Slutt å bruk begrepet «ren mat» som rettesnor for hva som er det beste og sunneste kostholdet

Er «renhetsgraden» av en matvare et fornuftig mål på hvor sunt noe er?

462911641Nordmenn blir mer og mer opptatt av å spise sunt og å ha en aktiv livsstil. Flere enn aldri før trener styrke eller annen form for trening, og man ser et større og større fokus på helse blant annet i media.

Et begrep som er tatt mye i bruk de siste årene er «ren mat». Det er dette som har blitt definisjonen på sunn mat hos de fleste. Denne maten som betraktes som «ren» er mat uten «tilsetningstoffer», uten «kjemikalier» eller mat som ikke er «bearbeidet» på noen måter.

Les også – Myten og sunn og usunn mat

Sunt kosthold kan ikke måles etter hvor «rene» matvarene er

Å definere et sunt kosthold som et kosthold med mest mulig «ren» mat gir ikke helt mening i følge ernæringsfysiolog og helsefaglig rådgiver for LHL, Erik Arnesen.

– Vi bruker ofte enkle strategier og tommelfingerregler (eller “heuristikker” som de kalles på fagspråket) når vi velger mellom ulike produkter, risikoer osv. Når vi bedømmer om et produkt er sunt eller ikke, ser vi ofte på egenskaper ved produktet som ikke trenger å ha noe med det faktiske næringsinnholdet å gjøre (f.eks. merker som «økologisk» eller «naturlig»). Ordet «naturlig» forbindes nesten alltid med noe positivt i vår kultur. De fleste foretrekker naturlige stoffer fremfor syntetiske, selv om stoffene kjemisk 177027727sett kan være helt identiske.

–  Jeg er helt enig i at enkel og næringstett mat er bra, og at man bør spise mindre av mat som er tilsatt mye fett, sukker og salt og er lite mettende. Tilsetningsstoffer (eller E-stoffer) er imidlertid ikke gift. Å skille mellom «kunstige» og «naturlige» tilsetningsstoffer gir heller liten eller ingen mening.

Erik Arnesen har på sin egen blogg, Sunn Skepsis, skrevet et innlegg om nettopp dette med «ren» og «naturlig» mat.

– Begrepet «bearbeidet mat» blir ofte brukt nedsettende og som et symbol på alt som er galt med det moderne samfunnet, i motsetning til «naturlig», «ren» og «ekte» mat. Denne dikotomien har jeg lenge irritert meg over. Ikke fordi jeg selv er spesielt glad i ferdigmat, men fordi begrepet er så vagt og ubestemmelig. Når slutter en matvare å være «naturlig» og ubehandlet? Er f.eks. skrelte bananer og kokte poteter naturlige eller bearbeidet? Hva med drikkevann som er desinfisert med klor? Og hva er det som gjør at det naturlige alltid er bedre enn det syntetiske/bearbeidede? «Kjemikalier» og «tilsetningsstoffer», svarer mange. Men all mat inneholder jo kjemikalier, og alle naturlige kjemikalier er giftige i store nok mengder (1). All matlaging handler om kjemi.

– Bearbeiding gjør utvilsomt råvarer mer spiselige, holdbare og trygge. Rå bønner er uspiselige, men 178845568blir spiselige ved hjelp av koking. Bearbeiding gjør mat tryggere, ved f.eks. å redusere vekst av skadelige bakterier ved hjelp av pasteurisering, sylting og salting, osv. Bearbeiding kan både øke og redusere næringsinnholdet i maten. Frysing av grønnsaker rett etter innhøstingen reduserer f.eks. tapet av enkelte næringsstoffer.

– Samtidig vet jeg jo at mye av det folk vil kalle «bearbeidet mat» ofte er kaloririkt og inneholder mye salt, sukker og usunt fett, og at visse former for matlaging kan danne skadelige stoffer som akrylamid og heterosykliske aminer («stekemutagener»). Bearbeidet kjøtt er dessuten knyttet til tykktarms- og endetarmskreft. At «bearbeidet mat» er et forvirrende begrep er en «understatement».

Her kan du lese hele innlegget: Problemet er ultra-bearbeidet mat.

Det finnes flere sunne matvarer som er bearbeidet mye, bl.a. ost og grov brødmat, men er de dårlige å spise av den grunn?

Mani vs fornuft

sukrin_kokossukker_fiberhusk

Bilde lånt fra http://utenmelkglutensukker.wordpress.com/

Man bør vise litt skjønn når man ønsker å ha et sunt kosthold. Overdrevent fokus på hva man bør og ikke bør spise blir i mange tilfeller på grensen til mani. For de aller fleste holder det at man fokuserer på matvarer uten mye tilsatt sukker, fett, salt og som inneholder mye næring men lite energi. Det viktigste er å finne en balanse man klarer å opprettholde, ikke et kosthold med overdrevent fokus på «ren» mat og «sunnifisering» av alt man lager. Er det noe sunnere med et overdrevent strengt kosthold enn et kosthold med fornuftige valg og moderat inntak av mat som er mer bearbeidet? Nei.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.