Derfor bør alle ha et mål å jobbe mot

Fitnessnora ser nærmere på betydningen av å jobbe mot et konkret mål.

Til tross for at over nitti prosent av oss mener det lønner seg å skrive ned målene sine på papiret, er det bare ti prosent av oss som gjør det.

Så kan man jo spørre seg – hva er grunnen til at folk ikke setter seg ned og skriver ned hva de ønsker å oppnå?

1. De tror at målsetning ikke er viktig

Mange er nok ikke klar over hvor viktig en konkret målsetning er. Det meste vi gjør i livet gjør vi fordi vi har et mål med det – som jobb og utdanning. Hvorfor skulle det være annerledes med treningen?

For hvis du ikke har et mål med treningen – hvordan skal du da vite hva du skal jobbe mot? Nettopp derfor må du sette deg mål for treningen din – og skrive ned slik at du hele tiden husker dem.

Det kan være så enkelt som en post-it lapp på soveromsdøra, eller et notat som brukes som bakgrunn på mobilen din. Det viktigste er at du sørger for å minne deg selv på målene dine, hver eneste dag. Gjerne fortell hva målene dine er til andre personer – slik at det følger med en viss forpliktelse.

Hva skal stå på din post-it når du våkner i morgen tidlig?

2. De vet ikke hvordan de skal gjøre det

Mens mange tror at de har klare mål, er det i realiteten ofte snakk om drømmer og ønsker. Å «bli i god form» er like vagt som «å tjene mye penger». Dette kan ikke regnes med som gode mål. Et mål er noe som klart definert og som kan måles.

Å bli sterk i knebøy er vagt. Å klare 100 kg i knebøy, er derimot en konkret målsetning. Å bryte opp et hovedmål i mindre delmål er også en god måte å måle fremgang på – og for å holde motivasjonen oppe.

LES MER – Sjekk hvor sterk du er med vår 1 RM kalkulator 

3. De er redde for å mislykkes

Ingen liker å mislykkes. Men sannheten er at fra tid til annen mislykkes vi alle sammen. Lander du på nesa første gangen, da er det bare å reise seg å prøve på nytt. Hvis du går rundt med en frykt for å mislykkes hver gang du skal prøve noe, da vil du aldri komme noe sted.

Det er skummelt å bevege seg ut av komfortsonen sin, men det nytter ikke å holde seg til det gode gamle hvis du vil oppnå noe mer.

Det er noe som heter: 

If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.

4. De er engstelige for hva en endring kan medføre

Det er menneskelig å frykte endring. Men endringer må til for å oppnå målene sine. Ingenting kommer av seg selv. Og et mål blir heller ikke realisert uten at du gjør de nødvendige tiltakene for å nå dem. Så ikke frykt endring, men jobb heller med å løfte blikket framover.

Hvis du når målet ditt, så belønn deg selv – og sett opp et nytt mål å jobbe mot. Husk følelsen av hvor godt det var når du endelig nådde det målet du jobbet så lenge for å oppnå. Kroppen er en fantastisk maskin som gjør at det alltid er rom for endring.

LES MER – Slik holder du formen året rundt 

Hardt arbeid gir resultater

Så kort oppsummert – sett deg et klart og realistisk mål med treningen din. Bryt det gjerne opp i mindre delmål og del målet ditt med andre.

Ikke vær redd for å mislykkes, og husk alltid at hardt arbeid vil gi deg resultater.

Når du etter hvert når målet ditt, så tar du med deg den gode følelsen og bruker den i arbeidet mot ditt neste mål. Det handler nemlig ikke om hvor god du er – men hvor god du er villig til å bli.

Bestem deg for hvor god akkurat du vil være, og finn deg en penn og skriv det ned. Så kan dagen du vil trenge en post-it lapp for å skrive ned ditt neste mål, komme raskere enn du tror.

Referanser:

  1. Kunsten å sette og dele mål. Ledernytt – startsiden for ledere.

2XU Mid-Rise

2XU Mid-Rise Compression Tights er en splitter ny og forbedret utgave med ekstra høy linning som gjør at tightsen har fantastisk passform og svært god komfort. Ny og lekker designforbedring med prikkete X med reflekterende virkning. Linningen er laget i powermesh som gjør at den sitter ekstra godt uten knyting. Tightsen har hold-in effekt som gjør at du både ser fantastisk ut og føler deg vel!

Kjøp 2XU Mid-Rise hos Tights.no »

Sukkeralkoholer – dette er fordelene og ulempene

Sukkeralkoholer – dette er fordelene og ulempene

Bruken av sukkeralkoholer har steget drastisk de siste årene. Aldri før har det vært mer populært å bake sukkerfrie eller sukkerreduserte kaker og annet snop, men hva er egentlig fordelene og ulempene ved å bruke sukkeralkoholer i stede for sukker?