;
;

Ikke for sent å komme i sommerform

Personlig trener på Magnat, Tomas Fjeldberg, mener det er fint mulig å komme i sommerform med kun fire uker til rådighet.

summer1

Du trodde kanskje kanskje det ikke var mulig, men forskning viser at du fint kan komme i skikkelig sommerform på kun fire uker. Det krever riktig nok en del kunnskap og at du jobber hardt, men det er absolutt ingen umulighet.

Muskler: En studie av Kvamme (2005) viste at man kan øke 0,2 kg muskelmasse per uke i 14 uker, ca samme resultat viste abe og medarbeidere (2003) med ca 0,26 kg økning per uke i 16 uker. Så dvs, muligheten for og legge på seg 1 kg muskelmasse, fordelt på hele kroppen er mulig men hvor godt trent man er vil være avgjørende. Hos utrente vil potensialet være større.

Styrke: Kreamer og medarbeidere 2002 anslår følgende fremgang etter 10-20 uker utifra nivå.

  • Utrent: ca 40%
  • Mosjonist: ca 20%
  • Trent: ca 17 %
  • Godt trent: ca 10-15 %
  • Eliteutøver: Mindre enn 5%

Best tenkelig scenario kan vi da på fire uker øke alt fra 1-16% styrke på 4 uker best tenkelig scenario avhengig av utgangspunkt.

Vektreduksjon: Vi kan gå ned veldig mye i vekt på fire uker. Også her er utgangspunktet avgjørende. Men en vektreduksjon på mer enn 2-6 kg ville jeg ikke anbefalt mine kunder. Jo mindre fett man har jo mindre vektreduksjon ville jeg anbefalt. Jo mer fett vi har og ta av, jo lettere er det og gå ned i kun fettmasse uten og tære på muskelmasse.

Kondisjon: Med to til tre økter intervaller viser det seg at man kan øke VO2 maks som er det beste målet for aerob kapasitet med 0,5% per økt. Dvs at du i best tenkelige scenario kan øke din VO2 max med 6% før sommeren. Også her har utrente størst potensiale.

Kort oppsummert

  • Du kan bygge ett kilo muskler før sommeren.
  • Du kan gå ned 2-6 kilo før sommeren.
  • Du kan øke styrken med 16 prosent.
  • Du kan forbedre ditt maksimale oksygenopptak (VO2max) med 6 prosent.

LES OGSÅ – FHM-redaktøren fikk mageruter med hjelp av Fitnessbloggen

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.