;
;

7 sunne dressinger du må prøve

Sunn dressing: Glem overfylte butikkhyller med kjedelig dressing. Her får du 7 friske varianter som vil virke forfriskende på alt du lager.

dressing

Butikkhyllene bugner over av ferdigdressinger og sommeren er virkelig høytid for å hive innpå med disse «kaloribombene». Heldigvis finnes det alternativer som både er sunnere, billigere og smaker mye bedre. Det heter hjemmelaget dressing. Selv om det kanskje ikke er dressingen sin feil at du har for mye rundt magen, kan det være greit å vite hvordan man kan lage de fra enkle og sunne råvarer.

En god hjemmelaget dressing hever smaken på både grønnsaker, fisk og kjøtt og er verdt å prøve som et godt alternativ til saus og kjøpe-dressingen som ofte kan inneholde mellom 200 og 300 kcal per 100 gram.

Felles for disse dressingene er at de er basert på proteinrik Mager Kesam (med et unntak).

1. Dressing til laks

Ta 1-3 ss med Mager Kesam som du søter ut med splenda og sukrin for å dempe den sure smaken. Bland inn cirka 1 teskje med grov sennep og 1 teskjede med balsamico-eddik. Finhakk så chili og hvitløk som du rører inn.

2. Dressing til svinekjøtt

Hakk opp 1 hvitløk-fedd som du rører inn i 50-100 gram Mager Kesam. Kvern så salt og pepper sammen med litt kajennepepper og persille. Denne søtes også ut med enten splenda og/eller sukrin for å dempe litt av det sure fra kesam.

3. Dressing til kylling

Bruk 100 gram Mager Kesam, litt paprikapulver og kajennepepper, sammen med salt, pepper og litt splenda/sukrin hvis du vil dempe noe av den sure smaken. Prøv også med 1 hvitløksfedd, kjempegodt!

4. Tzatziki

Bruk cirka 1 dl Mager Kesam, press en fedd hvitløk sammen med 1/4 ts salt, pepper og bittelitt splenda eller sukrin. Prøv også med litt sitronsaft eller essens, sammen med revet agurk.

5. Aioli

Bruk en eggeplomme, 1-2 fedd hvitløk sammen med en liten ts Dijon-sennep og 1-2 dl ekstra jomfru olivenolje. Bland inn 1 ss sitronsagt og kvern litt salt over. Anbefaler at du bruker stavmikser til denne oppskriften og påser at konsistensen blir jevn og fin.

6. Chilidressing

100 gram Mager Kesam, 1/3 finhakket chili, 1 ss kalorifri Red Devil chilisaus, 1 ts sitronpepper, 1 ts svart pepper og en liten skvett sitronjuice. Hakk opp en liten fedd hvitløk og evt litt melk for å tynne den ut.

7. Hvitløksdressing

Til denne trenger du 100 gram mager kesam, 1 fedd hvitløk, bittelitt sitron, persille eller koriander, samt salt og pepper. Hvis du vil gjøre den ekstra frisk anbefaler jeg å drysse litt chili på toppen.

LES OGSÅ – Nydelige laksewraps med brente mandler og hjemmelaget dressing

Laksewraps av: Speltlompe, hjemmelaget dressing, laks, agurk, rødløk og revet ruccola.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.