Ikke nok å være stor, sterk og slank

Er du sikker på at en bra kropp er løsningen på alle dine problem? Vår amerikanske skribent, Jc Deen gir deg her et innblikk i hans egne erfaringer.

Jeg elsker livet mitt. Å si noe annet ville vært å lyve. Jeg kan stort sett styre min egen hverdag og kan tilbringe den tiden jeg ønsker med venner og familie.

Men livet består ikke bare av enhjørninger og regnbuen som det så fint kalles.

I løpet av mine 26 år her på jorden har jeg vært gjennom veldig mye. Jeg har erfart stor smerte og lidelse. Jeg har vært i begravelser og besøkt familier fordi vennene mine ikke er blant meg noe mer.

  • Jeg har mistet venner til narkotika, alkohol og hjernesvulst.
  • Jeg har sett mine venner miste sine nærmeste, deres mor og far.
  • Jeg har mistet familie til degenerative sykdommer og kreft.

Sannheten er: Livet er hardt. Det har jeg fått erfare (ekstern link).

Livet er rikt på det aller meste

Livet er fullt av erfaring, utfordringer, smerte og etter hvert bortgang.

På et stadie vil vi alle dø. Vi blir gamlere, svakere og mer skrøpelig. Kroppen vil etter hvert bli en del av jorda vi nå står på.

Tenk på det et lite sekund. 

Se for deg at livet ditt skulle vært over om én uke fra i dag. Hva ville du gjort? Hvor ville du dratt? Hva ville du brukt pengene dine på? Hvem ville du tilbringet tiden med?

Dette er spørsmål det er viktig å spørre seg selv. Svarene vil gi deg en pekepinne på hva du burde bruke tiden din på.

Ikke alltid nok å være stor, sterk og slank

For en stund tilbake hadde jeg en samtale med en kompis med meg om styrke og estetikk. Han er typen som har veldig enkelt for å legge på seg fett.

Han spurte meg om hva jeg tenkte om å være superdefinert (under 8 % kroppsfett). Jeg fortalte han at jeg mente at det var overvurdert.

Han spurte meg så om hva jeg trodde om å prøve å ligge på rundt 7-8 % fett over en lengre periode. På dette spørsmålet svarte jeg at for folk flest vil det ikke være praktisk.

Grunnen til at jeg svarer dette, er fordi jeg kjenner så mange som har erfart de negative sidene ved å ha en så lav fettprosent. 

Reduksjon i forbrenningen,du fryser lettere, lavere stoffskifte, mindre sexlyst, tørr hud, mer irritert, en økning i stresshormoner og en stor sultfølelse. Dette er bare noe av det du må tenke på. Jeg har selv vært på 8-9 % flere ganger, men fungerer ikke spesielt godt med så lav fettprosent.

Når jeg er i så god form er kroppen min stort sett bare i en ting. Å få meg til å spise, samtidig som energiforbruket reduseres. Det fyller hele min tilværelse.

Personlig mener jeg at det å være photoshoot-klar hele tiden ikke er verdt arbeidet du legger ned og er en mental hodepine. For min egen del liker jeg å ligge rundt 10-15 %. Da føler jeg meg langt mer produktiv.

De grandiose forventningene er borte

Jeg har ikke lengre de store forventningene om å vedlikeholde styrke og størrelse over lengre perioder, samtidig som fettprosenten er lav.

Jeg vet at jeg etter hvert vil gi opp i kampen mot sultfølelsen og spise meg opp til en vekt jeg trives på.

Men det er en beskjed jeg ønsker å la dere forstå. I samtalen under diskuterer jeg årsakene til at vi trener og ønsker å være i god form.

En kompis av meg svarte dette til meg.

Før fortalte jeg meg selv at den dagen jeg klarte å komme meg ned på 10-12 % med en atletisk fysikk, ville jeg være svært fornøyd. Nå er jeg der og jeg er egentlig skuffet over følelsen.

Misforstå meg rett: det oppfylte nok ikke bare alle mine ønsker likevel. Noen ganger tror jeg at det kanskje er fordi det ikke er bra nok, og at jeg skulle vært under 10 %.

Ser du problemstillingen? Alt for mange forventer at det å bygge en muskuløs og slank kropp vil gi dem all den tilfredsstillelse og nytelse de har ventet på.

Det er på tide å våkne opp. Det vil ikke skje.

Å være i god form vil aldri gi deg den følelsen du tror du får. Det kan faktisk gjøre deg mer opprørt enn det du allerede er. Det er kanskje uforståelig at selv om du har oppnådd målet ditt, så er du likevel ikke fornøyd?

Spesielt blant menn så er det slik at vi tror at så fort vi får mageruter og muskler så vil jentene be oss om å rive av dem klærne. Men det er overhodet ikke tilfelle. Kanskje vil de ikke engang legge merke til at du har muskler.

Menn som tror at en flott kropp og veltrent kropp er løsningen til alt, må tro om igjen.

Det er ikke alltid det hjelper med store muskler.

Ingen garanti for noe som helst

Mange tror også at en flott kropp sikrer de lykke og gode forutsetninger på andre områder. Spesielt gutter. Det er ingen automatikk i dette.

For jenter trenger det ikke være noe bedre. Alt for mange ender opp med spiseforstyrrelser og ødelegger forholdet sitt til kjæresten ved å bli for opphengt i mat.

Det er bare en ting å gjøre…

Vi må få hodet på et verksted

Det er ingenting i veien med hjertet eller ønsket vårt om å få ting gjort. Hvis du har erfart å komme deg i skikkelig god form, vet du hvor moro det er å kunne se tilbake på jobben og forandringen du har vært i gjennom.

