Kim (21) gikk ned over 30 kilo, ble i superform og fikk livet tilbake

Kim presenterer en oppskrift som er langt enklere enn du tror.

kim2

Kim Bonsaksen er 21 år og kommer fra Narvik. Etter en oppvekst med stadig mindre fokus på fysisk aktivitet og mer fokus på dataspilling viste vekta 112,5 kilo på 178 centimeter. Det gikk til et punkt hvor de negative tankene var så dominerende at han forstod at det var nå eller aldri. Kim visste muskler og er i dag en utrolig motiverende solskinnshistorie på 80,7 kilo.

Var hektet på dataspill

Fitnessbloggen: Du har vært gjennom en massiv kroppslig forandring. Kan du fortelle litt om hvordan du ble så stor?

Kim: Så lenge jeg kan huske har jeg alltid flere kilo større en vennene mine. Det er ikke akkurat noe mysterie hvorfor det var slik heller. Jeg helte i meg så mye junkfood, godterier, slikkerier, brus og annen guffe som jeg kunne til enhver tid. Jeg ble hele tiden advart av foreldrene mine om det uhygget som ventet meg hvis jeg ikke stoppet, men da slo jeg vrangsiden til og ble en sutrete liten skrikerunge av et annet univers og fortsatte med «bulkingen» min uten å innse hvilken grusom fremtid som kom meg i møtet, sakte meg sikkert.

Den fysiske aktiviteten forsvant også fort ut av hverdagen min, og den eneste trimmen jeg fikk var hjernetrim foran dataskjermen i flere år. I tillegg til at det er en vanedannende livsstil å være så passiv, så spilte jeg også spill som er laget for å være avhengighetsskapende. Spill som det ikke er meningen at du noen gang skal bli ferdig med. Som f.eks World of Warcraft. Når du føler du «må» gjøre noe istedet for at du «vil» gjøre noe, så er det en tydelig indikator på at noe er helt galt.

kim3

Små endringer ga stor effekt

Fitnessbloggen: Når kom vendepunktet – du har sannsynligvis bestemt deg flere ganger for å prøve å gå ned i vekt og komme i bedre form. Hva var det som gjorde at du fikk det til denne gangen?

Kim: Dette var en avgjørelse som kom helt plutselig ut av det blå. Det gikk opp for meg hvordan denne livsstilen etterhvert ville ha tatt livet av meg, eller i beste fall ende livet mitt i en ganske «ung» alder i forhold til hva som er normalt. Formen jeg var i, hvordan jeg følte meg på innsiden, hvordan jeg så ut, alt dette gjorde meg kvalm. Noen som ser slik ut har det heller ikke noe godt meg seg selv.

Blant annet så herjet kraftige negative tanker i hodet mitt hele tiden, og jeg slet veldig mye med å håndtere depresjoner og en tankegang om at man aldri er god nok, ikke for noen andre eller for seg selv. Så plutselig slo det meg at jeg kunne enten fortsette å bare eksistere slik som jeg nå hadde gjort i flere år, uten noe håp om forandring, eller så kunne jeg ta en sjanse, og gjøre en kjempeinnsats i et forsøk på å faktisk gjøre noe med problemene mine.

Når jeg så resultatene av den stakkarslige amatørtreningen min som egentlig bare bestod av tilfeldige bevegelser som jeg gjorde i 30 min hver dag, så fikk jeg hakeslepp. 2kg på en uke, det var surrealistisk, hvordan var dette mulig? Etter det så jeg meg aldri tilbake, og bestemte meg for å stå på videre.

Byttet ut dårlig mat med bra mat

Fitnessbloggen: Hvordan har du styrt kostholdet og treningen denne perioden – og hvilke problemer har du møtt på underveis?

Kim: Kostholdet jeg holdt i begynnelsen gikk ut på å eliminere dårlige matvarer og bytte dem ut med «bedre» alternativer. Jeg sier «bedre» fordi matvarene jeg spiste istedet for var ikke direkte sunne, bare mindre dårlige. Jeg byttet eksempelvis ut sjokoladepålegg med ost og skinke på tube, som senere ble byttet ut med leverpostei, som der igjen ble byttet ut med vanlig skinke osv. Dette fungerte som bare det, og er en veldig fin nedtrapping på usunnheter.

