Så mye muskler får jenter av å løfte tungt [video]

Den 52 kilo tunge amerikanske jenta Jeannie Bassi er et godt eksempel på at du ikke blir muskuløs av tunge vekter.

rorym Games2010 CamilleDeadlift  672x448

Er du jente og redd for å få store muskler av å løfte tunge vekter? Ta en titt på videoen nedenfor. Kanskje må du revurdere om du har så mye å være redd for?

Videoen viser Jeannie Bassi som veier knappe 52 kilo, og markløfter 106 kilo – like over det dobbelte av kroppsvekten sin.

Dette er nok et bevis på at jenter som løfter tyngre enn selv mange gutter, ikke blir for store og muskuløse.

Fitnessbloggens tips: Vil du ha flat mage? Lange slanke muskler? Bruk tunge vekter.

Lekse til neste treningsøkt: Prøv å legg en ekstra plate på vektstanga, eller gå opp et vekttrinn på manualene.

Sjekk også vår nybegynnerguide om styrketrening.

38 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1

    Ja, nei.. Dette er ikke bra. :-)

  2. 4

    Trodde det ikke var noe som het «lange slanke muskler» jeg? ; ) Hehehe.

  3. 5
    Christine

    Man skal vel ha teknikken riktig før man legger på en ekstra vektskive,vel? :)

    • 6
      Simen Kristoffersen

      Ja. Det kommer selvfølgelig an på øvelsen. Noen har helt fin teknikk i eksempelvis utfall, og går fra racket uten å være hverken svett, anpusten eller sliten etterpå – kanskje med litt svie i låra pga høyt repetisjonsantall.

  4. 7
    Simen Kristoffersen

    Mer om Jeannie:
    «When she was young she was diagnosed with pretty severe scoliosis, and had to wear a hard plastic body brace for over 2 years to keep her spine from getting any worse. She was told that the 38 degree curve in her spine would prevent her from doing most sports. It was then she took action and began doing ‘functional’ movements in her room: squats, push-ups, sit-ups, pull-ups. Long story short, she went from a 38 degree to a 12 degree curve by working her muscles properly and efficiently.»

    Vil også minne om Anja fra en tidligere artikkel (http://fitnessbloggen.no/bodyfitness-jentene-trening/), som tar 120 kg i knebøy:
    http://www.youtube.com/watch?v=mNkBa2M06wg&feature=player_embedded

  5. 8
    Maria Moen

    Elsker dette innlegget! Alltid greit å ha noe å vise til når jeg skal prøve å forklare dette til alle mine skeptiske kjente som er helt uenige med denne styrketreningen min.. Denne skal i alle fall ut på min vegg på facebook :-) :-)

  6. 10
    Viktoria Moen

    Jeg blir så glad av å lese slike ting :D Herlig!

  7. 11
    Lykkelige Alanna Kingsrød

    Eh….jo, Simen. Jeg blir muskuløs. Må være noe gæærnt med kroppen min, ha for mye veksthormoner eller noe sånt. ;-) Kanskje jeg bare er mer mann enn man skulle tro?

    Uansett. Jeg slutter ikke løfte vekter!

  8. 12
    silje

    Dagens motivasjonsboost!!! har også som mål å løfte 2xkroppsvekt :) har 90 kg som maksløft til nå, og veier i dag ca 50,5/51 kg , så nå er det ikke langt igjen :)

  9. 13
    Ninian

    Synes kanskje det er litt misvisende. Jeg blir muskuløs, og antakelig ganske bøff etterhvert som vektene blir tyngere. Tenker det er bedre å si at de fleste jenter ikke blir store, men det er viktig å tenke på at jenter også har forskjellig kroppsbygning. Noen vil alltid ha lettere før å bygge volum enn andre, og det er uavhengig av kjønn. Kommer ikke til å stoppe treninga før det altså, jeg synes det er kult, men feks armene mine har økt med 1 cm på den første mnd med skikkelig trening. Vekta er den samme..

    • 14

      Hvor lett man bygger volum (som i muskelmasse) er veldig kjønnsavhengig. Om du har lagt på deg 1 cm rundt armene på samme vekt, så har du fått til noe veldig imponerende. Det viktigste for størrelse er uansett energiinntaket. Så om man spiser moderat og balansert, er det ikke mulig å bli spesielt maskulin. Da skal man i så fall være i fantastisk god form.

