;
;

– Du spiser mer enn du tror!

For å gå ned i vekt må vi spise mindre og trene mer. Ikke rakettforskning, men likevel er det mange som ikke får det til.

chips

Mange av oss mener at vi er fysisk aktive og spiser sunt. Den eneste forklaringen til at vi veier litt for mye, er den lave forbrenningen vår og den tunge beinbygningen. At det har noe med kosthold- og treningsvanene våre er visst mindre sannsynlig.

Vel, det stemmer kanskje ikke helt? Ifølge en studie fra Bachman og kolleger er det, ikke overraskende, en sammenheng mellom hvor mye du spiser, hvor mye du beveger deg og hva du veier. I korte trekk: overvektige spiser mer og beveger seg mindre (no shit!). Det finnes også forskning som viser at overvektige er de dårligste til å estimere hvor mye de spiser og beveger seg.

Vi vet rett og slett ikke hvor mye energi maten vi spiser inneholder, og enda mindre hvor mye energi vi forbruker i løpet av en dag. Visste du eksempelvis at du må gå i over to timer for å forbrenne en hundregrams sjokoladeplate? Eller over 5 timer hvis du har vært innom McDonalds og koset deg med en hamburger, chips og brus. Ja, dette gjelder selvsagt bare om denne maten kommer oppå det du vanligvis spiser.

Gi deg selv kunnskap og innsikt

Så hva gjør du egentlig? Selv om jeg ikke er noen stor fan av å telle kalorier, kan det være en idé å registrere hva du putter i munnen i løpet av en 2 til 3 dagers-periode for å få en oversikt over energiinnholdet i maten. Dette vil gi deg en mye bedre forståelse av hva som kreves for å legge om kostholdet og leve sunnere.

Det betyr ikke at du må leve et liv med strenge regler uten innslag av frihet, men det betyr kanskje at du må interessere deg mer for din egen kropp og hva du putter i den. Du må også stille deg et svært viktig spørsmål – hvorfor er du i den formen du er i? Er det latskap, er det nedstemthet, er det mangel på kunnskap eller det summen av flere faktorer som har gjort det? Det er viktig å kartlegge årsaken til at ting har blitt som de har blitt.

Hva nettopp du bør jobbe med, kan jeg ikke gi deg svaret på. Du er er den fremste eksperten på deg selv, og må gå inn i deg selv for å se hva som kreves. Uansett hva du gjør – åpne øynene og ta tak i situasjonen, enten på egenhånd eller med hjelp utenfra (ernæringsfysiolog, personlig trener, psykolog osv).

Trenger du gode tips til kostholdet? Sjekk ut forumet til Fitnessbloggen

Artikkelen er oppdatert senest 13 mai 2013

Referanser

  1. Bachman JL. Eating frequency is higher in weight loss maintainers and normal-weight individuals than in overweight individuals. J Am Diet Assoc. 2011 Nov; 111
  2. Serdula M, et al. Prevalence of Attempting Weight Loss and Strategies for Controlling Weight. JAMA, 1999
  3. Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag. 2006-2008. Se link
  4. Int J Obes (Lond). 2010 Nov 2010 May. Long-term weight loss maintenance in the United States. Kraschnewski JL
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.