5 gode grunner til å styre unna sukker

Drikker du en halvliter cola om dagen, tilsvarer det nesten ti tusen sukkerbiter i løpet av 1 år.

Bildet er lånt fra Tine.no

De færreste kan være klar over hvor mye sukker maten vår inneholder. Visste du for eksempel at en halvliter cola om dagen tilsvarer nesten ti tusen sukkerbiter i løpet av et helt år? Eller at flere god morgen yoghurter du gjerne har i kjøleskapet ditt inneholder altfor mye sukker?

Helsedirektoratet advarer

Helsedirektoratet anbefaler oss å begrense inntaket av tilsatt sukker til 10 E%. Dette vil kunne redusere forekomsten av overvekt, tannråde og sikre livsviktig tilførsel av vitaminer og mineraler.

Hvis du spiser 2000 kalorier (kcal) om dagen – betyr det at du ikke bør innta mer enn 50 gram sukker, omregnet til 25 sukkerbiter.

Hvis vi bruker brusen som eksempel, betyr det at du ikke bør drikke noe mer enn en halvliter om dagen. Om  heller vil få det gjennom en frokostblanding, eksempelvis coco pops, er det snakk om en middels porsjon på 75 gram.

Mye av den maten produsentene på liv og død skal fremstille som sunn, er rene sukkerbomber.

Barna er ekstra utsatt

Mye av det barn liker, eller blir lært til å like, inneholder mye sukker.

  • 4 dl tilbredt kakao inneholder 14 sukkerbiter.
  • En sjokoladebolle inneholder litt mindre, 13 sukkerbiter.

Dette er kanskje noe å tenke på når du kjører innom bensinstasjonen og skal stresse med deg frokost til deg og ungen? Om barnet ditt er under 3 år, tilsvarer dette tre ganger så mye sukker som det myndighetene anbefaler som maksgrense.

Problemet oppstår også i forbindelse med turer på skolen eller i barnehagen. Hvor enkelt er det ikke å pakke ned en bolle, en kuli og en god morgen yoghurt på tur-dagen? Da bør du vite at dette inneholder nesten 20 sukkerbiter, nærmere 50 gram sukker. Ikke akkurat den maten du bør tilby barnet i en viktig vekst- og utviklingsfase.

Styr unna frokostblandingene

De færreste er nok klar over sukkerinnholdet i en del populære frokostblandinger. Honni-korn, nesquick, coco pops, weetos etc inneholder veldig mye sukker og veldig lite fiber. Ikke noe du burde servere annet enn til lørdager.

 

5 gode grunner til å styre unna sukker

Et høyt inntak av sukker har mange uheldige virkninger.

  • Kan føre til tannråte og erosjonsskader på tennene.
  • Øker sannsynligheten for overvekt og fedme.
  • Øker risikoen for diabetes-2 og beinskjørhet.
  • Har en uheldig påvirkning på fettstoffene i blodet.
  • Svekker immunforsvaret.

Referanser

  1. http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/rapporter_pdf/Sukkerrapport_www.pdf (Ernæringsrådet i Danmark)
  2. Sukker – En snikende fare. Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud (2004)
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.