;
;

Sjekk forandringen til bodyfitnessjentene!

Med 4 uker igjen til NM forteller jentene om sine oppturer og nedturer gjennom dietten, hvordan de får dagene til å gå – samtidig som vi sammenligner formutviklingen deres de siste 8 ukene. Du vil ikke tro forandringen!

Untitled-1

På lørdag er det bare 4 uker igjen før de 5 jentene Nora, Anneli, Christine, Jeanette og Vilde skal stille i NM i Bodyfitness. Vi har nå fulgt jentene i 8 uker – og har på den tid rukket å se samtlige jenter gjøre enorme forandringer i fysikken sin.

Men det mange helt sikkert lurer på, er om disse 5 jentene er noen utenomjordiske maskiner som aldri feiler? Gjennom artiklene vi har publisert kan det for mange kanskje virke som at dette er jenter laget av stål, med en disiplin du skal lete langt etter – og en evne til å utrette resultater som få kan gjøre etter dem.

Heldigvis er det ikke slik. De er faktisk 5 relativt vanlige jenter, med en interesse for trening som er litt over gjennomsnittet. De har bare lagt ned en solid porsjon innsats – i kombinasjon med å ha jobbet med en av Norges beste konkurransecoacher, Gunnar Strand Jacobsen. Resultatet taler sin klare sak.

Nora elsker søt mat

Du trodde kanskje jentene nekter holdt seg til vann og brokkoli-dietten? Nora kan fortelle at hun er veldig glad i søt mat og drikke

– Jeg er glad i søtt og det går derfor med mye søt drikke iløpet av en dag. Pepsi Max, Fun Light og sukkerfri Redbull er favorittene. Jeg søter også havregrøt og meieriprodukter med flytende Stevia – som finnes i forskjellige smaker. Sjokolade og toffe er dødsgode i bla. cottage cheese og kaffe ;)

Og til dere som trodde av gele var typen mat som var forbudt på diett

– Gele av funlight har også vært en favoritt på dietten, man blander 2-3 dl funlight og vann til man får en blandig på 1 liter, og varmer opp med en pakke gelatinplater. Gelatin er jo bare protein, og en hel pakke inneholder ca. 60 kcal. DET er ikke mye på 1 liter gele!

– Ellers liker jeg sterk mat, og kjøper derfor krydder på Asia-butikker. De smaker mye mer, og kan gjøre «kjedelig» mat spennende.

Christine har sprukket flere ganger på dietten

Disse jentene er like dødelige som meg og deg. Noen ganger går de på en knekk, og spiser kanskje noe de ikke burde. Dette er ikke uvanlig for verken bodyfitnessjentene eller oss «vanlige» slankere. For Christine har dette skjedd et par ganger, og inkluderer blant annet flere lackerolesker, sjokoladekake og knekkebrød.

Det jeg vil du skal ta med deg videre, er at til tross for at man sprekker; kanskje spiser noen hundre kalorier mer enn planlagt en dag – så er det helheten som teller. Christine er et godt eksempel på dette. Deler du de 1000 kaloriene (et hypotetisk eksempel) utover en diett på 16 uker, så ender du opp med 8,9 kalorier ekstra på en dag. Og som den fantastiske organismen kroppen er, kan den fint tilpasse seg dette ved å øke forbrenningen og energinivåene slik at du beveger deg mer enn planlagt.

Det er likevel liten tvil om at å være på konkurransediett krever sin mann – eller kvinne i dette tilfelle. På spørsmål fra Fitnessbloggen om hvordan en vanlig dag ser ut, sier hun følgende

– Jeg står opp 05.45 dersom tidligvakt for å gå morgenkardio, spiser så frokost og drar på jobb. Etter jobb er det styrketrening og kardio igjen, for så å dra hjem, spis, dusj og legge seg mellom 21-22. En hektisk hverdag kan man si.

– Det har også vært veldig få sosiale sammenkomster de siste ukene. Dette skjer hovedsaklig gjennom kardiotreningene på kveldtid, med mamma, teamjentene eller andre venninner som slenger seg med. Prøver å få til cirka 2 timer kardio hver dag akkurat nå. Styrketreningen er det ikke like mye futt i som før, det er tungt – men det må gjennomføres. 

– Maten jeg spiser, lager jeg i puljer på 2-3 dager av gangen. Dette gir meg litt ekstra og verdifull tid i hverdagen. På maten bruer jeg masse krydder som kyllingkrydder, chilli explosision, karri på kylling. Piffi, grillkrydder og chilli på karbonadedeigen, mens fisken blir krydret med sitronpepper, pepper, salt og gastromat.