Det føles bra å sette seg et mål og nå det. 

Så, hva er det som mangler? Jeg tror det er viktig å ha flere strenger å spille på. La ikke hele livet dreie seg om å komme i god form. Jeg tror også det er viktig å ha et jordnært forhold til treningen og kostholdet.

Ta kontroll over forventningene

Vi har alle genetiske begrensninger. Det er viktig å forstå hvilke begrensninger det setter på de fleste av oss. Det betyr derimot ikke at du ikke skal ha ambisjoner.

Bestem deg for en målsetning og lag en plan som reflekterer målsetningen.

Forventer du å bli verdens beste fitnessutøver? Vil du kanskje konkurrere i fitness? Eller vil du bare være sterk og ha en atletisk kropp. Uavhengig av målsetningen må du lære deg å akseptere deg selv.

Forstå at du er unik  – på alle måter.

Det betyr at du kanskje ikke blir den neste Mr. Olympia eller en ny Marit Bjørgen, men du kan fortsatt trene deg opp til å få en imponerende fysikk.

Det sies at vi overvurderer hva vi kan få til i løpet av ett år, men at vi også kraftig undervurderer hva vi kan oppnå i løpet av 5 år. Dette er jeg helt enig i.

La dette bli en konkurranse mot deg selv, og se hvor langt du kan komme. Det er vanskelig å gjøre noe med talent og genetikk, men du kan jobbe smart og det kan alene føre deg lengre enn de som kun har tenkt å leve på talentet.

I korte trekk, sett deg et mål. Ikke sett en bestemt dato for når du skal nå det, men ha en idé om hvordan du når målsetningen.

Vær klar over at det kommer dårlige tider

Det vil komme perioder hvor humøret er dårlig, motivasjonen mangler, og skader ødelegger for treningen. Dette har jeg erfart en rekke ganger selv. Perioden vil være knusende for målsetningen.

Men vet du hva? Du kommer deg i gjennom det. Alle, uansett nivå, vil erfare perioder hvor et steg frem etterfølges av to steg tilbake.

En del av dette handler om å tåle motgang og akseptere at ting går litt opp og ned.

Ikke la treningen bety alt for deg

Hvis du ønsker å være attraktiv for andre eller skaffe deg selv muligheter, er det viktig at du gjør disse to tingene.

  • Bli et bedre menneske gjennom å utvikle deg selv – ta deg en utdannelse, les bøker, osv.
  • Gå etter noe som er mye større enn deg selv.

Jeg skal gi deg et personlig eksempel.

Jeg har alltid ønsket å bli en bedre versjon av meg selv. Jeg vet at mitt bidrag i denne verden starter med hva jeg fyller hodet og hjertet mitt med.

Hvis jeg ikke jobber med å forbedre livet mitt, hvordan i all verden skal jeg kunne klare å hjelpe andre? Hvordan kan jeg lære noen noe, hvis jeg ikke tar meg tiden til å utvkle meg selv?

Som du kanskje forstår så mener jeg at det er viktig at vi lærer å utvikle oss selv, hver eneste dag. Om det er gjennom å høre på lydkasetter, lese bøker, lese på internett, henge med mennesker som lar deg vokse, eller kanskje meditasjon?

eksempel 1

I en lengre periode var jeg i god form, sterk og markert. Dessverre hadde jeg en kjip jobb og forsvant inn og ut av ulike studieretninger.

Dette var første gang jeg lærte det at å være i god form og sterk nødvendigvis ikke var svaret på alle mine problem.

Når du dropper å henge med venner, eller ta deg en tur på byen, fordi du skal være hjemme og telle kalorier – da er du inne på en skummel vei.

eksempel 2

I november-utgaven av Men’s Health har de valgt å bruke noe jeg har skrevet. Jeg er åpenbart storfornøyd med at et så stort magasin har valgt å bruke noe fra meg. Sjekk bildet nedenfor – det er mitt navn som står der!

name is here

Jeg husker meg selv gå inn i butikken og plukke opp et eksemplar av bladet. Jeg bladde meg i gjennom det helt til jeg fant treningsprogrammet jeg hadde skrevet om i Men’s Health. Mamma var også kjempestolt av meg.

Men gjett hva?

Dette målet ga meg ikke det jeg trodde det ville. Det forandret ingen følelser hos meg. Det var derimot noe jeg ville oppnå, som jeg har jobbet for å oppnå og som til slutt ble gjennomført.

Totalt sett er jeg veldig takknmelig for å få muligheten til å bidra i så store magasiner, men jeg forstår også at det bare kun er noe jeg gjør. Det definerer meg ikke og får meg ikke til å føle på en spesiell måte.

Få ting i perspektiv

Det er ikke enkelt, men prøv å tenk litt over det. Kanskje forandrer det litt av ditt eget perspektiv på livet.

Forstå at trening kun er en av flere deler av livet ditt. Du skal forhåpentligvis leve lenge, bli gammel og du har så mye uforløst med deg selv.

Jeg sier dette fordi jeg ønsker at du skal forstå at vi blir ikke alle supermodeller, skuespillere eller A-kjendiser. Det er med andre ord ingen stor gevinst i å være i superbra form hele tiden.

Spør deg selv. Vil det å vedlikeholde denne formen gjøre meg glad og fornøyd?

Er svaret ja, gratulerer. Jeg er glad på dine vegne.

Hvis svaret ditt er nei, som mange andre. Hva kan du gjøre for å bli det? Foruten å trene og spise sunt?

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.