    • 15
      blabla

      Du må også skille på reel masse og midlertidig masse. Vann er den midlertidige massen og økning i selve cellevolum og antall celler(selv om dette fremdeles er litt omdiskutert). I starten så vil alltid kroppen binde masse vann, dette har med blant annet energi lagre å gjøre. Den økningen du har opplevd er helt vanlig og den som skremmer de fleste damer fra å trene veldig tungt ettersom de tror økningen komme til å fortsette i samme dur. Ser du på hvor lang tid det tar en mann å bygge volum og masse så kan du gjøre hode regningen selv når man vet at dager har rett rundt 5% av testosteron produksjonen til en mann.

      Selvfølgelig er alt individuelt men, man kan si at damer blir ikke store hvis de ikke lever og ånder volum trening, så enkelt er det bare. Med flere «venninner» innen fitness miljøet så har jeg sett så pass med resultater av damer og tung trening at jeg er veldig sikker i min uttalelser.
      Ikke glem at man ser markant større ut en hva man er i masse når man har lav fett prosent og høy muskelmasse. Hva jeg mener er at ei blod-deffet dame på 55kg med mye muskelmasse ser enorm ut opp mot ei vanlig bygd dame på 55. Stiller du de ved siden av hverandre så ser du fort at det ikke er små mye volum forskjell men, en enorm forskjell i symmetri og hvordan kroppen er formet.

    • 16

      Skulle ønske jeg kunne like kommentaren til «blabla» !

  10. 18
    Petter

    Hun der ser -temmelig- muskuløs ut spør du meg da – syns det er pent jeg, men å si at du «ikke blir muskuløs av tunge vekter» blir kanskje litt feil ;)

  11. 21
    Christina

    Men hvis hun blir seende sånn ut av å løfte det dobbelte av sin egen kroppsvekt, hvordan blir man seende ut som en fitnessutøver da? Jeg vil helst se ut som henne her, men hva er forskjell på måten hun trener og måten konkurranse-utøvere trener?

    • 22
      Santinistar

      Kostholdet :) Ho har sannsynlegvis eit balansert kosthold som gjer at ho ikkje går opp i feittprosent; da ser ho «lean» ut sjølv om ho er veldig sterk og muskuløs. Det er mogeleg å auke i styrke, utan å auke tilsvarande i volum, stemmer ikkje det? Somebody tell me if I’m wrong :)

  12. 23
    Tjall

    Men men men hvis damene får muskler, hva skal vi gutta imponere med da? Personligheten?!

  13. 25
    Benjamin Ch

    Bra løft, men merkelig med dobbelt supinert grep :P

  14. Pingback: Lange og slanke muskler med bodysculpting... eller? - Fitnessbloggen

  15. 26
    Bjarne

    hu er jo dritmaskin

  16. 28
    Anonym

    Vil helst ha store muskler jeg, selv om jeg er jente..

  17. 29
    Christian Johansen

    Hmm…dobbelt underhåndsgrep har jeg ikke sett før. Håper hun passer på bicepsene sine.

  18. 30

    … Hvorfor er det et bilde av Camille LeBlanc Bazinett øverst?

  19. 31

    Løftet er vel ikke fullført før hun har fulgt vekta ned igjen, eller???? Skal vel ikke bare slippe den rett ned igjen…

  20. 32
    M

    Hehe, du kan ikkje sei at ho der ikkje e muskuløs for det e ho! :P

  21. 33

    Det er også utallige eksempler på dette i Norsk idrett! Ta en tur på et friidrettstevne – alle jentene i kraftidretter (spenst,hurtighet etc.) trener med TUNGE vekter! :)

  22. Pingback: Prøver du å gå ned i vekt? – Kutt ut løping og sykling, og fokuser heller på det som er viktig! | FitnessFabrikken

  23. 34
    Jon Fossum

    Spekulerer litt på løftet hennes. Dobbelt supinert grep, og slipper stanga når hun når toppen? Jeg er imponert altså, ikke misforstå. Men jeg trodde man skulle følge vekta ned igjen også?

  24. 35
    kris

    Hun er Crossfit utøver. Beste treningsformen etter min mening :-)

  25. Pingback: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)