14 tips til billig og sunn studentmat

Hvordan kan man spise sunt om man har dårlig råd?

bilde1 Er du student, arbeidsledig eller av andre grunner har dårlig økonomi? Da er det lett å bruke pris og økonomi som unnskyldning for å ikke spise sunt. Men er du opptatt av god helse og en frisk kropp er det ikke til å komme unna at du bør prioritere å bruke penger på sunn og bra mat. Dette kostholdet må heller ikke være så alt for dyrt, men det vil handle om innsats, prioriteringer og å ta gode valg.

Her får du 15 enkle tips til hvordan du kan spise bra mat til en pris du har råd til. 

1. Tenk gjennom prioriteringene dine

Finnes det en annen utgiftspost du kan spare inn på for å ha bedre råd til å handle sunn mat? Mange bruker mye penger på café, shopping, festing, alkohol, byturer m.m. Kanskje bør du redusere forbruket på noen av disse postene?

2. Vurder hva du bør bruke og hva du kan spare på

Velg matvarer av beste kvalitet kun der det trengs. Ofte kan det billigste merket være like bra som den dyrere og mer kjente merkevaren.

Les ingredienslisten og sammenlign produktene. Ofte er det kun små, ubetydelige forskjeller. Revet ost derimot er et eksempel på hvor det lønner seg å velge et produkt av høyere kvalitet og pris, da den billige versjonen ofte inneholder dårlige oljer, tilsetningsstoffer og potetmel.

Velg i forhold til hva du skal bruke varen til. Salmalaks er strålende til sushi, men unødvendig dyrt om du skal bruke den i en fiskesuppe. Da kan fersk eller frossen laksefilet av et mer ukjent merke gjøre samme nytten.

Oljer og stekefett kan være lurt å bruke litt ekstra på, da du ikke bruker så mye om gangen. Her er det mye å hente ernæringsmessig på å velge god kvalitet. Et eksempel er forskjellen mellom en god kaldpresset olivenolje med lavt syrenivå og god holdbarhet versus en billig-variant. Velg også smør framfor billige plantemargariner og oljer.

LES OGSÅ – Velg smør framfor margarin

bilde2

Kyllingkjøttdeig er billig.

3. Velg det beste rimelige alternativet

Karbohydratrike matvarer er ofte billige. Kjøp store pakninger med ris, tørkede linser, bønner og poteter. Disse holder seg godt lenge. Stikk gjerne innom en asia-butikk og se om de selger i større kvantum.

Frukt og grønnsaker lønner det seg å kjøpe lokalt og når de er i sesong, Norsk kål, kålrot, gulrot og løk er allsidige, næringsrike og rimelige grønnsaker. Frosne grønnsaker er også som regel billigere en ferske.

Proteinrike matvarer er gjerne dyrere, men ved et fornuftig inntak rundt 1,4 til 2 gram protein pr kg kroppsvekt og ved å bruke denne pristesten av 38 proteinkilder har du kommet langt. Prioriter billige fiskeprodukter, proteinpulver, egg, magre meieriprodukter og kombiner det gjerne med karbohydratrike matvarer som du også vet inneholder en del protein.

Poteter i løsvekt er billigst.

Poteter i løsvekt er billigst.

4. Spis mindre «unødvendig mat»

Godteri, potetgull, kjeks, tyggegummi, pastiller, boller, brød, osv smaker godt, men koster penger og bidrar ikke i særlig grad med næringsstoffer vi har behov for. Prioriter heller matvarer som gjør deg mett og tilfører flere næringsstoffer.

LES OGSÅ – Pristest av 38 proteinkilder

5. Se alltid på kiloprisen

Det er lettere å sammenligne matvarene om du ser på kilosprisen framfor stykkpris. Ser du på prisen på karbonadedeig fra 4 ulike varianter, er dette den enkleste måten å plukke det billigste produktet på.

bilde3

Tunfisk – Den billigste proteinkilden på markedet.

6. Handle i den rette butikken

Det kan være stor prisforskjell mellom de ulike matvarekjedene, vær derfor prisbevisst og utro når du velger hvor du handler.

Rema 1000 og Obs har ofte billigere mat en kjeder som Meny, Rimi, Ultra, Bunnpris, ICA, og diverse Coop butikker. Unngå også å handle på kiosk, bensinstasjon og i kantiner da disse selger varer til en mye høyere pris enn på butikken. For de som bor i byen så er asiatiske butikker og uavhengige frukt & grønt-butikker gode alternativ, de har gode priser og et spennende utvalg.

