Derfor bør alle ha et mål å jobbe mot

Fitnessnora ser nærmere på betydningen av å jobbe mot et konkret mål.

Til tross for at over nitti prosent av oss mener det lønner seg å skrive ned målene sine på papiret, er det bare ti prosent av oss som gjør det.

Så kan man jo spørre seg – hva er grunnen til at folk ikke setter seg ned og skriver ned hva de ønsker å oppnå?

1. De tror at målsetning ikke er viktig

Mange er nok ikke klar over hvor viktig en konkret målsetning er. Det meste vi gjør i livet gjør vi fordi vi har et mål med det – som jobb og utdanning. Hvorfor skulle det være annerledes med treningen?

For hvis du ikke har et mål med treningen – hvordan skal du da vite hva du skal jobbe mot? Nettopp derfor må du sette deg mål for treningen din – og skrive ned slik at du hele tiden husker dem.

Det kan være så enkelt som en post-it lapp på soveromsdøra, eller et notat som brukes som bakgrunn på mobilen din. Det viktigste er at du sørger for å minne deg selv på målene dine, hver eneste dag. Gjerne fortell hva målene dine er til andre personer – slik at det følger med en viss forpliktelse.

Hva skal stå på din post-it når du våkner i morgen tidlig?

2. De vet ikke hvordan de skal gjøre det

Mens mange tror at de har klare mål, er det i realiteten ofte snakk om drømmer og ønsker. Å «bli i god form» er like vagt som «å tjene mye penger». Dette kan ikke regnes med som gode mål. Et mål er noe som klart definert og som kan måles.

Å bli sterk i knebøy er vagt. Å klare 100 kg i knebøy, er derimot en konkret målsetning. Å bryte opp et hovedmål i mindre delmål er også en god måte å måle fremgang på – og for å holde motivasjonen oppe.

LES MER – Sjekk hvor sterk du er med vår 1 RM kalkulator 

3. De er redde for å mislykkes

Ingen liker å mislykkes. Men sannheten er at fra tid til annen mislykkes vi alle sammen. Lander du på nesa første gangen, da er det bare å reise seg å prøve på nytt. Hvis du går rundt med en frykt for å mislykkes hver gang du skal prøve noe, da vil du aldri komme noe sted.

Det er skummelt å bevege seg ut av komfortsonen sin, men det nytter ikke å holde seg til det gode gamle hvis du vil oppnå noe mer.

Det er noe som heter: 

If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.

4. De er engstelige for hva en endring kan medføre

Det er menneskelig å frykte endring. Men endringer må til for å oppnå målene sine. Ingenting kommer av seg selv. Og et mål blir heller ikke realisert uten at du gjør de nødvendige tiltakene for å nå dem. Så ikke frykt endring, men jobb heller med å løfte blikket framover.

Hvis du når målet ditt, så belønn deg selv – og sett opp et nytt mål å jobbe mot. Husk følelsen av hvor godt det var når du endelig nådde det målet du jobbet så lenge for å oppnå. Kroppen er en fantastisk maskin som gjør at det alltid er rom for endring.

LES MER – Slik holder du formen året rundt 

Hardt arbeid gir resultater

Så kort oppsummert – sett deg et klart og realistisk mål med treningen din. Bryt det gjerne opp i mindre delmål og del målet ditt med andre.

Ikke vær redd for å mislykkes, og husk alltid at hardt arbeid vil gi deg resultater.

Når du etter hvert når målet ditt, så tar du med deg den gode følelsen og bruker den i arbeidet mot ditt neste mål. Det handler nemlig ikke om hvor god du er – men hvor god du er villig til å bli.

Bestem deg for hvor god akkurat du vil være, og finn deg en penn og skriv det ned. Så kan dagen du vil trenge en post-it lapp for å skrive ned ditt neste mål, komme raskere enn du tror.

Referanser:

  1. Kunsten å sette og dele mål. Ledernytt – startsiden for ledere.