;
;

Stress ned og pust ut, det er kanskje det sunneste du kan gjøre

Sunnhet: Mange tenker kun på treningen og kostholdet når de hører begrepet sunnhet. Men stress, både positivt og negativt kan være vel så viktig.

stress2

Når vi prater om hva som er sunt og ikke, er det fort gjort å glemme en av de viktigste faktorene; stress. Vi kan legge ut i det vide og brede om betydningen av både kosthold og trening, men glemmer gjerne noe som kan være totalt ødeleggende ved for mye av det.

For mye å gjøre på jobben, unger som ikke vil høre etter, for lange treningsøkter, for lite og for dårlig mat og mangel på søvn kan ikke bare være en dødelig kombinasjon – det kan også være forklaringen til at treningsresultatene uteblir. Mens førstnevnte åpenbart er verst tenkelige scenario, er ikke alle klar over at stress kan være forklaringen til at du ikke oppnår det du så inderlig ønsker å klare.

Stress – Et tveegget sverd

Stress er i utgangspunktet ikke negativt. Stress kan være å få oppleve at favoritt fotballklubben din vinner ligagull eller at du setter ny personlig rekord i knebøy. Problemet er når det blir for mye av det, eller når det kommer ut av kontroll. Dette er ikke et ukjent fenomen blant sunnhetsfikserte nordmenn. Vi vil spise sunnere, vi vil spise mindre og vi vil trene mer. Igjen, i utgangspunktet ikke noe negativt, men det kan bli for mye av det. Så mye at det ødelegger både mentalt og fysisk.

Stress kan øke nivået av stresshormonet kortisol. Kortisol er livsnødvendig, men for mye av det vil kunne ødelegge overskuddet i hverdagen, forhindre at du blir sterkere, bygger muskler og vil kunne føre til at dietten som i utgangspunktet skulle hjulpet deg ned i vekt, gjør at du står på stedet hvil. Dette er ofte neglisjert, glemt eller ukjent kunnskap.

Når jenter og gutter som forteller at til tross for at de spiser lite, ikke går ned i vekt og bare føler seg mer og mer vannete er forklaringen ofte enkel: stresset de påfører kroppen er for mye for den og det ødelegger for de målene de har satt seg. Brutalt men sant.

stress3

Noen ganger blir det for mye å gjøre.

Sunnhet er glede, balanse og sunn fornuft

Det er fort gjort å ekskludere alt annet enn kosthold og trening når man tenker på sunnhet. Dette er kanskje de variablene det er enklest å kontrollere og måle, men det betyr ikke at det andre er uvesentlig. Stress er kanskje en av de viktigste faktorene av alle.

For at et kosthold skal være sunt må det gjenspeile både behov og ønsker. Mens Marit Bjørgen kombinerer ekstreme treningsmengder og -metoder med mye mat, er det mange som prøver seg på de samme treningsmengdene, mens kostholdet deres minner om det en gjennomsnittlig 2 klassing får i seg i løpet av en skoledag. Dette er verken balanse eller sunn fornuft. For noen vil det være hensiktsmessig med et energiredusert kosthold som på sikt vil kunne føre til vektnedgang, men dette gjelder på langt nær alle. Mange lurer seg selv med at alt vil bli så mye bedre bare de går ned 4-5 kilo på en allerede alt for slank kropp. Det vil ikke alltid være en god løsning.

Jeg tror nøkkelen ligger i å ikke overdrive. Trapp gradvis opp på det du mener er bra for deg, samtidig som du gradvis trapper ned på de tingene som du mener ikke er fullt så bra. Dette vil potensielt gi mer glede i hverdagen, (mye) mindre stress, og vil tilføre deg balanse, samtidig som du bruker sunn fornuft. Å tyne kroppen sin, enten for det ene eller det andre, har ingenting for seg.

Stress ned, ta ting i små etapper, og fokuser på det som er viktig for deg. La deg ikke lure til enkle løsninger, men forstå betydningen av å tenke langsiktig.

stress4

5 tips for å redusere stress-nivået

  1. Sov mellom 7 og 8 timer hver natt.
  2. Ta deg en halv uke treningsfri hver 3-4 uke, eller en hel uke treningsfri hver 8 uke.
  3. Gi kroppen næringen den trenger. Er du på diett, bør du ha jevnlige avbrekk med dager du spiser mer mat.
  4. Lytt til kroppen din. Er du uopplagt, tom for energi og har lite å gi er det en gyldig sykemelding. Ignorerer du disse signalene kan det føre til en langtidssykemelding. Noen ganger kan det være nok med en ekstra dag til å komme seg. Dette vil kunne føre til økt produktivitet.
  5. Tren variert og spis sunt. Er 80 til 90 prosent av kaloriene fra sunne matvarer er dette 100 prosent perfekt. De siste 10 til 20 prosentene er ofte det som gjør oss unødig stresset. Med treningen er det ikke alltid slik at «mer er bedre». 2-3-4 styrkeøkter i uken og 1-2 kondisjonsøkter i uken burde være mer enn nok.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.