6 tips til deg som ønsker å legge om livsstilen

Stine Malvik viser deg her hvordan du på en effektiv og enkel måte kan legge om kostholdet ditt.

Kostvanene er ikke bare noe du kan endre over natta. Dette er en prosess som krever planlegging og viljestyrke. Men har du først bestemt deg for å gjøre noen endringer, så er det ikke så vanskelig som du kanskje skulle tro.

Her vil jeg presentere en fremgangsmåte du kan benytte om du ønsker å gjøre noen varige endringer i kostholdet ditt.

Basiskunnskap og motivasjon

De siste par årene har jeg selv endret matvanene mine en god del. Når jeg begynte å studere ernæring fikk jeg økt kunnskap om mat og næringsstoffer, og interessen økte i takt med kunnskapen.

Jeg begynte etterhvert å skjønne hvor utrolig viktig det er for kroppen å få i seg riktig mat, og hvilke matvarer som kunne bidra med det. Det betyr ikke at du trenger å kunne masse om ernæring for å gjøre noen endringer i matveien. Leser du denne artikkelen, er du mest sannsynlig godt på vei.

Du kommer langt med litt basiskunnskaper, interesse og motivasjon.

I det samfunnet vi lever i idag, med overflod av kostholdsinformasjon i både ukeblader, aviser og på internett, begynner de fleste danne seg et bilde av hva som generelt er sunn mat og hva som tilhører helgekosen. Så da gjelder det bare å sette dette ut i praksis.

Skriv ned hva du spiser

Hvis du virkelig går inn for å endre kostholdsvanene, må du først finne ut hvilke vaner du har nå.

Hva spiser du på en typisk hverdag? Hvilke næringstoffer får du nok av – og hva får du eventuelt for lite av? For å skaffe deg et realistisk bilde av dette, vil jeg anbefale deg å notere ned alt du spiser i løpet av tre-fire dager, for så å trekke noen konklusjoner ut i fra det.

Om du ønsker å gå svært grundig til verks, kan du logge alt du spiser på diett.no, mylog.no, eller laste ned Mat på Data. I disse gratis-programmene kan du legge inn alt du spiser i løpet av en dag, og se på næringsverdiene som blir regnet ut. Der kan du også sammenligne med det som er referanseverdien for din alder og ditt aktivitetsnivå.

Det viktigste er at du skaffer deg en viss oversikt over hvordan kostholdet ditt ser ut i dag. Når du har funnet ut hva du spiser i dag, kan du begynne å se på hva du burde endre.

11 spørsmål du bør stille deg selv

  • Spiser jeg nok frukt og grønnsaker? (2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker = totalt 500 g)
  • Spiser jeg fet fisk 2-3 ganger i uken? (Makrell, laks, tunfisk, ørret, kveite ++)
  • Tar jeg omega 3 om jeg ikke spiser nok fet fisk?
  • Spiser jeg et kosthold rikt på protein? (Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter)
  • Inneholder kosten min mye sukker?
  • Lager jeg maten fra bunnen av, eller blir det mye ferdigmat?
  • Velger jeg stort sett grove kornprodukter foran fine?
  • Drikker jeg nok vann? (2 liter rent vann)
  • Får jeg i meg sunne fettsyrer fra olivenolje og avokado?
  • Spiser jeg det jeg finner når jeg blir sulten, eller planlegger jeg måltidene mine?
  • Hvor mye energi (kcal) får jeg i meg i løpet av en dag? Og hvor kommer energien fra?

Når du har fått svar på disse spørsmålene vet du trolig litt om hva du bør endre.

Hvor ligger de største uvanene – For mye sukker? For lite grønnsaker? Hva er det jeg allerede er flink til å spise rikelig av?

6 tips for å komme i gang

Sett deg opp en liste med de punktene du må gjøre en forandring på. Blir listen svært lang, vil jeg anbefale å velge ut to til fire punkt først som du anser som viktigst, og start der.

Etter hvert som disse har blitt en vane, kan du gå tilbake til listen og ta tak i nye punkter. Det er ikke lurt å skulle gjøre en drøss med forandringer i kostholdet på en gang. Da er det stor sannsynlighet for at det kun blir med den ene uken.

 For å komme i gang kan du

  • Lage en handleliste hvor du sørger for å få med de nye matvarene.
  • Sette opp en ukemeny for hva du skal spise til middag.
  • Ha et skjema på kjøleskapet hvor du krysser av hver gang du f.eks spiser en frukt.
  • Kaste matvarer du vet du ikke har godt av og som kan ødelegge de nye rutinene dine
  • Henge opp post-it lapper rundt omkring som minner deg på en ny vane, f.eks «ta tran».
  • Begynne å lese næringsinnholdet til matvarene du spiser for å kunne velge sunnere varianter.

Hva er dine beste tips for å komme i gang ? 20 Svar

10 kostholds-fakta vi er enige i

10 kostholds-fakta vi er enige i

Den ene dagen er noe sunt, mens den neste dagen er det kjempeusunt. Det er ikke lett å vite hva som stemmer. Her gjør jeg et forsøk på å vise at vi er enig om mye.