;
;

Mine tanker om ortoreksi – et overdrevent fokus på sunn mat

Stadig flere blir fristet til å prøve å spise perfekt etter sin streben etter «drømmekroppen». Dessverre er det på helt andre områder jobben må gjøres gjøres for å oppnå et godt resultat.

Det som kanskje bare skulle være et sunt og fornuftig fokus på å spise sunnere kan for noen bli til en besettelse der alt dreier seg om å spise sunt som overhodet mulig. Glipper man, blir man straffet nådeløst med dårlig samvittighet og skyldfølelse.

På fagspråket heter dette ortoreksi – og er av flere eksperter definert som den fjerde spiseforstyrrelsen. 

Slik jeg ser det er det meningsløst å prøve og spise perfekt. Hvorfor? Man oppnår faktisk ingenting. Verken finere kropp, slankere mage, sprettrumpe eller bedre selvtillit. Har du et overdrevent fokus på kostholdet, må du regne med at dette slår negativt ut for målsetningen din.

Kostholdet er 1 av 150 variabler

Hvorfor skal du telle kalorier – og holde kontroll på hvor mye fett, protein og karbohydrater du spiser, når du ikke har kontroll over de 149 andre variablene som påvirker deg?

Er vi besatt av å telle kalorier gram og antall kalorier, sier vi samtidig «ja takk» til stress og høyt kortisolnivå. Kortisol er et stresshormon som i normale mengder er livsnødvendig, men som svært fort kan ødelegge det meste av det vi jobber mot å oppnå.

Kroppen er heller ikke et kalorimeter. Den er fleksibel og ekstremt tilpasningsdyktig. Den klarer ikke å skille mellom 85, 85 og 93 % sunt. Den klarer derimot fint å skille mellom en stresset og usunn kropp fra en balansert kropp som forstår betydningen av sunn fornuft. Førstnevnte vil gi deg høyt kortisol noe som gjøre det nesten umulig å oppnå gode resultater

Det som skiller de beste fra de middelmådige

Hva tror du skiller de beste, fra de nest beste og fra de middelmådige? Tror du at det er kakestykket som ble spist i barnebursdagen i april? Nei. Det er summen av de 150 variablene.

Den største skaden er å påføre kroppen stress. Å unne seg god mat er ikke ødeleggende i seg selv – det er skyldfølelsen og den dårlige samvittigheten i etterkant som ødelegger mest.

Så lenge du ikke underspiser eller overspiser, men klarer å holde et energiinntak som ikke varierer med mer enn cirka 0-800kcal/daglig +/- er det viktigste at du trener FORNUFTIG og oppnår RESULTATER gjennom en BALANSERT treningsmengde.

Mange går rundt med subkliniske varianter av ortoreksi, bullimi, overspisingstendenser (les: overdrevne spisedager) og anoreksi.

Ta heller grep og forstå betydningen av de viktigste verktøyene for et optimalt resultat. Å telle kalorier eller gram har aldri vært et viktig verktøy. Det burde kun brukes for å skape OVERSIKT – ingenting annet.

Mye mer tilpasningsdyktig enn du tror

Jeg har personlig veid mellom 94 og 97kg de siste 1000 dagene (cirka 3 år). Jeg har gjort grove estimat mellom tre og fem ganger de siste tre årene. Likevel har ikke vekten variert med mer enn tre kilo (!). Dette til tross for at jeg har spist både 2, 4 og 6 ganger i løpet av en dag. Hvordan forklarer man egentlig dette? For (kaloritellerne) må det være et uforklarlig fenomen. Ekspertene velger å kalle det ADAPTASJON.

Har du et energibehov på omlag 2500 kcal og spiser 3000, så har du ikke et overskudd på 500. Det er bare tull. Kroppen legger ikke på seg 500 kcal ved å spise et kakestykke ekstra. Spiser du det kakestykket vil kroppen respondere ved å øke forbrenningen gjennom GODT kjente mekanismer. Ikke noe rakettforskning altså.

4 tips som gir gode resultater

Skal du ha gode resultater, «drømmekroppen», eller hva det måtte være, så bør du heller kjenne til de kjørereglene som faktisk har størst betydning for sluttresultatet. 

  1. Er du ikke lykkelig, så jobb for å bli det. Det er vanskelig å lykkes uten å være glad (hormonelle årsaker), enten det er på skole, jobb eller i treningssammenheng.
  2. Balanse og fornuft må komme fremst i køen. Hysteri og besettelse har aldri gitt noen resultater. Aldri!
  3. Spis etter behov. Sulter du kroppen din for viktige næringsstoffer vil den straffe deg knallhardt (depresjon, angst, nedstemthet, osv)
  4. Livet er langt. Bruker du 2 år på å oppnå målene dine har du trolig 60 år på å nyte dem.

Dette er min ÆRLIGE, USENSURERTE og PERSONLIGE mening om problematikken rundt overdrevent fokus på sunn mat. Den baserer jeg både på vitenskap og erfaringer på meg selv og et hundretalls kunder de siste fem årene.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.