Lær deg å stå på hendene

Her tilbyr Tor-Martin en enkel og effektiv oppskrift som gjør at absolutt alle kan klare å stå på hendene.

De siste årene har jeg brukt et uvisst antall timer opp ned, stående på hender. To av disse årene har jeg dedikert til å lære andre å stå på hender. Nå er det din tur.

Å stå på henda har ikke nødvendigvis noen dokumentert helsegevinst, men det er unektelig kult og ingen kan ta fra deg gleden av å klare det.

Siden du leser dette antar jeg at du har lyst til å lære deg å stå på hendene. La meg avlive en myte før jeg begynner: Du trenger ikke umenneskelig armstyrke, ei heller umenneskelig overkroppsstyrke. Du kan – og det vil du snart finne ut – stå på hender ganske bra akkurat slik du er nå.

Føl deg komfortabel opp-ned

Dette er ikke rakket-vitenskap. Dine første ustødige steg inn i verden der alt foregår opp-ned, er å bli vant med, ja nettopp og være opp ned. Du må være komfortabel med at hodet ditt – som sannsynligvis er den viktigste delen av kroppen din – er nest nærmest bakken, centimeter fra å kakke hodet i moder jord.

Skremmende? Ikke egentlig. Hvordan vil du helst slå huet? Noen centimeter fra bakken, eller ”sett din høyde” cm fra bakken? Nøkkelen er å stole på armene sine og som jeg vil repetere mange ganger: du trenger ikke umenneskelig styrke.

Bare husk at det er lettere å stå, og holde balansen med strake armer i motsetning til bøyde armer.

Slik gjør du det

Svaret er banalt enkelt, dog vanskelig og utføre i praksis til tider. Det er her mine ord sender deg rett opp av sofaen og ut på gulvet, klar for å knuse alt med dine svimlende ben i feil ende av hvor de burde være plassert.

  1. Still deg midt på gulvet, sørg for å ha mye plass rundt deg.
  2. Fjern eventuelle leker og andre klumpete ting eller føl en viss anger senere.
  3. Plasser hendene dine på bakken i ca. skulderbredde.
  4. Om du er mentalt klar til å være opp ned på nåværende tidspunkt, kommer det til å gå helt fint. Om du ikke er det, så kommer det også til å gå helt fint.
  5. Nå tar du sats og sender bena dine høyt i været, strekk deg ut så langt som du kan og ikke glem å bruk armene dine.
  6. Armene skal helst være strake, men vi kommer tilbake til akkurat det senere.

Det handler om repetisjon

Ni av ti personer faller som regel rett tilbake på bena etter et halv-ærlig forsøk med en smålig sats som sendte beina opp i noe som likner mer en horisontal stilling enn den foretrukne vertikale stillingen.

Bare en av ti lander på noe som ikke skulle ha vert der fra begynnelsen av; som om dere hadde fulgt rådet mitt?

Det stopper ikke her. Du må prøve på nytt, faktisk må du prøve veldig mange ganger. Utallige ganger. Hvordan skal du orke dette?

Du orker det fint om du vet at alt som trengs er 5 minutter annen hver eller hver dag.

Gjør det mellom settene på gymmet, i pausen på jobb, togstasjonen når NSB er værfast, før yogatimen din, i matkøen, mens du venter på at kjøttet stekes, i dusjkøen, etter yogatimen din, når svigers er på besøk, etter du har spist, i reklamepauser, for og imponere samboeren din, men hva enn du gjør så aldri, og da mener jeg ALDRI, bruk dine fem minutter med håndstående i et tog eller på annen offentlig transport.

Fordeling av vekt

Gjør flere forsøk, bli vant med å legg vekta på hendene, deretter kjenn at vekten egentlig ligger på skuldrene dine. Fortsett med små hopp til du kjenner at det ikke lenger er skummelt med vekt på verken handledd eller skuldre.

På dette punktet er det uvesentlig om du faktisk befinner deg i en noe som likner håndstående eller ikke, du skal først og fremst bli vant omdirigere vekten fra beina til hendene, som fra nå av vil bli kalt overgang.

Tips: Om du er litt av den redde typen er det fulgt mulig og gjøre dette opp mot en vegg, men husk at du tilslutt skal gjøre dette fritt. Så ikke gjør deg selv en bjørnetjeneste med å bli for avhengig av veggen. Og husk å hold armene strake.

Fremgang når du står stille

Hadde dette vært styrketrening ville jeg blitt nedstemt på flekken. Takk lov for at dette er håndstående og teknikktrening og at det er fremgang når du står stille.  Du vil omsider en dag få et gjennombrudd. Ett gjennombrudd der du finner deg selv i å balansere på hendene i opp til et helt sekund eller flere, før tyngdekraften husker på din eksistens og river deg ned i bakken med et smell.

Uansett hva, når du først befinner deg – fremdeles i det evigvarende stadiet med små og store hopp i overgang til håndstående jeg forklarte deg tidligere – med bena rett opp i taket og du faktisk balanserer med armene dine, ryggen din, ja hele kroppen, uansett om det bare er for et sekund eller to, så skal jeg være den første til å gratulere deg å si. Du har lært å stå på henda !

Kort Oppsumering:

  • Hender på gulvet, små hopp der  du forsøker å lene mest mulig vekt på armer.
  • Hold armene rette, ikke bøy.
  • Prøv å tenk at kroppen din er en forvirret planke som prøver og forvirre tyngdekraften med å påpeke at planker kan – og en dag vil – stå perfekt vertikalt uten støtte og uten og falle.

Det ligger en utfordring i forumet om å stå på hendene i 5 sekunder, hvor du kan holde oss oppdatert på fremgangen.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.