;
;

Styrketrening holder deg ung og sprek

Trener du styrke og holder deg i form vil du holde deg ung, frisk og livsglad lengre.

ung

Når vi passerer 40 år skjer det mye med kroppen vår. Vi får en gradvis reduksjon i muskelmassen vår, vi blir svakere, og de hormonene som har vært med og bygd opp kroppen vår, blir det mindre av. Vi blir også mer inaktive, noe som ytterligere setter fart på aldringsprossessen.

Noen av disse endringene er det vanskelig å komme utenom, men mye kan gjøres med riktig trening og sunt kosthold.

Hormoner, styrke og beinbrudd

Mengden kjønnshormoner reduseres som en direkte konsekvens av at vi blir eldre, mens mengden IGF-1 (som også er viktig) reduseres først og fremst pga økende inaktivitet. Styrken i musklene våre ser ut til å reduseres med rundt 15 prosent per år, etter fylte 50. Etter at vi fyller 70 er reduksjonen på cirka 30 prosent.

Tall fra USA viser at over 40 prosent i aldersgruppen 55-65 år ikke er i stand til å løfte gjenstander som er tyngre enn 4,5 kilo opp fra gulvet. Hos 70-åringene er det snakk om over 65 prosent. Denne reduksjonen påvirker både livskvalitet, funksjonsnivå, utholdenhet og evnen til å utføre daglige gjøremål. Risikoen for beinskjørhet og beinbrudd øker også med alderen. Dette skyldes en kombinasjon av redusert beinmineraltetthet, nedsatt balanse og redusert muskelstyrke.

Styrketrening er alfa omega

Heldigvis kan mye gjøres med styrketrening.

Eldre som trener styrke har den samme relative økningen i styrke og muskelmasse som yngre. Bestemor og bestefar burde derfor trene styrke, enten det er hjemme, i gruppetimer eller i styrkesalen. Beinpress har i flere undersøkelser visst seg å markant bedre evnen til å utføre daglige gjøremål – som å gå i trapper, gå raskt på flatmark, reise seg opp fra stolen, etc.

35 % av alle 65-åringer faller minst en gang i året, og rundt 1,5 prosent av disse pådrar seg hoftebrudd. Tung styrketrening har heldigvis stor effekt på beinmineraltetthet, balanse og muskelstyrke og vil kunne virke preventivt på flere måter.

Vi kan ikke stoppe aldringsprosessen, men ved å trene holder vi oss ung, skadefri og sprek betydelig lengre. Det er kanskje på tide at myndighetene også forstår viktigheten av styrketrening – både i et samfunnsøkonomisk perspektiv, men også for den enkeltes mentale og fysiske helse?

Referanser

  1. Styrketrening i teori og praksis (Raastad, 2010)
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.