Tor-Martin skal lære 9 jenter Human Flag

Trodde du Human Flag var umulig å lære? Les hvordan du gjør det, og få en presentasjon av jentene som skal klare det på 3 måneder.

Dominic Lacasse setter verdensrekord med 39 sekunder Human Flag

I januar i år begynte ni jenter oppkjøringen til det som muligens blir deres store mål i 2012. De ønsket å lære seg øvelsen Human Flag.

Jeg har gitt dem et løfte om at samtlige jenter skal klare dette på kun tre måneder. Startskuddet gikk forrige torsdag og dermed avsluttes prosjektet 12 april. Innen da skal alle jentene ha lært seg human flag.

Selve Øvelsen

Du tror kanskje dette er en øvelse som krever umenneskelige treningsmengder i kombinasjon med langt over gjennomsnittet gener for å gjennomføre? De ni jentene skal bevise at du tar feil.

Hvordan gjøres en Human Flag?

Som navnet tilsier skal du henge rett ut som et flagg som blåser i vinden. For å få til dette anbefaler jeg at du bruker en ribbevegg.

1. Still deg med siden mot ribbeveggen. Ta tak med en arm oppe og en arm nede med over- og underhåndsgrep og hold ryggen stiv.

2. Nå kan du forsøke å dytte fra med den innerste foten samtidig som du spenner beina rett ut slik at du henger (ligger) som et flagg.

3. Gratulerer! Du skal nå henge som et flagg. Om du ikke gjør det, så fortvil ikke.

Bruk denne instruksjonen for å lykkes

For å få til denne øvelsen er det to ting som er langt viktigere enn alt annet. Disse to tingene er helt avgjørende for at du klarer å gjennomføre øvelsen på en tilfredsstillende måte.

  1. Du må først bli vant til å låse skulderbladene.
  2. Du må også bli vant med å jobbe i riktig stilling.

Låsing er når du bruker skulderbladene til å låse øvre del av ryggen. Dette vil stabilisere skuldrene, ryggen og tildels magemusklene på siden. Ta tak i ribbeveggen. Den nederste hånden skal være vendt opp, mens den øverste hånden skal være vendt ned. Litt som du skulle tatt et stort jafs av ribbeveggen.

Når du har riktig grep skal du sørge for at du er -helt- rett. Det betyr at den nederste armen er på linje med beina og midtre del av kroppen, mens øvre arm skal gå forbi øret. Hodet skal være i en normal og nøytral posisjon.

Når du står slik med grepet i ribbevegen er beina dine plantet på bakken, mens overkroppen er vendt sidelengs inn mot ribbeveggen. Velg den siden du føler deg mest komfortabel med. Høyrehendte personer vil vanligvis finne det naturlig å jobbe med høyrearmen på topp.

Når du har funnet riktig utgangstilling skal du se for deg at du skal løfte med ryggen, skuldrene og armene slik at beina løfter deg fra bakken. Du skal ikke hoppe opp, men du skal låse ryggen og trekke deg oppover. Beina skal henge rett ned.

Poenget er at du skal lære deg å løse øvre del av kjernemuskulaturen slik at du skaper et fundament å jobbe videre med for human flag.

4 nødvendige retningslinjer

Jentene skal primært trene selv, samtidig som de vil få oppfølging av meg når det er behov for det. Jeg har derfor laget noen retningslinjer som jeg mener det er nødvendig å overholde for å lykkes med prosjektet.

  1. Du må trene på øvelsen 1 til 3 ganger i uken.
  2. Hver trening bør vare 5 til 10 minutter.
  3. For de som ønsker det vil jeg ha 2-3 samlinger i måneden med teknikktrening.
  4. Fitnessbloggen lover at samtlige 9 jenter skal klare det.

Det høres kanskje enkelt ut å trene på human flag 1-3 ganger i uken i kun 5 til 10 minutter. Det krever derimot at man er litt dedikert og gjør det man blir bedt om å gjøre.

Dette er de 9 jentene

For noen som ikke kan human flag ser det ut som en veldig krevende øvelse som stiller store krav til muskelkoordinasjon. Hva sier jentene? Har de tro på at de skal lykkes med målsetningen? Jeg tok en prat med hver og en av dem for å høre hva de hadde å si om prosjektet.

Ina D.Lorentzen / InaL (23)

Hvorfor jeg ble med?
Ble med på prosjektet fordi godeste Tor utfordret meg en mørk høstkveld på løpegruppa :p

Plan for å lykkes?
Planen for å klare dette er vel som alltid konkurranseinstinktet – HATER å ikke få til ting.

Kommer du til å lykkes?
Veldig usikker på om jeg kommer til å klare det, ser jo grådig vanskelig ut da… (selvfølgelig klarer du det, red anm.)

