Ernæringsfysiolog med godt tips for å bli kvitt søtsuget

Ifølge en ny studie vil du kunne redusere suget etter sukker og fastfood ved å redusere inntaket av karbohydrater.

Du har kanskje opplevd å få et skikkelig sug etter matvarer, som til slutt ender med at du begynner å spise denne matvaren? Som oftest er det noe usunt du får lyst på, og som du aller helst skulle holdt deg unna.

Det du opplever kalles cravings på engelsk og beskriver suget etter en spesiell type mat.

Sammensetningen er avgjørende for hva du har lyst på

I tidsskriftet Obesity ble det i 2011 publisert en to år lang studie (1) som så på sammenhengen mellom cravings og sammensetningen av protein, fett og karbohydrater i kostholdet.

270 deltagere ble ved hjelp av loddtrekning delt inn i to grupper:

  • Low Carb Diet: Maksimum 20 gram karbohydrat fra lavglykemiske grønnsaker den første måneden. Så 5 gram mer karbohydrat per dag inntil ønsket vekt var oppnådd.
  • Low Fat Diet: Kvinner skulle innta 12-1500 kcal/dag og menn 15-1800kcal/dag, samtidig som de reduserte fettinntaket.

Begge gruppene fikk et omfattende kostholdskurs som krevde at de deltok i ukentlige gruppetimer de første tjue ukene, for så å gå over til annen hver uke fra uke 22-40 og annen hver måned fra 48 til 104.

Resultatene fra studien viser at

  • Begge gruppene gikk ned 11 % av startvekten sin etter 6 og 12 måneder, men gikk så opp igjen slik at total vektnedgang var rundt 7 %.
  • Lavkarbo-gruppen hadde en signifikant reduksjon i cravings etter søte matvarer og fastfood.
  • Lavfett-gruppen hadde en større reduksjon i suget etter fett. Dette gjaldt spesielt menn.
  • Generell sultfølelse var lavere i lavkarbogruppen ved alle målinger bortsett fra etter 18 måneder.
Sagt på en annen måte: Et lavkarbo-kosthold reduserer lysten på søtsaker og fastfood.


Referanser

  1. C. K. Martin et al. (2011) Change in food cravings, food preferences, and appetite during a low-carbohydrate and low-fat diet. Obesity 19, 1963-1970 (October 2011) | doi:10.1038/oby.2011.62
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.