;
;

120.000 ender opp som støttemedlem. Slik får du en perfekt start

August og september er sammen med januar de månedene hvor flest melder seg inn på et treningsstudio. Få hjelp til å komme i gang.

trening1

Du er ikke alene om å være støttemedlem. Ifølge en undersøkelse TNS Gallup har utført er det over 120.000 av oss. Det evige medlemskapet vi betaler i dyre dommer for. Jeg har selv vært en slik person, som gang på gang har meldt meg inn på treningsstudioer med kjempehøye ambisjoner om å trene 5-6-7 ganger i uken. Minimum. Den første uken begynner alltid godt. Du føler deg på topp og har allerede planlagt neste ukes treninger.

Men hva er det som skjer?

Jo, det samme skjer hver eneste gang. Det ble med den ene uka eller de to ukene. Resten av året bruker du på å tenke at «I morgen skulle jeg vært på trening». Men du kommer ikke så langt at du pakker treningsbagen. Neste gang du er innom er det for å levere oppsigelsen som medlem. Et år etter at du var på trening sist. Følelsen av mislykthet er vanskelig å komme utenom

Nå er det snart to år siden jeg meldte meg inn på det treningsstudioet jeg trener nå. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg i snitt har vært der fire ganger i uken siden første dag. Så hvordan skal du klare å gå fra å være det evige støttemedlemmet til å trene regelmessig?

August er her og for veldig mange av oss betyr det at vi skal melde oss inn på et treningsstudio og begynne å trene…

LES OGSÅ – Fitnessbloggens nybegynnerguide i styrketrening

Slik kommer du godt i gang

Jeg har gjennom tiden liret av meg mange unnskyldninger for å ikke holde treningen gående. Så når jeg hører andre fortelle om hvorfor de ikke trener, kjenner jeg meg godt igjen. Jeg var akkurat en slik person før, men har heldigvis klart å gjøre noe med det.

Så hva bør du gjøre for å for å ikke bli en del av statistikken? Min sjekkliste er:

  • Ikke la prisen avgjøre for mye. Skal du trene 3-4 ganger i uken er dette 150-200 timer i løpet av et år. Hvis trening er viktig for deg, skal du prioritere ut fra andre kriterier.
  • Hør i forumet til Fitnessbloggen om andre trener der. Hva kan de si om plassen, miljøet og utstyret?
  • Prøv i det lengste å finn et treningsstudio som er nærme for deg (avhengig om du må gå, ta buss eller kan kjøre bil). Ligger det for langt unna, er det fort gjort å nedprioritere treningen.
  • Be om gratis prøve-time eller prøve-uke. Dette gir deg innsikt i både hvem som trener på studioet, miljøet og om du ser for deg å trives der.
  • Hør om de kan gi deg et godt tilbud på personlig trener med oppsett av trening- og kostholdsprogram. Dette kan gi økt motivasjon for å komme i gang.
  • Sett deg opp mål og delmål. De bør være oppnåelige. Dette vil gi deg følelsen av å lykkes underveis, gi bedre selvfølelse og økt mestringsfølelse.
  • Finn deg en å trene med, aller helst noen som allerede er flink til å trene. Det er enklere enn å finne en umotivert venn som bare drar deg i feil retning.

Mange setter seg for høye mål og forventer mirakler på kun få måneder. Ikke ta deg vann over hodet, men start i riktig ende. Tre treninger på 30-50 minutter i uka er perfekt og mer enn nok til å få gode resultater. Ikke lek verdensmester og tro at du like gjerne kan starte med 5 økter i uka, når treningsskoene du kjøpte for 4 år siden ser like nye ut den dag i dag.

LES OGSÅ – Dette er det perfekte gym for meg

Skaff deg gode rutiner

Gode rutiner er kjempeviktig. Bestem deg for å trene 3 faste dager i uken og faste tidspunkt om det lar seg gjøre. Ikke utsett treningen om dagen blir annerledes enn først antatt. Ja, du ble kanskje ekstra sliten av jobben eller studiene i dag, men det er ingen unnskyldning for å ikke trene, det er faktisk grunnen til at det er ekstra viktig at du trener.

Lag deg en avtale med kroppen din og hold den. Det er ditt ansvar å ha en sunn og frisk kropp å møte hverdagen med. 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.