Tors verden – Pike Press

Tor-Martin for seg kroppsvektøvelser for å gi deg et innblikk i hvordan du kan trene styrke uten vekter.

tor

Først og fremst må jeg innrømme noe; Tittelen på denne artikkelen er litt misvisende. Dette er såvisst ikke min verden, men egoet mitt trenger et bra navn på spalten – ja enten om du liker det eller ikke så blir dette en regelmessig spalte. Men hva skal jeg skrive om?

Jeg vil i denne spalten dele forskjellige øvelser med dere, og reflektere litt rundt kroppsvekttrening. Jeg har ikke noe overordnet mål om å få hele Norge til å leke apekatter, men jeg håper at mange av dere vil tørre å se dumme ut en gang i blant for å prøve noe nytt!

Pike Press

Pike press er, som du sikkert har skjønt, en skulder- og tricepsøvelse. Denne øvelsen er fin å ha i reportoaret, da det hverken krever at du har vekter eller at du er opp-ned i noe som ser ut som håndstående hodeknusepress.

Legg merke til den søte trekantformen på fingrene mine. Dette er ikke et krav, men om øvelsen blir for enkel kan du tvinge hendene dine nærmere hverandre til de danner et triangel. Da blir øvelsen desidert tyngst.

Disse variasjonsmulighetene gir øvelsen et vidt spekter! Du kan velge om du skal ha beina høyere opp, eller fingrene nærmere hverandre. Etterhvert som du blir sterkere kan du forsøke begge deler.

Så vil jeg presisere en ting som jeg vet du kommer til å gjøre feil. IKKE SE FREM. Jeg mener det. Forsøk å se på navlen din hele tiden. Dette vil si at hodet ditt er presset ned ved siden av skuldrene dine. Når hodebunnen din treffer bakken vet du at du er langt nok nede, da kan du presse deg opp igjen. Bare senk deg sakte ned er du snill, lege- eller kiropraktorregninger kan du sende til… Neida, slapp av. Det skjer ikke.

Mytene

Til sist vil jeg leke litt mythbuster for dere, dette er noe jeg kommer til å gjøre i hvert spalteinnlegg. Still gjerne spørsmål om det er noe akkurat du lurer på.

Det har seg nemlig slik at en del tror at kroppsvekttrening er noe superspesielt. Det er det ikke. Tvert i mot, det er som all annen trening. Du kan og burde bruke treningsprinsipper som du bruker ellers. Dette vil si at du fint kan kjøre 5×5, 4×10, 8×6 eller hva enn du har lyst til.

Må man ha enorm kunnskap og kroppskontroll for å klare å trene med kroppsvekt?

Tull! Begynn med det enkleste så vil resten komme av seg selv, så lenge du trener og prøver. Dette er alt fra  muskelkontroll, teknikk, bevegelsebaner, styrke, balanse, og ja… alt. Albert Einstein sa det ganske greit: «Learning is experience. Everything else is just information»

Hva vil du lese mer om? 13 Svar

Likte du saken? Del den med andre!