;
;

Tonje klarte å komme seg i sceneform på kun 5 uker

Imponer meg på 5 formsjekker på rad, var beskjeden Tonje fikk fra coachen sin. Og her står hun, klar som debutant i bikinifitness.

De harde fakta:

  • Alder: 23 år.
  • Høyde: 177 cm.
  • Vekt: 65 kg.
  • Bosted: Trondheim.
  • Utdannelse: Studerer sykepleien.
  • Klubb: Kaliber FKK
  • Coach: Gunnar Strand Jacobsen

Aktuell som: Debutant i bikini fitness +163 cm under Norway Open.

Tonje Laukholm fra Trondheim har en historie som mange deler, men som få velger å snakke om. Tonje er i så måte det viktige, lille unntaket, du snart skal få høre mer om.

Livet på diett trenger ikke å være en dans på roser, eller den plankekjøringen vi alle later til at det er. For mens mange fremstiller seg selv som ufeilbarlig, velger Tonje å stå frem med en historie jeg mener det oser respekt av.

Håper å komme så langt som mulig

Hei Tonje! Som en helt ny gren i Norge er alle som stiller i bikini fitness debutanter. Det er med andre ord en del usikkerhet rundt hva dommere vil vektlegge og hvordan konkurransen vil utarte seg. Har du rukket deg å gjøre deg opp noen forventninger, eller tar du det litt som det kommer?

For å være helt ærlig har jeg ikke satt meg andre forventninger, enn at jeg skal ut på scenen, vise frem formen jeg har jobbet så hardt for, og prøve å være fornøyd med at jeg har oppnådd målet mitt.

Jeg skal gjøre mitt aller beste for å komme så langt som mulig. Jeg forventer derfor full innsats av meg selv i morgen, på lik linje med alle andre dager de siste fire-fem ukene.

Det blir stort stas å få ha på seg den flotte finalebikinien og endelig være i den modusen jeg har ventet på så lenge. Jeg kommer helt sikkert til å være nervøs men jeg skal nyte hvert eneste sekund, både backstage og på scenen.

Begynte på diett for over ett år siden

Tonje, for bare fem uker siden.

Til tross for at du har vært på diett i over ett år, var det mange som tvilte på at du ville klare å stille for bare fem uker siden. Og det mange bruker kanskje tre måneder på, har du klart på fem uker. Kan du fortelle oss litt om den prosessen?

Da folk for 8 uker siden spurte meg hvor lenge jeg hadde vært på diett, var det skikkelig flaut å svare; siden 17 oktober i fjor.

Da jeg startet i fjor høst, var det sammen med min gode venninne Marie. Vi satte oss et mål – vi skulle konkurrere i fitness ett år frem i tid. Jeg var til tider så motivert og seriøs at du skulle tro vi skulle ha stilt allerede i desember. Jeg lå lavt på kaloriene, og unnet meg ikke så mye som en peanøtt i helgene.

Vi brukte lang tid på treningsstudioet hver eneste dag, opptil tre timer kunne en treningsøkt ta. Og det var nesten så vi stilte i stand vår egen lille oppkjøring til konkurranse allerede da.

Jeg hadde jevnlige formsjekker med treneren min, Gunnar Strand Jacobsen, og etter hver som resultatene kom, økte motivasjonen tilsvarende.

Mistet etter hvert motivasjonen

Hvordan var det å starte så tidlig – Hvordan var det å holde motivasjonen oppe over en så lang periode?

Da den virkelige oppkjøringsperioden startet på våren, merket jeg at jeg ikke hadde det samme fokuset som tidligere. Motivasjonen jeg hadde i fjor høst, var liksom litt borte.

Jeg prøvde flere ganger å finne gnisten, men fant liksom ikke helt ut av hvordan jeg skulle klare å komme på rett kjøl igjen. Det tok ikke mer enn fire-fem dager på diett, før jeg sprakk.

Dette ble etter hvert en ond sirkel – og det endte opp med at jeg straffet meg selv ved å trene enda hardere og spise enda mindre. Resultatet ble at veldig lite skjedde – energiunderskuddet jeg hadde skaffet meg på de dagene, klarte jeg å nulle ut med spisedagen min.

Den harde beskjeden fra treneren

Dette høres ut som en tøff periode mentalt. I og med at du står her i dag, må det ha kommet et vendepunkt. Hva var det som gjorde at du klarte å samle deg og få fart på dietten igjen?