Men en ting skal du vite – de færreste går gjennom en langvarig diett uten å sprekke. Christine er heller ikke noe unntak.

– Jeg skal innrømme at jeg har sprukket med noen esker lackerol, knekkebrød, og senest  søndag for 3 uker siden, da jeg hadde bursdag. Paul Rusten og kjæresten hans Anne hadde laget verdens herligste sjokoladekake til meg – som jeg tok noen stykker for mye av. 

– Da er det likevel bare å brette opp ermene og gi 100 %. Nå som det er så kort tid igjen er det ikke rom for å slakke på verken treningsfronten eller i kostholdet.

Vilde prikket like godt formen i Afrika

Det finnes et hav av unnskyldninger for å ikke trene og spise sunt. Vilde er et glimrende bevis på at man selv med en tøff hverdag kan utrette mye. Hun har de 2 siste ukene vært i Afrika og jobbet som frivillig

– De 2 ukene i Afrika gikk over all forventning. Med i overkant av 1000 kalorier, har jeg spist en frokost bestående av proteinshake og frukt, egg og spinat til lunsj, grillet sverdfisk og spinat til middag, og shake og mandler til kveldsmat. 

– Å være sulten i Afrika, er  ikke noe man tenker på. Flesteparten av pasientene vi jobbet med husket ikke sist de hadde spist, og dette satte virkelig livet i perspektiv. De aller fleste av barna som var der var underernærte, og jeg kunne derfor ikke sitte og klage på det lave energiinntaket mitt. 

Treningen bydde heller ikke på større problemer – annet enn at Vilde ble i overkant svimmel, og faktisk besvimte

– Treningen gikk også veldig greit. Jeg hadde med hoppetau, strikk og hjul i baggen min. Kveldskardioen min bestod ble f.eks 30min hoppetau – som er veldig god trening.

– Vel det meste av treningen gikk bra, men på lavkalori-dagen min skulle jeg slå til med 30min kveldskardio på en ellipsemaskin, men det resulterte i at jeg svimte av og seig sammen på gulvet i fosterstilling. Men selv om antall måltider for dagen var over, ringte jeg Gunnar og fikk innvilget litt ekstra kalorier. 

Status 4 uker før NM

Jentene har omsider begynt å nærme seg det som defineres som sceneform – en fettprosent som er betraktelig lavere enn den typiske «strandformen» som mange etterstreber hver sommer. Diett og konkurransecoachen deres Gunnar Strand Jacobsen har følgende å si om jentene – kun 4 uker før de skal være i sin livs form

Anneli: (Freakyfitness)

– Det begynte å haste litt med å få frem lårene til Anneli forrige gang jeg tittet, så den siste uka har jeg hatt henne til å gå lavere på kaloriene og litt hardere på cardioen, og det har gitt uttelling – ned 1.5cm på hvert lår! :)

– Hun holdt fortsatt en del vann, etter å ha vært forkjølet, noe som vistes godt på ryggen, men jeg er fornøyd med ukas fremgang, og formen kommer til å sitte på konkurransedagen.

Nora: (Fitnessnora)

– Nora er egentlig scene-klar overalt, bortsett fra øverst bak på lårene. Satte henne på en ekstra hard diett denne uka, med en diett bestående nesten bare av torsk og grønnsaker, for å få bukt med det lille som er igjen av fett.

– Så skal jeg begynne å fylle henne opp med mere karbohydrater fra og med nå til helgen, slik at musklene hennes blir seende større ut.

Christine:

– Christine er i bunn og grunn ferdig deffet, så jeg har begynt å karbe henne opp, litt forsiktig denne uka med 200 kcalorier ekstra per dag, så får jeg se nå på fredag hvilken effekt det har gitt.

Jeanette:

– Jeanette hadde ikke mulighet til å komme på formsjekk denne uka.

Vilde:

– Vilde har vært to uker i Afrika, så jeg har kun mottatt formoppdatering via bilder på mobilen, men ut fra det jeg har sett der, så har hun gjort en kjempejobb der nede. Sendte henne ned dit med en veldig streng diett, nesten bare fisk og grønnsaker, og den ser ut til å ha gitt veldig god uttelling.

2 måneders forandring

Nedenfor ser dere forandringen til 3 av jentene – Nora, Anneli og Christine. Det første bildet er tatt 24 juni, mens de siste bildene er tatt i midten av august

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.