Slik kan en spisedag bli starten på en spiseforstyrrelse

Det finnes gode grunner til å holde seg langt unna alt som heter spisedager når du skal ned i vekt.

sf2

Slik kan en typisk spisedag se ut for noen som er på diett.

Min påstand er at spisedager burde vært forbeholdt konkurranseutøvere i eksempelvis kroppsbygging og fitness. For de fleste andre vil denne dagen både kunne være unødvendig, men også borktastet.

I utgangspunktet har man såkalte «spisedager» av to årsaker. Det ene er en mental belønning og det andre er at man ønsker å tilbakestille en del av de forandringene som skjer i kroppen ved langvarig diett (f.eks økt sultfølelse, økt muskelsvinn, redusert forbrenning, etc). Jo større underskudd og jo lavere fettprosent du har, jo viktigere vil en slik dag være.

Men om du ikke skal på en scene, er det egentlig ikke noe behov for en slik dag. Alt for mange bruker nemlig denne dagen som en unnskyldning for å fråtse uhemmet i alt av mat. For normale friske individer som blir vitne til dette vil det være vanskelig å oppleve det noe annet som en form for overspising, gjerne i kombinasjon av ukedager bestående av et anoretisk forhold til mat.

Jeg mener derfor at det er gode grunner til å fraråde de fleste andre til å ha spisedager.

Balanse versus spisedag

balEn velbalansert diett innebærer at du spiser alle næringsemner og i passelige mengder ut fra kroppens behov. Litt mindre om du vil ned i vekt, litt mer om du vil opp.

Alt for mange går i den berømte spisedag-fella og ender opp med å veksle mellom perioder med sult/straff og overspising.

En uke kan se slik ut:

  • Mandag – Lite mat.
  • Tirsdag – Lite mat.
  • Onsdag – Lite mat.
  • Torsdag – Lite mat.
  • Fredag – Enda mindre mat.
  • Lørdag – Spisedag med full fråtsing i det du måtte ha planlagt og ikke planlagt.
  • Søndag – Lite mat.

Ting sklir ofte ut…

Etter en spisedag som inneholdt litt for mye energi ender du opp med å føle deg dvask og slapp. En tur på baderomsvekten bekrefter mistankene dine – du har gått opp alt for mange kilo.

Planen for neste uke blir å ta igjen det tapte. Fra mandag til torsdag spiser du enda mindre mat enn uken i forveien. Fredagen starter på samme måte, men fordi du spiste så lite mat fra mandag – torsdag, og er helt ekstremt skrubbsulten så velger du å starte spisedagen på fredagskvelden.

Lørdagens spisedag blir en reprise av den forrige, bare med enda mer mat. Når søndagen atter en gang er der, så bestemmer du deg for å straffe deg selv ytterligere. Og slik fortsetter det, med en forverring fra uke til uke. Etter en stund har du spisedag fra fredag til søndag, mens du i ukedagene knapt rører mat.

Du føler deg helt jævlig, er slapp, umotivert, deprimert og sliten. I speilet er det derimot ingen tegn til vesentlige forandringer. 

LES OGSÅ – Når spisedagen blir en spiseforstyrrelse

Følg heller denne metoden

Dette er ikke en historie om en enkeltstående erfaring. Dette er en erfaring mange har. Også de som konkurrerer i fitness og kroppsbygging vil erfare at sultfølelsen kommer ut av kontroll, samtidig som de ender opp med å straffe seg selv når de ikke klarer å kontrollere energiinntaket.

Dette er grunnen til at jeg mener at de aller fleste bør være forsiktig med å benytte seg av spisedager. 

Mitt beste tips er at du prøver å spise omtrent den samme mengden mat, hver eneste dag. Hele uken i gjennom. Det betyr ikke at du ikke har lov til å kose deg. For det er viktig å forstå.

Poenget er at du ikke skal spise så lite i ukedagene at du må overspise i helgene. Du skal heller ikke overspise så mye i helgene at du må straffe deg selv når hverdagen er der.

Prøv heller å finn en balanse i hvor mye du trener og hvor mye mat kroppen din trenger. Spiller du på lag med kroppen din unngår du disse ekstremsignalene som ødelegger deg både mentalt og fysisk.

LES OGSÅ – Ja, du kan faktisk spise pizza på diett

Slik koser du deg i helgene

Når helga kommer kan du helt enkelt spise litt mindre av den maten du vanligvis spiser, også unner du deg noe godt om du ønsker det. Det viktigste er at du viser moderasjon. Å dele en pizza med familien har aldri vært et problem. Problemet er om du spiser alt for mange pizzastykker, kliner utover et kilo dressing og samtidig heller innpå sukkerbrus.

En sunn og frisk kropp krever at du forstår betydningen av balanse – sunn fornuft og moderasjon.

Det er ved å benytte deg av disse 3 verktøyene du oppnår det du ønsker, uten at det går utover helsa.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.