Hvorfor?
Hva jeg skal bruke det til? Show off, så klart :p hoho :)

Liselotte / Fitnesslilo (24)

Hvorfor jeg ble med?
Utfordringer bør tas på strak arm!

Plan for å lykkes?
Være ærlig på hva jeg klarer, følge instruksjonene og kjempe meg frem steg for steg.

Kommer du til å lykkes?
Til slutt, ja. Men om det er innen 3 måneder gjenstår jo å se.

Hvorfor?
I første omgang for å imponere, men i tillegg tror jeg at hele prosessen vil bidra til å nå målet mitt med å opparbeide betydelig mye mer styrke i overkroppen.

Tuva Moi / Smoit (18)

Hvorfor jeg ble med?
Fordi jeg synes det virker utrolig stilig å kunne, særlig for meg som alltid har vært pinglete og svak^^ Og fordi jeg er interessert i trening som har med kroppsvekt å gjøre. Også liker jeg utfordringer!

Plan for å lykkes?
Øve. Mye. Ta tak i alle tips jeg kommer over og øve enda mer.

Kommer du til å lykkes?
Ja, det tror jeg. Tar nok en del tid, men øvelse gjør mester :) Skal ikke si nei, er viktig med en positiv innstilling fra starten, ellers går det dårlig på veien :)

Hvorfor?
Vise det frem såklart ;D Hehe, neida, men joda. Litt. Får en bra sterk kjernemuskulatur av å trene på det, og det gir jo bedre utførelse osv i øvelser som knebøy og markløft. Så der kommer jeg til å bruke styrken jeg får fra human flag til å bli bedre sånne type øvelser. I tillegg kan det nok hende at jeg prøver meg på andre øvelser som innebærer bruk av kroppsvekt.

Anne G. Nilsen / Roxy (20)

Hvorfor jeg ble med?
Jeg elsker å ha noe konkret å trene mot, og tror at dette prosjektet blir fint for å få meg selv til å styrke kjernemuskulaturen (noe jeg ellers synes er litt kjedelig). I tillegg så er jo Human Flag vanvittig tøft å kunne, tror det kan bli en real selvtillits-boost!

Plan for å lykkes?
Jobbe hardt med opplegget, trene og øve så mye som mulig!

Kommer du til å lykkes?
Ja.. Såklart skal jeg klare det! :)

Hvorfor?
Vise meg frem, så alle kan se hvor flink jeg har værtBlir jo også sterk i kjernemuskulaturen, noe som er veldig bra! :thumbsup:

Mette Mikkelsen / Mette M (22)

Hvorfor jeg ble med?
Jeg har alltid vært fascinert av kroppsvekttrening, men har aldri helt kommet dit at jeg faktisk har begynt. Når Tor luftet prosjektet for meg var det selvsagt ikke nei i min munn!

Plan for å lykkes?
Følge opplegget til punkt og prikke, og holde en viss frekvens på treningen. Jeg har stor tro på lite (…) og ofte. Kommer nok også til å lese meg opp en del på teknikk også:)

Kommer du til å lykkes?
Selvfølgelig skal jeg klare det! :D

Hvorfor?
Det blir nok fort profilbilde på Facebook her også, hehe! Det er jo en ganske «show off» øvelse, men samtidig er den jo fin for å ytterlige styrke kjernemuskulaturen. Og ikke minst forbedre kroppskontrollen, så jeg forhåpentlig kan lære meg ennå flere øvelser!:thumbsup:

Helene Drage Tollefsen / Helene Drage (23)

Hvorfor jeg ble med?
Fordi jeg har gjenoppdaget trening og stadig vil finne nye måter å teste meg selv på :) Dette prosjektet er jo en fantastisk måte å gjøre nettopp det på.

Plan for å lykkes?
Følge programmet slik det er satt opp og kanskje til og med legge inn litt ekstra om mulig!

Kommer du til å lykkes?
Man må jo alltid tro, men med tanke på kroppsvekt vil jeg nok tro jeg har en litt større utfordring enn andre, så da får jeg bare jobbe hakket hardere :p

Hvorfor?
Briefe så det holder for alle som gidder å se på? :pSom flere sier så vil nok dette gjøre at man kan prøve seg på flere øvelser, dessuten er nok dette en øvelse som virkelig gjør noe for selvtilliten!

Inger-Lise / Inger-Lise (24)

Personen skal vi ikke røpe identiteten på enda, så langt kalles hun bare for Inger-Lise

Hvorfor jeg ble med?
Fordi jeg er glad i utfordringer, både fysiske og mentale. Jeg mener det er viktig å stadig tørre å utfordre seg selv, bevege seg utenfor komfortsonen og prøve ut nye ting. En vil ikke alltid lykkes, men de gangene en gjør det vil den følelsen av mestring gi deg mye tror jeg. Dessuten – det er bedre å prøve noe og evnt mislykkes, enn å alltid lure på om en hadde klart det om en turde prøve.