Da det var rundt fem uker igjen og tiden begynte å renne ut, begynte coachen min, Gunnar, å lure på om jeg i det hele tatt ville rekke det. Å få en slik beskjed var ikke bare-bare.

Jeg hadde i bunn og grunn to valg. Jeg kunne gi slipp på mitt store mål, eller så måtte jeg gi bånn gass. I samråd med Gunnar ble vi enige om å kjøre på. Han stilte bare et krav til meg.

Overrask meg på fem formsjekker fremover, så står du på scenen

Det har ikke vært like enkelt å høre vekkeklokken ringe kvart over fem hver morgen, i visshet om at det betydde morgenkardio og intervalltrening når jeg mest av alt hadde lyst til å sove litt til og spise en bedre frokost.

Jeg har alltid vært en bestemt dame. Denne siden av meg selv ble jeg ekstra godt kjent med, under min tid i førstegangstjenesten. Mang en gang fikk jeg høre at «den høye blondinen der vil aldri fullføre», men det gjorde jeg!

Jeg er min viljestyrke og indre motivasjon evig taknemelig. Jeg har også lært meg at det handler om å finne den riktige mentaliteten. Du må på mange måter finne en viss balanse mellom det å gi jernet, og samtidig kunne være reflektert og nyansert.

Tusen erfaringer rikere

De som har fulgt deg, blant annet gjennom bloggen til deg og Marie kjenner jo litt til de utfordringene du har hatt. De er på langt nær unike, men få velger å gå ut med dem. Hvilke erfaringer har du gjort deg?

Det viktigste jeg har lært meg, er å ikke starte for hardt og for tidlig. Da er det bedre å motivere seg selv for en kortere periode, slik at motivasjonen holdes på topp. En oppkjøringsperiode bør ikke være lengre enn at man klarer å se målet fremfor seg.

For å oppnå suksess tror jeg det handler om å spille på lag med kroppen sin – du må ha et visst samarbeid. Litt som gi–og–ta prinsippet. Mat, trening, hvile og søvn må balanseres mot hverandre.

Det ligger jo litt i svarene du allerede har kommet med, men hva ville du gjort annerledes – om du skulle gjort alt på nytt?

Erfaringene med denne dietten har lært meg hvordan jeg ikke skal gjøre det neste gang. Jeg har også fått verdifull kunnskap om hvordan kroppen min reagerer på ulike former for stress. Hvis jeg nå skulle gjort alt på nytt, ville jeg prøvd å hatt et mye mer avslappet forhold til det hele.

Som nevnt tidligere, ville jeg nok ventet mye lengre med å starte på dietten, og heller vært mer bevisst på en balanse mellom trening og kosthold.

Ser frem til dager med overskudd og god trening

Hvilke planer har du etter Norway Open. Har du tenkt noe over hva du ønsker å gjøre videre? Har denne tøffe perioden gitt deg mersmak?

Det spørsmålet har jeg stilt meg selv mange ganger, men jeg har virkelig ikke et skikkelig svar på det enda. Kanskje har jeg det svaret etter denne lørdagen.

Jeg gleder meg først og fremst til å kunne trene på overskudd. Jeg skal i alle fall opprettholde livsstilen med å trene bra og spise sunt.

Så håper jeg uansett at min historie kan være en tankevekker for andre som vurderer å stille og er usikker på hvordan de bør gjøre det.

Skal kose seg med venner og smågodt

Etter så lenge på diett, er det sikkert ting du har mer lyst på enn andre ting. Hva er det aller første du skal gjøre etter du er ferdig med Norway Open?

Jeg gleder meg til å spise smågodt faktisk. Jeg har avtalt med to av de andre utøverne at vi skal rett på mix og handle smågodt der. Posene skal ligge klare i bagene våre bak scenen. Jeg gleder meg også til å spise sjokoladene som mamma har kjøpt med hjem fra syden for en stund tilbake.

Det jeg derimot gleder meg aller mest til. Det er å møte vennene og familien min på lørdag, som sitter i salen og heier på meg. Jeg skal gi dem alle en stor klem, full av energi – noe som jeg har hatt lite av de siste ukene.

Jeg har fått super støtte fra dem alle, og det er noe jeg setter enormt stor pris på. Jeg kan bare ikke få sagt det nok, hvor mye det har betydd for meg.

Da er det bare for oss i Fitnessbloggen og ønske deg lykke til på lørdag – og selvsagt krysser vi fingrene for at du får visst deg fram på en best mulig måte. 

Lykke til!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.