;
;

Squat to stand – Øvelsen som gir bedre teknikk i knebøy

God oppvarming er alfa omega. Med Squat to stand har du en øvelse som gir bedre teknikk i knebøy og mindre ryggplager.

squat2

Det finnes mange gode øvelser og ulike strategier du kan bruke for å lære deg god teknikk i knebøy. En av disse er øvelsen Squat to stand. I denne artikkelen skal jeg forklare deg hvordan du gjør øvelsen og hva du potensielt kan oppnå – bedre teknikk og redusert risiko for ryggplager.

Men et problem med øvelsen er at veldig mange gjør den feil. Feil teknisk utførelse gjør at vinninga går opp i spinninga. Men, fortvil ikke, jeg skal lære deg hvordan du gjør den for optimal effekt.

Squat to stand – slik gjør du det!

For at en øvelse skal gi ønsket effekt, er det helt grunnleggende at god teknikk opprettholdes. 

  1. Innta en startposisjon/fotplassering tilsvarende som at du skulle kjørt knebøy.
  2. Ta tak i tærne dine.
  3. Hold albuene utstrakt, mens du presser rumpa ned mot underlaget.
  4. Press brystet opp og hold et godt spenn i baksiden.
  5. Press knærne utover.
  6. Bunnposisjonen din skal være en posisjon som tilsvarer bunnposisjonen din i knebøy.
  7. Fra bunnposisjon presser du rumpa oppover, mens du opprettholder spennet i korsryggen, slik at baksiden av låret blir satt på strekk.

I videoklippet nedenfor vil du se hvordan du utfører Squat to stand, hva du kan gjøre for å gjøre den enda mer effektiv – og hva du ikke bør gjøre. 

Oppvarming og ulike mobiliseringsøvelser er helt essensielt for å prestere optimalt og unngå skader. Når du lærer deg å bevege optimalt ut fra din kropp, vil du kunne ta treningen din til helt nye høyder – uten skader og smerter. Ved å legge inn en øvelse som Squat to stand, er du et steg på riktig vei.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.