;
;

Spise karbohydratene til kvelds?

Legger vi på oss av å spise karbohydrater til kvelds?

carb

Stikk i strid med tidligere viten tyder stadig flere undersøkelser på at det er helt uproblematisk å samle mesteparten av karbohydratene til ettermiddagen og kvelden.

I korte trekk gikk myten ut på at forbrenningen går ned på kvelden og fordi vi er i mindre bevegelse på kveldstid, vil spesielt karbohydrater gjøre at vi la på oss.

Dette er ikke riktig.

Når usikre resultater overvurderes

Et utbredt problem er når studier overvurderes. Enten fordi forskerne selv unnlater å nevne svakheter eller variabler som gjør resultatet usikre, eller fordi en eller annen tabloidavis snapper opp konklusjonen i studien og slår det stort opp på førstesiden som at det er konsensus på området.

Sender du en person hjem med en kostholdsplan på 1200 kalorier og personen kommer tilbake en uke etterpå uten å ha gått ned noe som helst. Kan du da konkludere med at 1200 kalorier er virkningsløst for vektnedgang? Selv om personen loggfører hva som spises, er ikke dette noen garanti.

Mangel på kontroll kan gi usikre resultater.

Det samme kan dårlige målemetoder, korte undersøkelser og få deltagere gi. Dette er det viktig å være klar over. Du skal heller ikke la en enkelt studie bety for mye.

Til frokost eller til kvelds?

Hvis muskelvekst, fettforbrenning og appetittregulering er viktig for deg, tyder flere undersøkelser på at du med fordel kan spise mer av maten og karbohydratene dine til kvelds. 

Amerikanske forskere undersøkte i 1997 effekten av å spise 70 % av energien til frokost og sammenlignet det med å spise 70 % til kvelds. Å spise mesteparten av energien sent på dagen førte til at mer muskelmasse ble bevart, samtidig som deltagerne mistet mer fett.

14 år senere gjennomførte forskere fra Isreal en 6 måneder lang kontrollert studie som sammenlignet effekten av å spise mesteparten av karbohydratene til kvelds og å fordele den jevnt utover dagen. Studien visste en fordel av å spise karbohydratene senere på dagen.

Disse funnene er selvsagt interessante, men det er alt for tidlig for å konkludere med enten det ene eller det andre. Funnene må kunne reproduseres flere ganger. I seg selv er ikke undersøkelsene gode nok til at vi med sikkerhet kan si at det er bedre å spise karbohydratene til kvelds.

Det betyr derimot ikke at vi kan begynne å eksperimentere med det, slik som mange allerede har gjort. De gode tilbakemeldingene på Biorytmedietten tyder på at det kan være noe i det.

Med bakgrunn i en helhetlig vurdering av studiene som er aktuelle, vil jeg anbefale følgende til deg som ønsker å være i forkant:

  • Spis mer enn 60 % av karbohydratene på ettermiddag og kveldstid.
  • Spis mer enn 60 % av energien på ettermiddag og kveldstid.

At du legger på deg fett av å spise karbohydrater på kvelden er en myte.

Referanser

  1. Anthony Colpo. «Carbs at Night are NOT Fattening, Diets Don’t Work?» Mai 2011
  2. Layne Norton. «Carbs At Night: Fat Loss Killer Or Imaginary Boogeyman?» Sep 2012
  3. Alan Aragon. «Reserving carbs for night time: breakthrough diet solution or reverse dogma?» Des 2012.
  4. Espen Espelund «Intervju – Børge Fagerli om Biorytmedietten» Mars 2013
  5. Børge Fagerli «The Biorhythm diet» Feb 2013
  6. J Nutr. 1997 Jan.Weight loss is greater with consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regimen. Keim NL
  7. Obesity (Silver Spring). 2011 Oct. Apr 7.Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner.Sofer S
  8. Van Cauter E. Circadian modulation of glucose and insulin responses to meals: Relationship to cortisol rhythm. Am J Physiol. 1992 Apr
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.