Slik finner du riktige løpesko

Isa Heggedal på Löplabbet Drammen gir deg gode råd for å sikre deg de beste løpeturene.

Isa Heggedal forteller at det er stor forskjell mellom barfotsko (til venstre) og vanlige løpesko for overpronasjon.

Før du legger ut på langtur, er det viktig å sikre seg godt skotøy. Da Iureste er da å rådføre seg med noen som har peiling på feltet.

I tillegg til å ha jobbet på Löplabbet Drammen i tre år, er Isa Heggedal også juniorlandslagstrener i orientering. Hun trener også o-løperne på toppidrettslinja i byen, samt junior- og seniorløperne på Konnerud. For en som løper og trener mye, er riktige sko helt avgjørende.

– Det er mange faktorer å ta hensyn til når man skal kjøpe nye løpesko. Hvilket underlag man har tenkt å løpe på, hvor ofte man trener, og selvfølgelig også hvordan steget ditt er, forteller hun.

Test steget ditt

Heggedal mener det er viktig å ta kontakt med fagfolk, slik at du får hjelp til å finne en sko som dekker dine behov. Hos Löplabbet tilbyr de testing for å sjekke både foten din og steget før du skal velge sko.

– Først står kunden på en speilkasse, hvor vi ser hvordan foten trykker mot underlaget. Vi ser også på stillingen på anklene. På mølla filmer vi steget til kunden, og ser på hvordan foten lander i steget.

Det finnes nemlig sko tilpasset for de ulike måtene foten lander på i steget. Tråkker foten din innover i løpet av steget, kalles det overpronasjon. Heller den derimot utover, kalles det underpronasjon. Heggedal forteller at rundt 50 prosent av befolkningen har overpronasjon i steget.

– Dersom man overpronerer, er det viktig med stabile sko som gir god støtte på innersiden av foten. Å løpe med feil type sko kan gi plager på lang sikt, og smertene kan forplante seg oppover i beinet. Det er derfor lurt å ta en sjekk, slik at man slipper skader.

Populært med barfotsko

Det finnes sko tilpasset omtrent alle typer behov. Mengdetreningssko, asfaltsko, terrengsko, piggsko og barfotsko. Sistnevnte har blitt veldig populært de senere årene, da disse gir en helt annen løpsfølelse.

– Før i tiden hadde ikke folk skikkelig demping i skoene, noe som gjorde det naturlig for dem å lande mer på forfoten. Nå som vi bruker joggesko med mye demping, lander vi istedet på hælen. Ved å løpe mer på forfoten, styrker man opp foten og har større sjanse til å løpe fortere. De beste sprinterne i verden løper på forfot.

Det høres kanskje fristende ut med en sko som hjelper deg til å bli en bedre løper, men det er likevel flere ting å tenke på. En barfotsko passer ikke til lengre turer, da vil en godt dempet mengdetreningssko gi bedre støtte. Ønsker man å begynne å trene med barfotsko, lønner det seg å ta det rolig i starten, og å styrke musklene i beina. Spesielt leggene får kjørt seg i barfotsko.

– Starter man for hardt ut med barfotsko hvis man er uvant, risikerer man skader i leggene. Disse skoene gir liten støtte og stabilitet, og krever sitt i form av at utøveren er sterk i bein og legger. Et tips for å styrke leggene er helt vanlige tåhev, som kan gjøres hvor som helst og når som helst.

Riktig sko til riktig underlag

At skoen sitter godt, og passer til din bruk er ikke det eneste du må tenke på. Underlaget har også mye å si for løpingen.

– Bruker man en oppbygd og godt dempet mengdetreningssko i skogen og på mykt underlag, er det lettere å tråkke feil. Løper man på asfalt skal man derimot ha god demping, da dette er hardt for beina. Er man dårlig treng kan man få vondt i knær og hofter, og det er derfor viktig å ta det gradvis og ikke bråstarte.

Mange dropper løpeturene på vinteren på grunn av snø og dårlig underlag. Da anbefaler Heggedal at folk bruker piggsko.

– De gjør at du kan løpe mindre anspent, fordi du slipper å være redd for å gli. Man kan kjøpe ferdige piggsko, eller pigge dem selv.

Vedlikehold er viktig

Det lønner seg å ha fokus på kvalitet, og ikke pris når man kjøper løpesko. Hvor ofte de skal skiftes ut, kommer helt ann på hvor mye du bruker dem.

– Trener man rundt tre ganger i uka, vil de være godt slitt etter et år. Selv om skoen kanskje ser fin ut, vil dempingen bli slitt. De mest aktive løperne har gjerne flere par de bytter på.

Når man løper utendørs blir skoene fort skitne, og gammel søle og skitt forkorter levetiden til tøyet i skoene. Heggedal anbefaler likevel ikke å hive dem i vaskemaskinen, da dette sliter på stoffet, dempinga og funskjonene til skoene.

– Hjemme hos oss børster vi av skitten med en kost, for så å vaske dem i vann. Det holder lenge.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.