7. Vær på utkikk etter tilbud og matvarer som er satt ned i pris

Mange butikker setter ned matvarer som holder på å gå ut på dato. Kjøp og bruk de med en gang, eller frys de ned. Mange matvarer kan smake bra lenge etter datoen er gått ut. Lukt, syn og smak vil avsløre om maten fremdeles er spiselig.

Det kan også lønne seg å sjekke ut butikkenes tilbudsaviser, da det kan være gode tilbud som det lønner seg å slå til på. Bare husk å sjekke ”før”-pris på varen, så du ikke blir lurt.

8. Planlegg innkjøp og tenk før du handler

Unngå impulskjøp og å handle inn mer en du trenger. Dette blir ofte dyrt, da mye blir liggende igjen i kjøleskapet ubrukt. Skriv en handleliste for en ukes meny og hold deg til den. Det gamle rådet om å ikke gå sulten på butikken er også fornuftig.

bilde4

Se etter tilbud…

Hjemme

9. Utnytt fryseren

Frysevarer i butikken er ofte billigere en tilsvarende ferske. Eksempelvis frossen fisk og frosne grønnsaker (unngå blandingsprodukter og ferdigretter og gå for rene grønnsaker og fisk/kjøtt). Utnytt også fryseren hjemme, rekker du ikke å spise opp ferskvarer eller middagsrester før datoen går ut så kan det meste fryses ned og brukes senere.

Det er også praktisk og rimelig å kjøpe store pakninger og fryse ned det du ikke bruker med en gang. Det kan det være lurt å steke opp kjøttvarer før du fryser de, så er det enkelt å tine og bruke med èn gang senere.

10. Lag din egen mat og ikke kast restene

Å spise ute eller kjøpe ferdigretter og take-away kan bli svært dyrt i lengden. Det er mye å spare på å lage maten din selv, da har du også mer kontroll over hva du får i deg. Rester fra middagen kan spises til kvelds,  lunsj eller middag dagen etterpå eller fryses ned til senere bruk . Tenk deg også om to ganger før du lager alt for mye mat som du vet ikke blir spist opp.

11. Dropp unødvendige kosttilskudd

Mange bruker unødvendig mye penger på kosttilskudd. Proteinpulver er en billig, praktisk og god kilde til protein, men mye annet kan du velge å få fra kostholdet. Omega-3 finner du i fet fisk og er du flink til å spise variert og balansert, får du i deg nok vitaminer og mineraler (kanskje foruten vitamin D som du bør vurdere tilskudd av).

LES OGSÅ – Sunn mat like billig som den usunne

På farten

12. Utnytt alt som er gratis

Takk ja om det dukker opp tilbud om gratis mat på jobben eller skolen. Dra på middagsbesøk hos familie eller venner. Det er også supert å utnytte naturen og plukk din egen mat. Om høsten vokser det sopp, frukt og bær helt gratis ute i naturen, og du trenger ikke kjøpe dyre, importerte varer på butikken.

Dra på bærtur, plukk rips i hagen eller spør naboen om du kan få plukke noen epler fra hans tre. Bær og sopp er supert å fryse ned og bruke utover vinteren. Epler holder seg en stund om de lagres kjølig. Tørking er også en fin måte å konservere høstens godsaker på.

13. Ha med matpakke

Matpakke/ lunsjboks er som oftest både billigere og sunnere en mat du får kjøpt ute. Pakk dagen i forveien, så slipper du stress om morgenen. Det går også an å lage for flere dager i slengen. Om du er nødt til å handle noe å spise ute, så gå i en matbutikk.

14. Drikk springvann

Flaskevann, brus, juice, saft, kaffe og kaffedrikker kan bidra til både unødvendig pengebruk og unødvendige kalorier. Ta heller med en vannflaske og fyll opp i springen. Springvann er både sunt for deg, gratis og av god kvalitet.

Tenk også over hvor du kjøper drikkevarene dine og velg matbutikk framfor kiosk. Ta med pulverkaffe og egne teposer framfor å kjøpe kaffe på kaffebar/ kantine.

Håper du fikk noen gode tips! Og husk; det er lov å skeie ut iblant.

Kommenter under om du har noe mere å tilføye 38 Svar

bilde9

Melk er en billig kilde til protein.

bilde8

Reduser brusinntaket. Det sparer du penger på :)

bilde7

Scampi er en billig kilde til protein (91kr/kg).

bilde6

213 kr kiloen… Usunn mat er kanskje ikke så billig likevel? :)

Svinebiff til cirka 85 kr kiloen er veldig rimelig.

Svinebiff til cirka 85 kr kiloen er veldig rimelig.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.