Sixpack-øvelsene som faktisk virker

Glem situps og hengende beinhev. Sixpacken får du fram ved hjelp av helt andre øvelser.

Hva er det som kjennetegner gutter og jenter med flat mage? Er det deres hengivenhet for magetreningen, eller er det kanskje mer sannsynlig at fellesnevneren ligger i gode treningsrutiner med progresjon og et sunt kosthold? Jeg velger å tro at de siste punktene er de viktigste.

En stram og flat mage er et resultat av langt mer enn hvor mange situps og hengende beinhev du klarer. Det er faktisk mye som tyder på at den direkte treningen av mage ikke hjelper i det hele tatt. Dette kom frem i en undersøkelse fra Vispute og kolleger som undersøkte effekten av et 6 uker langt magetreningsprogram.

LES OGSÅ – Styrkeøvelsene og kostholdet som gir sixpack 

 De virkelige sixpack-øvelsene

Men selv om ikke magetreningen gir deg flat mage, så er det faktisk mulig at andre styrkeøvelser gjør det.

Blir du sterk i øvelser som knebøy, markløft, benkpress, clean&press, chins, dips og varianter av disse, så har du gjort det viktigste for å få fram sixpacken.

Forklaringen er enkel. En økning i styrke vil øke fettforbreningen og gi deg større muskler. Det er nettopp disse to tingene som gjør det mulig å oppnå flat mage.

Begge disse effektene vil redusere fettprosenten og følgelig være svært viktig for å få fram magerutene.

LES MER – Sjekk ut år styrketreningsguide for nybegynnere

Bygg muskler og forbrenn fett samtidig

Er man utrent eller fersk i styrketreningssammenheng kan man både bygge muskler og forbrenne fett. For godt trente er det trolig bedre å prioritere en del av delene av gangen.

Økt muskelmasse og økt fettforbrenning vil begge føre til reduksjon i fettprosent, men det er trolig at å vektlegge fettforbrenningen er det mest effektive. Unntaket er jenter med lav kroppsvekt som trolig allerede har høyt muskelsvinn. De bør i større grad prioritere en økning i muskelmasse.

Slik bør magen trenes

Men selv om magetreningen ikke vil forbrenne noe særlig med fett, eller gi deg muskler som gir lavere fettprosent, er det ikke slik magetreningen er uvesentlig.

Ønsker du å lære mer om hvordan magen kan trenes, kan du sjekke ut disse artiklene:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.