Kutt de dårlige unnskyldningene, alle har tid til å trene og spise sunt

Det er ikke dyrt og tidkrevende å trene og spise sunt. Det er bare en dårlig unnskyldning.

timeDet er kanskje ikke enkelt, men alle har tid til å trene og spise sunt. Det krever mindre enn du tror og gevinsten overgår alt – du vil bli en bedre versjon av deg selv, med mer energi, humør, glede og kjærlighet for deg selv og dem rundt deg.

Denne gevinsten kan du ikke sette opp mot noe som helst. Du setter kanskje barna først av alt her i verden? Men om du ikke trener og ikke spiser sunt, så er min påstand at du bør revurdere kriteriene dine for hva som er å sette barna fremst.

Når en mamma i en fulltidsjobb og 4 unger klarer å trene og spise sunt, så klarer faktisk alle det. 

pic3Trening tar 1,8 % av tiden din

Investerer du tre små timer i uka på trening tilsvarer dette bare 1,8 % av uka. Trener du hjemme kan dette fordeles på fire dager á 45 minutter, eller 30 minutter på treningsstudio 3 ganger i uken inkl. kjøring frem og tilbake.

Ikke alle har mulighet, råd eller lyst til å sette bort de søte små ungene, men da er det ingenting i veien for å trene hjemme. Det skal så lite til før formen til en overarbeidet, sliten og litt overvektig mor eller far blir mye bedre. Det er ikke snakk om blodsmak i munnen.

Ingenting er verre for helsa enn å ligge i sofaen. Skal du ta vare på dem rundt deg, må du også ta vare på deg selv!

Billig og enkelt å leve sunt

Vi har de merkeligste unnskyldninger for å ikke spise sunt. Vi skylder på høye priser og liten tid til å lage den «tidkrevende», sunne maten.

Ifølge SSB brukte vi over 40 % av lønnen vår på mat i 1958. I dag er det snakk om så lite som 12 %. Den siste kostholdsrapporten fra Helsedirektoratet avslører også at sukkervarer og leskedrikker utgjør en større andel av matutgiftene våre enn frukt, grønnsaker, potet, brød, kornvarer, meieriprodukter og egg.

For et år siden sjekket Fitnessbloggen en tilfeldig valgt rema-butikk og kunne fortelle at sunn mat var minst like billig som usunn. Det er også bare sprøyt at det tar lengre tid å lage sunn mat. Det eneste som er sant er den smaker mye bedre bedre og kan lages mye sunnere. Det fortjener vel både store og små?

fatfreeEnkle trening- og kostholdstips

Du trenger ikke allverden av kunnskap for å få til en grei treningsøkt og spise sunt. Alt er tross alt bedre enn det du gjør i dag.

Start med å lese gjennom nybegynnerguiden til Fitnessbloggen om styrketrening. Finn ut om dette passer deg, eller om det trengs noen justeringer. Det kan være at du vil trene hjemme og ikke har tilgang på det nødvendige utstyret. Dette kan du få hjelp til i forumet av kyndige og flinke folk.

Skal du trene hjemme vil det være smart å gjøre en engangsinvestering for å skaffe deg enkelt og funksjonelt utstyr. Det trenger ikke koste mye, for 2-3000 får du tak i det du trenger for å komme i gang. Alternativt finnes det i dag mange enkle og gode treningsstudio i de største byene uten bindingstid til 2-300 kr i måneden

Kosthold trenger ikke være komplisert det heller. Det kan gjøres veldig enkelt:

  • Kutt ut all brødmat. Spis i stedet knekkebrød med sunt og proteinrikt pålegg. Dette er en enkel og rask frokost.
  • Hold deg unna brus, juice og nektar og drikk heller vann og melk til måltidene.
  • Til middag koker du en neve ris, pasta eller potet sammen med fisk, mager kylling, karbonadedeig (her kan du lage kjøttkaker, kjøttboller, hamburgere, osv) osv.
  • Bruk litt avokado, olivenolje, kokosolje eller smør for å få mer smak på maten.
  • Spis alltid 150-300 gram grønnsaker til middagen. Bruk ferske og stek de sammen med fettet for å få mer smak på dem.
  • Til kvelds kan det være fint å bruke mager kesam, mager vanilje kesam, cottage cheese, skyr sammen med bær eller frukt og hakke opp litt nøtter og strø over med søtning.

pic2

Se mulighetene, ikke begrensningene

Å trene og spise sunt er noe alle har tid til. Det betyr ikke at det er like enkelt for alle, men det bør heller ikke være en unnskyldning for å ikke gjøre det. Gevinsten er alt for stor til at du kan tillate deg selv dårlige unnskyldninger. Du kan trene hjemme, du kan trene på treningsstudio eller du kan ta med deg ungene ut i skog og mark og bruke det du finner. Å trene med mamma og pappa kan være mer stas enn du tror.

Det viktigste er at du tar deg tid til å trene, legger vekk de dårlige unnskyldningene og blir en bedre utgave av deg selv. En utgave som er sunnere, sterkere, lykkeligere og bidrar til å spre det samme til de rundt seg.

Amen.

Referanser

Artikkelen er inspirert av Kjetil Åmdals artikkel «Har du ikke tid til å trene?«

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.