Treningen var rett og slett bare å være i bevegelse, å gjøre det man orket og følte man kunne istedet for å sitte iro og gjøre ingenting. Ettersom tiden gikk gjorde jeg automatisk matvanene og treningen min mer strukturert, som igjen gjorde den mye mer effektiv. Jeg skrev opp hvilke øvelser jeg gjorde, hvor mange reps og sets, hvilken vekt jeg hadde, og hvor langt og hardt jeg syklet på den stillestående sykkelen jeg brukte.

De gangene kiloene sto i ro og jeg så null fremgang over en periode, så er det viktig å huske på at det er du som står i kontroll til å gjøre noe med det. Jeg har hatt slike «platå» hvor jeg må endre på et ellers suverent kosthold for å komme seg videre, eller å spice’e opp treningen enda litt mer. Det er bare viktig å ikke miste motivasjonen helt eller å gi opp når det skjer, fordi det kommer til å hende alle før eller siden.

kim4

God støtte fra familie og venner

Fitnessbloggen: Har du fått hjelp av noen, eller har du gjort dette på egenhånd?

Kim: Jeg jobber best alene, og gjorde en god del research på forskjellige nettsider og blogger for å lære meg å sette opp et treningsprogram og en diett som jeg selv var komfortabel med, så har lært så mye jeg kunne og gjort det selv.

Fitnessbloggen: Hvordan har venner og familie vært til dette? Mange opplever jo en viss negativitet i starten – blant annet at man blir mer fokusert på hvordan man ser ut.

Kim: Har fått veldig god moralsk og motiverende støtte fra både familie, venner og bekjente siden dag 1, og får det fortsatt! Kjenner det har hjulpet veldig mye! Det var nok derimot mange som ble veldig sjokkerte når jeg bestemte meg for å begynne slik som jeg gjorde, og som sikkert satt et spørsmålstegn ved om jeg kom til å klare det eller ikke, og det har jeg forståelse før, hehe.

Det første steget er vanskeligst

Fitnessbloggen: Hvilke råd ønsker du å gi til andre som har vært i samme situajson som deg? Hva bør de gjøre ?

Kim: Det første steget er det vanskeligste, bare det å faktisk gjøre noe vil nå lengre enn hva de fleste tror! Det er derfor det er så viktig å dokumentere hvor man starter når man begynner med noe slikt, så jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å ta ukentlige bilder og å notere vekt de 3-4 første månedene slik at du selv kan se hvor stor progresjon din egentlig er.

Hvis vekt reduksjon er målet ditt så anbefaler jeg også å telle kalorier, det er faktisk mye enklere enn hva de fleste ser for seg, og det gjør deg så mye mer bevisst på hva du faktisk putter i kroppen. Det er tusenvis av utrolig gode råd og tips på nettet. Der er nettsider, forumer og blogger (slik som denne) som sitter på ufattelig mye god informasjon som man kan bruke.

Det er garantert lurt å gjøre litt research. Det viktigste rådet jeg kan gi er å drikke vann. Bytt ut brus, juice og diverse med vann og bare det kan redusere vekten din betydelig, og gi deg en kick-start.

Fitnessbloggen: Hvilke planer har du videre? Synes du det er vanskelig å opprettholde den vekta du nå har kommet på – eller har ting blitt mer naturlig nå?

:Kim: Første prioritet nå er å finne seg en jobb innenfor fitness eller lignende, jeg er på leting. Det er jo selvfølgelig en evig kamp å holde vekta ved like, men det er veldig mye enklere nå når jeg vet hva jeg holder på med, og hva jeg må holde meg unna. Uten å si at det er lett, så er det blitt mer håndterlig.

Vi ønsker Kim lykke til videre og er mektig imponert over det han har fått til. 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.