;
;

Når livsstilen din blir sykelig sunn

Det skal være lov å spise sunt, men vit også at sunn fornuft og balanse er en del av å spise sunt.

sunnmat

Vi beundrer de perfekte menneskene rundt oss, de som har kontroll på alt. Vi skryter dem gjerne opp i skyene og forteller dem at vi skulle ønske vi var som dem. De rører aldri godteri, spiser brokkolien sin og trener minst to timer om dagen. Det er ikke forskjell på hverdag og helg, sommer, vinter og jul. De er nesten som roboter.

Vi blir kanskje kjent med de på treningsstudioet, gjennom blogger eller sosiale medier. Disse perfektene menneskene som ikke gjør annet enn å lykkes. Det er dessverre mange som tror at dette er det perfekte liv, livet hvor man kun tilfører kroppen det vi tror er det optimale og nekter den alt som noen gang har vært omtalt som usunt.

Lengre bort fra sannheten er det trolig ikke mulig å komme. 

Sunnhet kan ikke veies i gram

En sunn livsstil og et sunt kosthold er ikke noe du kan slenge på vekten, enten den står på kjøkkenbordet eller på badet. Sunnhet kan heller ikke måles i kalorier per hundre gram, mettet fett, sukkerinnhold eller andre enkeltstående elementer.

Til syvende og sist handler en sunn livsstil om å fungere fysisk og psykisk – at vi kan bruke kroppen vår på en måte som gir mestringsfølelse, selvfølelse og selvtillit. Dette måles ikke i kalorier eller gram sukker og fett. Dette er ikke det samme som å si at du ikke skal bry deg om kostholdet, men det betyr at du ikke skal være for snever i tankegangen. Ikke lur deg selv til å tro at du kan ta kontroll over alt og at det perfekte er et kosthold uten variasjon, balanse og moderasjon.

Helse, yteevne og god form

Hvis målet ditt er god helse, en atletisk fysikk og god yteevne i hverdagen og på trening, er det viktig at du lærer deg at dette handler om mer enn kalorier og gram. Det handler ikke om å ha kontroll på de variablene som kan veies opp. Like viktig som hva du spiser og hva du trener er jo hvordan det påvirker deg. Stress kan være veldig ødeleggende og hvis du hele tiden skal kjempe en indre kamp mot deg selv, er dette mye mer ødeleggende enn 50 gram sjokolade.

Ikke bare bryter stress deg ned, det gjør deg syk, kan gjøre deg deprimert, og gjør at du lagrer mer vann og fett i kroppen eller normalt. Så hva hjelper deg om du spiser 5, 10 eller 20 prosent sukker i kostholdet om du føler deg jævlig? Det hjelper deg ikke noe som helst.

Det midt i mellom er perfekt

Middelveien er faktisk det perfekte for de fleste av oss.

Det er ikke sunt med ekstremt lav fettprosent, og de personene som har det, har det enten i veldig korte perioder av gangen, er genetiske unikum eller har sub-optimal helse. Fitnessutøvere har det kanskje i 3-4 uker i løpet av et år. Resten av året har de 50-100 % høyere fettprosent. Men gjennom sosiale medier, blogger og internett har vi lett for å tro at det er meningen at jenter skal gå rundt glisende, med sixpack hele året.

Det er når du kan kombinere et fornuftig kosthold med en moderat treningsmengde, kan kose deg med venner og familie, også når det serveres «»usunn»» mat og legge deg med god samvittighet, uten å føle en trang for å trene bort kaloriene, det er da du har det bra med deg selv.

Klarer du å spise 500 kalorier med søtsaker uten å få dårlig samvittighet og føle at de må trenes bort? 19 Svar

Det er ikke sånn at sukker gir deg magefett eller at mettet fett gir deg hjertesykdom. Det er ikke sånn at en pizza på peppes gjør at du løfter 10 kilo mindre i knebøy eller at du aldri får sprettrumpe fordi du spiser havregryn i stedet for musli til frokost. Dette er en skummel og helt feil svart/hvitt-holdning som gjerne sees hos de som har et ekstremt og snevert syn på kostholdet – stikk i strid med det forskning og erfaring peker på. Slike holdninger må vi for all del løsrive oss fra.

Tenk trivsel: Et kosthold hvor du verken underdriver eller inntaket av noe, spiser deg sånn passe mett, spiser når du er sulten, og prøver å vektlegge fisk, kjøtt, meieriprodukter, grønnsaker, grove kornprodukter, frukt, bær, egg, sammen 10-20 prosent av den maten som du tidligere så på som «fy-fy», er et godt kosthold.

Det er derimot ikke slik at de som er litt strengere med seg selv er noe sykere enn deg, men de aller fleste av oss vil ha det best på alle måter om vi holder oss sånn omtrent midt i mellom, den største delen av året.

Artikkelen er oppdatert senest 9 oktober 2012

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.