Tony Gentilcore viser deg korrekt utgangsposisjon i markløft

Riktig utgangsposisjon svært viktig i markløft. Her viser deg den amerikanske styrkecoachen Tony Gentilcore deg hvordan det skal gjøres.

Jeg håper denne artikkelen kan bli den første i en serie av mange video-blogger hvor jeg går gjennom viktige emner. Selv om jeg føler meg som en kyndig skribent er det mange som foretrekker å lære gjennom videoer.

Det er ikke alltid like lett å forklare gjennom tekst. Vendepunktet var for min del da en person sendte meg en video av sin veldig dårlige markløftteknikk. Jeg visste at jeg måtte skrive noe mer tilbake enn ”slutt å ta markløft!”.

Resultatet av dette? Det er denne artikkelen.

Et par ting verdt å merke seg

Selve utgangspunktet; setupen virker til å være neglisjert av mange. Effekten av markløft avhenger veldig av hvilken set-up du har. Plassering av bein, stang, at du kan aktivere lats, og i hvilken høyde du har hoftene dine er viktige faktorer å tenke på.

Ta for eksempel sistnevnte; hofta. Har man den for høyt oppe vil dette gå utover korsryggen. Har du hofta alt for lavt vil det derimot ligne på en dårlig hybrid av knebøy og markløft.

Ønsket med denne videoen er å gjøre rede for en del av de momentene som mange føler seg usikre på. 

Artikkelen er oversatt og noe forkortet av Robert Eilertsen

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.