God og mett med periodisk faste

Periodisk faste er slettes ikke bare for de aller mest seriøse kostholdsfanatikerne. Det er tvert imot en praktisk, fleksibel og innovativ måte å gjøre det på, om du verdsetter metthetsfølelsen.

pizza1

Hvorfor ikke fortære en slik en imens du vedlikeholder sommersixpacken?

Periodisk faste er ikke noe skummelt og farlig som bare de mest hardcore kostholdsfanatikere driver med. Det er tvert imot en ganske så genial måte å spise på for en hvilken som helst vanlig person som vil ha et fornuftig kosthold uten å måtte planlegge dagene rundt et utall måltider.

Personlig har jeg aldri vært noen tilhenger av det å skulle spise massevis av små måltider med jevne mellomrom i løpet av dagen, og enda mindre av det å måtte spise frokost. Samtidig har jeg alltid fått høre at dette er den «riktige» måten å spise på, og at frokost er det viktigste måltidet man spiser. Da sier det jo seg selv at jeg, som en over middels fitnessinteressert, men allikevel ganske vanlig fyr, måtte gjøre ting riktig, enten jeg trivdes med det eller ikke.

Fleksibilitet satt i system

Men er det én ting jeg har lært som fast leser av Fitnessbloggen i over halvannet år nå, så er det at det er mange veier til Rom. Og da jeg leste om Leangains-varianten av periodisk faste, som kort fortalt går ut på å faste 14-16 timer i døgnet og spise alle måltider i løpet av de resterende 8-10 timene, var det første jeg tenkte at dette måtte prøves ut.

Det tok riktignok en god stund før jeg gjorde alvor av det, og det var ikke nødvendigvis fordi konseptet var i konflikt med alt det jeg hadde blitt indoktrinert til å tenke (man skal da være åpen for nye ting!), men rett og slett fordi det virket ganske… ekstremt. Bare ordet «faste» er jo ganske skummelt og negativt ladet for de fleste. Nå, et halvt år senere, skulle jeg ønske jeg bare hadde kastet meg på umiddelbart. Det er virkelig den beste kostholdsendringen, nei, livsstilsendringen jeg har gjort noen gang.

Jeg slipper heldigvis å bruke masse tid på å forklare nøyaktig hva periodisk faste er, hvordan det funker og hvorfor mange av kostholdsrådene som preger mediebildet i beste fall er tvilsomme, for den jobben har Robert og Martin Berkhan allerede gjort her og her. Det finnes riktignok flere tilnærminger til periodisk faste; den jeg benytter er som sagt Leangains-metoden.

En av tingene som er så vanvittig befriende med et slikt kosthold er at måltidsfrekvensen i spisevinduet (altså den 8-10 timers lange perioden som man spiser innenfor) er fullstendig irrelevant, så lenge spisevinduet holdes noenlunde konstant. Selv dette har faktisk mest med kontroll av sultfølelsen å gjøre, snarere enn å gi optimale resultater i seg selv, så med litt selvdisiplin er min erfaring at også spisevinduet kan være ganske fleksibelt.

Ellers er det viktigste, som med de fleste andre kostholdsprogram, å opprettholde et riktig kaloriinntak i forhold til ens målsetning og en fornuftig sammensetning av makronæringsstoffer. Med Leangains-metoden er det snakk om høyt inntak av protein og karbohydrater og et lavere inntak av fett. Dette opplevde jeg å venne meg til fullstendig automatisk, ettersom det for meg er rimelig ubehagelig å faste frem til klokka tre på dagen hvis jeg ikke har fått i meg et skikkelig proteinrikt måltid kvelden før. Typiske måltider som fungerer bra er de som inneholder rikelig med godt kjøtt; kylling, biff, kjøttdeig/karbonadedeig, fisk etc. La kjøttet og ikke tilbehøret stå for mesteparten av måltidet her, og suppler med grønnsaker.

Mett og slank samtidig

Jeg pleier selv å spise to store måltider om dagen, rett og slett fordi dette passer best inn i min timeplan. Det første spises rundt klokken to-tre på dagen og det andre rundt ni-ti om kvelden. Med en slik tilnærming er det mer eller mindre umulig for meg å innta for mye kalorier, så jeg holder meg slank og i god form selv om jeg spiser meg grådig mett på god mat. Samtidig har jeg muligheten til å spise tre middels store måltider hvis det passer bedre slik en dag, eller gå all out og spise ett enormt måltid. Det sistnevnte er ganske morsomt, som når jeg har laget meg en skikkelig god proteinrik langpannepizza på en rolig fredagskveld og peiser ned hele langpanna etter å ha fastet hele dagen, imens tre kompiser samarbeider om å ta knekken på sin egen pizza av samme størrelse!

Man gjør jo selvfølgelig ikke sånt hver dag, og «food porn»-bildene mine her representerer naturligvis unntakene og ikke normen! Jeg vil bare understreke at det er slike friheter jeg personlig opplever at jeg kan ta meg med et såpass fleksibelt kostholdsoppsett, og hvor vanvittig mye enklere det er å forholde seg til et kosthold hvor jeg kan gjøre slikt uten å oppleve nevneverdige negative konsekvenser av det.

Periodisk faste er for alle

For likevel å sette det helt på spissen i ekte Fitnessbloggentradisjon: fleksibiliteten i Leangains-metoden er uttrykkelig demonstrert her, hvor du kan lese om hvordan en hinsides fit og kraftig kar med så umulig lav fettprosent som Martin Berkhan kan tillate seg å fråtse i ostekake med jevne mellomrom.

Så ja, periodisk faste er faktisk for deg og meg også. Her kan du la livet ditt styre kostholdet i stedet for det motsatte, og holde deg i knallform året rundt. Jeg har selvfølgelig all forståelse for valgene til de som foretrekker et mer klassisk kostholdsoppsett, og jeg er fullstendig klar over at dette fungerer aldeles utmerket for veldig mange.

Likevel føler jeg at det er viktig å påpeke at et slikt oppsett ikke på noen måte er en fasit på hvordan man MÅ spise hvis man er noenlunde opptatt av kostholdet sitt, og jeg oppfordrer alle som har lekt med tanken om å prøve ut periodisk faste til å bare hoppe i det. Hvis du er interessert i en positiv permanent endring i kostholdet ditt som er umåtelig enkel og praktisk å leve med, kommer du ikke til å angre!

Jeg må selvfølgelig også understreke det åpenbare: riktig kosthold må kombineres med riktig trening. Jeg skriver gjerne om mine (meget gode) erfaringer med trening og Leangains, men det får bli en annen gang.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.