stadig bekymret, vil bli kvitt flinkpikesyndromet, eller rett og slett føler du mangler noe i livet ditt uten å klare å sette ord på det?

Da burde du få øynene opp for ”Mindfulness” er en type meditasjon og måte å tenke på som kan sies å være vår tids mest effektive verktøy for å bryte den berømte «tidsklemmen» og er i nyere tid blitt introdusert som et supplement til kognitiv terapi.

Tren sinnet

Vi er enige om at det smart å trene kroppen. Vi er vel også enige om at det er en god ide å spise sunt også. Men hva med å trene sinnet?

Faktum er at hvis du tar på deg jobben med å trene ditt eget sinn, så vil du tjene på det på alle livets områder. Et harmonisk og fokusert sinn presterer bedre uansett, enten det er innenfor idrett, på jobben, i relasjoner, eller innenfor bare det å leve.

I hovedsak går mindfulness ut på det å fokusere på å være tilstedet i øyeblikket. Dette handler om å forankre oppmerksomheten i det som skjer her og nå, og ikke i fortid og fremtid som vi har som vane. Å trene sinnet til å være tilstede her og nå innebærer mange fordeler. Det er svært stressreduserende, fører til økt konsentrasjon og prestasjon, og gjør det lettere å nå inn til ditt kreative potensiale.

Den typiske overbevisningen

Den vanlige overbevisningen på livsglede er stort sett at hardt arbeid fører til suksess, og suksess igjen fører til glede.

Hardt arbeid, suksess, glede i den rekkefølgen. Denne oppskriften er stort sett rådende fortsatt, og kanskje er du bærer av den selv også?

Bare jeg finner den rette partneren, bare jeg får den jobben, det huset, går ned 10 kilo, etc. Hvis bare det eller det kunne skje – da blir jeg lykkelig. Ikke nå, men en gang i fremtiden.

Hele vårt forbrukersamfunn drives fremover av denne tankegangen.

Hva hvis dette ikke er sant? Hva om det er motsatt, at det er glede som fører til suksess?

Bli en evig optimist

De siste årenes banebrytende forskning innenfor positiv psykologi og nevropsykologi har tilbakevist den gamle formelen om at suksess fører til glede. Relasjonen mellom suksess og glede er motsatt av hva de fleste av oss er oppdratt til å tro. Alle undersøkelser viser det samme; glede og optimisme fører til økt vitalitet, konsentrasjon, motstandskraft, kreativitet og produktivitet. Dette igjen gjør at vi får utrettet mer. Det er glede som fører til suksess, og det på alle nivåer.

Mye innenfor mindfulnesteknikker knytter seg til fokus på pust og knytte tankene våre opp mot å være tilstede i nuet, og her er bare noen av mange teknikker innen Mindfulness.

1. Velg mindfulness snarere enn autopilot.

Gjennom å være oppmerksomt til stede i ditt eget liv, kommer du i posisjon til å ta valg snarere enn å reagere automatisk. Dette er frihet, og dette er noe du oppnår gjennom å legge merke til dine egne erfaringer – dine tanker, følelser og handlinger.

2. Vær tilstede i øyeblikket.

Å være til stede i øyeblikket er nøkkelen til å fri seg fra uvanenes grep. Oppmerksomhet på pusten er det beste virkemiddelet for å forankre seg i øyeblikket. Vi puster alltid NÅ, tankene derimot kretser som oftest i fortid og fremtid. Oppmerksomhet på pusten tar fokuset bort fra tankene, og fører til umiddelbar stressreduksjon.

3. Spis sittende.

Gjør det til en vane å alltid spise sittende. Det er usunt på alle måter å spise mens kroppen er i bevegelse og tankene opptatt av andre ting. Dessuten er det nesten umulig å kjenne etter hvilke signaler du får fra kroppen, når du spiser samtidig som du er opptatt med andre ting.

4. Vend oppmerksomheten mot pusten.

Venn deg til å ta tre dype og langsomme åndedrag med jevne mellomrom – og kjenn etter hvor deilig det er. Sitt godt ned i stolen, slipp skuldrene ned, og pust alle bekymringer og gjøremål ut av kroppen med et langt utpust. Pust inn frisk energi og klarhet. Tre dype og langsomme åndedrett bryter stressirkelen.

5. Ta bevisste valg.

Vær oppmerksom på at du alltid har et valg, og at det strengt tatt ikke er noe du må, skal eller burde. I stedet for å piske deg selv med «Jeg må…, Jeg skal…, Jeg burde…,» spør heller deg selv: «Hva er det beste jeg kan gjøre i denne situasjonen?» Med det spørsmålet inviterer du din egen klokskap. Så kan du ta et bevisst valg. På den måten viser du deg selv at det er du som bestemmer i ditt eget liv, og at ting skjer fordi du har valgt dem – også de tingene som er kjedelige, vanskelige og utfordrende.

6. Vær din egen beste venn.

Vær oppmerksom på hvordan du snakker til deg selv (i ditt eget hode). Ofte er vi selv vår egen verste kritiker. Det er ikke nødvendig. Gjør det til en vane å snakke til deg selv slik du ville snakket til din beste venn ? nemlig med tålmodighet og forståelse og klokskap. Gjør det til en vane og oppmuntre deg selv snarere enn å kjefte, så vil stresset bli mindre, prestasjonene vil øke, og du blir mye mer behagelig å være rundt, også for deg selv.

7. Spis sakte og med oppmerksomhet.

Bli vant til å spise langsomt, og å kjenne etter hvordan maten faktisk smaker. Legg bestikket fra deg en gang i blant og kjenn etter hvordan kroppen responderer på at du spiser. Ta maten inn gjennom alle sansene dine, og ta deg tid til å nyte den. Et måltid er ikke noe du bare skal bli ferdig med, det er en kilde til glede, nytelse og samvær.

Se denne videoen som forklarer litt nærmere hva mindfulness går ut på og hør den norske kirurgen Andries J Kroeses historie om hvordan han sluttet i jobben sin, reiste til India og oppdaget Mindfulness som et redskap til å komme nærmere virkelig lykke. Dette var en mann som trodde han hadde alt, en godt betalt jobb, drev aktivt idrett, var godt gift og hadde mange venner, men fant likevel aldri den indre lykken.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.