Plan for å lykkes?
Følge veiledningen, rådene og direksjonene som blir gitt av Tor! Stoler faktisk hundre prosent på at han klarer bringe oss i mål dersom vi ffølger hans råd.

Kommer du til å lykkes?
Ja det tror jeg! Form kan forbedres, muskler bygges og balansen styrkes, men til syvende og sist er det viljen det står på. Dersom ønsket, troen og dedikasjonen er sterk nok vil en også lykkes, og den er så absolutt tilstede!

Hvorfor?
Jeg har både indre og ytre motivasjon for å gjennomføre denne. Den ytre går på at det er en kul ting å vise andre, at blir en måte for meg å si «se hva jeg kan»! Ser i likhet med de over her for meg et kult profilbilde på face :D men den indre motivasjonen er nok sterkest. Ønsket om å føle mestring, den tilfredsstillelsen det faktisk er å arbeide hardt for noe, trene, øve og så til sist faktisk nå målet sitt – den følelsen er den beste av alle :)

 

Trine / Jadzhia (37)

Hvorfor jeg ble med?
Jeg har lett etter et fysisk prosjekt å trene mot, et mål for hele treningen min. Jeg har trent styrke noen år, fra 4 – 5 dager i uka, og har nå i tillegg kampsport jeg leker litt med, men noe spesielt mål har jeg ikke hatt. Nå har jeg et mål som er mer enn bare å trene fordi jeg liker det, og det får meg til å føle meg bra.

Plan for å lykkes?
Holde meg til treningsplanen jeg får lagt opp, og søke rundt på Internett for motivasjon når det føles litt tungt.

Kommer du til å lykkes?
Ja!

Hvorfor?
Når jeg har mestret selve flagget, og holdt posisjonen i et par sekunder, vil jeg jobbe videre for å holde flagget lengre og lengre. I tillegg ønsker jeg å å finne ut mer om lignende øvelser jeg kan lære meg. Og det hadde jo vært skikkelig morsomt å ha en fysisk «skill» å vise til innimellom, spesielt siden jeg er så lita. 154 høy og 49 kg. Jeg kan være ett sånt lite håndflagg jeg. :rofl:

 

Line Rossvoll / Nano (23)

Hvorfor jeg ble med?
Jeg ble med for utfordringen sin del. Det ville vært fantastisk å klare noe som jeg per dags dato ikke har nubbsjansje til å klare. I tillegg er det jo litt kult å klare noe som svært få jenter i det hele tatt klarer!Jeg har ofte satt meg mål om å klare enkelte øvelser (bl.a. perfekt baklengs bruovergang) i løpet av en viss tid, men det ender aldri opp med at jeg faktisk gjennomfører. Nå har jeg den perfekte mulighet, både med tanke på motivasjon fra de andre jentene samt oppfølging.

Plan for å lykkes?
Å følge opplegget til Tor til punkt og prikke! Tenker å kjøre spesifikk human flag-trening to ganger i uker, og støtteøvelser som planke etc annenhver dag.

Kommer du til å lykkes?
Ja!

Hvorfor?
Profilbilde på facebook :D Er vel ikke akkurat noe man får kjempe stor bruk for sånn til vanlig… haha.

Krevende, men ikke umulig

Det skal ikke herske noen tvil om at denne øvelsen er svært krevende – både teknikk- og styrkemessig. Det er derimot også knebøy, markløft og pullups.

Jeg er ikke i tvil på at samtlige jenter kommer til å klare dette. Noen av de har jeg møtt, mens andre har jeg sett på video. Jeg kan allerede nå si at det ser veldig lovende ut.

Jeg vil også påpeke at de to siste jentene ikke har fått annet enn online-instruksjon. Disse to jentene må derfor klare nesten alt på egenhånd og nøye seg med mine tilbakemeldinger på videoene de sender meg.

Resten av gruppa vil ha mulighet til å møtes når de måtte ønske det, så de kan utveksle erfaringer og motta tips fra hverandre og meg.

For prosjektet sin del vil jeg delta på treninger for å dokumentere fremgangen. Du skal heller ikke se bort i fra at vi allerede om en måned blir vitne til at den første jenta klarer å henge som et flagg.

Har du lyst til å prøve selv? Vi kommer til å poste oppdateringer underveis, og selvfølgelig hjelpe alle som ønsker å lære øvelsen.

Bli med du også – Gå til Human Flag forumtråden

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.