;
;

Slik legger vi på oss – mekanismene bak fettlagring

Hvordan fungerer egentlig fettlagring? Her får du en liten oversikt.

My_Gut_Reaction

Så og si all energi menneskekroppen trenger kommer fra makronæringsstoffene karbohydrater, proteiner og fett. Flere har stilt spørsmål om hvordan selve denne prosessen foregår, og om man kan legge på seg uansett hvilke makronæringsstoff man overspiser. Kan man f.eks kutte ut karbohydrater men spise mer fett i stedet, fordi «fett forbrenner fett»?

Lyle McDonald har skrevet en fin artikkel om nettopp dette, og her tar jeg en kjapp oppsummering av de viktigste punktene.

Energioverskudd

Om du lagrer mer fett enn du forbrenner bestemmes grovt sett av balansen mellom prosessen som konverterer energi til fett (lipogenese) og prosessen hvor fett fra fettlagrene oksideres (lipolyse). Spiser du mer proteiner, karbohydrater og fett enn det du trenger så vil den overflødige energien bli konvertert til fett og lagret i fettcellene dine.

590metabolism

Grov oversikt over metabolismen. All overflødig energi (acetyl coenzym A donerer karbonatomer til sitronsyresyklusen som oksiderer det til energi), vil lagres som fett via lipogenese. C. Ophardt 2003.

Totalendring i lagret fettmasse = fettlagring – fettoksidering. Er andelen fettlagring høyere enn andelen fettoksidering så vil det totale lageret av fett bli større.

Så hva bestemmer raten av fettlagring og fettoksidering?

LES OGSÅ – En enkel innføring i å sette opp sin egen matplan

Næringsinntak

Dette skjer ved overkonsum av de forskjellige makronæringsstoffene:

Fett

Spiser du mye fett så vil det primært lagres som fett. Mange har sikkert hørt at «man må spise fett for å forbrenne fett», men dette stemmer ikke. Fettinntak påvirker ikke fettoksidering (fettforbrenning), så det hjelper ikke å spise mer fett for å forbrenne fett. Det som vil påvirke fettforbrenning er mengden karbohydrater du spiser. Er det karbohydrater tilgjengelig vil dette være foretrukket energikilde, og fettet i kosten blir lagret. Men igjen, fettlagring og fettoksidering skjer om hverandre hele tiden, det er kun om energimengden totalt er høyere enn forbruk at fett forblir lagret i fettcellene.

Karbohydrater

Karbohydrater er kroppens foretrukne kilde til direkte energi om det er tilgjengelig. Dvs. at når du spiser karbohydrater vil dette bli brukt til å produsere energi over å bli lagret som fett. Overspiser du karbohydrater derimot, vil de overflødige karbohydratene bli konvertert til fett gjennom de novo lipogenese, men dette er uvanlig under normale kostholdsforhold. Karbohydratene du inntar vil altså konverteres til energi, og fettet i kosten vil lagres. Om du blir tyngre avhenger om fettlagring > fettoksidering, som er tilfellet om det totale energiinntaket er for stort.

Proteiner

Proteiner vil alltid bli brukt til et eller annet over det å bli lagret som fett. Det skal mye til for at proteininntaket blir så høyt at det omdannes og lagres som fett. Spiser du mye proteiner vil du forbrenne mer proteiner og mindre karbohydrater/fett, noe som betyr at du kan legge på deg av å spise for mye proteiner, men ikke pga at proteinene i seg selv omdannes og lagres, men at det begrenser oksideringen av fett og karbohydrater.

Oppsummert

  1. Overflødig fett fra kosten lagres i fettcellene våre. Nei du forbrenner ikke mer fett ved å spise mer fett.
  2. Overflødig inntak av karbohydrater øker karbohydratoksidering og hemmer fettoksidering – mer av fettet fra kosten lagres.
  3. Overflødig inntak av proteiner øker proteinoksidering og hemmer fettoksidering – mer av fettet fra kosten lagres.

Det som spiller noen rolle for om fett lagres er altså energioverskudd uavhengig av næringsstoff. Alt kan lagres som fett bare gjennom forskjellige mekanismer.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.