Tors verden – Pike Press

Tor-Martin for seg kroppsvektøvelser for å gi deg et innblikk i hvordan du kan trene styrke uten vekter.

tor

Først og fremst må jeg innrømme noe; Tittelen på denne artikkelen er litt misvisende. Dette er såvisst ikke min verden, men egoet mitt trenger et bra navn på spalten – ja enten om du liker det eller ikke så blir dette en regelmessig spalte. Men hva skal jeg skrive om?

Jeg vil i denne spalten dele forskjellige øvelser med dere, og reflektere litt rundt kroppsvekttrening. Jeg har ikke noe overordnet mål om å få hele Norge til å leke apekatter, men jeg håper at mange av dere vil tørre å se dumme ut en gang i blant for å prøve noe nytt!

Pike Press

Pike press er, som du sikkert har skjønt, en skulder- og tricepsøvelse. Denne øvelsen er fin å ha i reportoaret, da det hverken krever at du har vekter eller at du er opp-ned i noe som ser ut som håndstående hodeknusepress.

Legg merke til den søte trekantformen på fingrene mine. Dette er ikke et krav, men om øvelsen blir for enkel kan du tvinge hendene dine nærmere hverandre til de danner et triangel. Da blir øvelsen desidert tyngst.

Disse variasjonsmulighetene gir øvelsen et vidt spekter! Du kan velge om du skal ha beina høyere opp, eller fingrene nærmere hverandre. Etterhvert som du blir sterkere kan du forsøke begge deler.

Så vil jeg presisere en ting som jeg vet du kommer til å gjøre feil. IKKE SE FREM. Jeg mener det. Forsøk å se på navlen din hele tiden. Dette vil si at hodet ditt er presset ned ved siden av skuldrene dine. Når hodebunnen din treffer bakken vet du at du er langt nok nede, da kan du presse deg opp igjen. Bare senk deg sakte ned er du snill, lege- eller kiropraktorregninger kan du sende til… Neida, slapp av. Det skjer ikke.

Mytene

Til sist vil jeg leke litt mythbuster for dere, dette er noe jeg kommer til å gjøre i hvert spalteinnlegg. Still gjerne spørsmål om det er noe akkurat du lurer på.

Det har seg nemlig slik at en del tror at kroppsvekttrening er noe superspesielt. Det er det ikke. Tvert i mot, det er som all annen trening. Du kan og burde bruke treningsprinsipper som du bruker ellers. Dette vil si at du fint kan kjøre 5×5, 4×10, 8×6 eller hva enn du har lyst til.

Må man ha enorm kunnskap og kroppskontroll for å klare å trene med kroppsvekt?

Tull! Begynn med det enkleste så vil resten komme av seg selv, så lenge du trener og prøver. Dette er alt fra  muskelkontroll, teknikk, bevegelsebaner, styrke, balanse, og ja… alt. Albert Einstein sa det ganske greit: «Learning is experience. Everything else is just information»

Hva vil du lese mer om? 13 Svar

Likte du artikkelen? Del den med venner! :)

13 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1
    Lykkelige Alanna Kingsrød

    Jeg trener daglig med slike kroppsvektøvelser og elsker det. Å se dum ut er noe av det beste som er. ;-) Jeg føler nemlig at jeg får brukt hele kroppen på en helt annen måte enn da jeg løftet de tradisjonelle mekaniske løftene. Jeg er blitt mer generelt sterk. Ikke bare å trening. Men hjemme også! :-D

  2. 3
    lateralus

    Ser frem til spalten din, Tor! :D

  3. 5
    Christer Hagerup Nilssen

    planke-armhevinger i dipsstativ. Stå på hendene midt på gulvet og kjør skulderpress. Spensthopp med backflip på gymmatte. Dips i slynger, og planke-armhevinger i slynger kan man skrive brev hjem om.

  4. 7
    Asbjørn

    Tusen takk for den der! Den blir nok innarbeidet i mine par-tre ukentlige stuegulvsirkeltreningssupersett-opplegg – prøver å holde dem under 15 min og så intense som mulig :D

  5. 9
    Daniel

    Hva tenker du om å kombinere kroppsvekt med vektløfting. Blir det overkill eller? I såfall når bør man kjøre hva, ihenhnold til hvile etc?

    • 10

      Det er et godt spørsmål :) det er enklest å tenke på KV trening som all annen trening, dvs at kjører du f.eks 5×5 med pike press så kan det fint erstatte skulderpress med manualer.

      Hvilen er den samme for muskelen, så mitt råd er å tenke likt om ellers der.

      Når det er sagt så må du nok trappe ned på noen av øvelsene, planlegge litt ifht hvordan og hvor mye du har tenkt å trene kroppsvekt.

      Personlig legger jeg opp 1 til 2 dager med baseøvelser helkropp. Knebøy, markløft, frivendinger, press ol. Og så har jeg 2 til 3 dager med ren kroppsvekttrening. Merk at jeg legger størst prioritet på kroppsvektøvelser, og har egne treninger for teknikk og egne rettet mot styrke nettop bare med kropsvekt.

      Det går uansett fint ann å kombinere det innad i selve økten, eller dedikere egne dager. Det er mange som liker å ha en egen lekedag i uken for å venne seg til kroppsvektøvelser :) denne dagen går ikke nødvendigvis utover restutisjoen, men blir brukt og sett på som en aktiv restutisjonsdag. Dette avhenger hvor mye du presser seg osv.

      Uansett forblir min største anbefaling og tenke likt generell styrketening, med tanke på mål, restutisjon, reps, set osv.

      Håper det forklarte noe :)

  6. 11
    Steve

    Moro med øvelser hvor man bruker sin egen kroppsvekt! Ser frem til flere innlegg.:)

  7. 12
    katari

    Veldig inspirerende! Og veldig imponerende side du har! Fikk bare lyst å løpe ut og stå på hendene:)

  8. 13
    Ole Marthin Johansen

    det er tungt men funker sykt bra

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)