Øvelsene for deg som sliter med å få kontakt med rumpa

Til tross for endeløse timer i styrkerommet er det ikke alltid rumpa responderer med å forme seg. Kanskje er den blitt inaktiv på grunn av all den sittinga di? Slik løser du problemet.

I hverdagen kan setemuskelen vår bli en inaktiv pute vi bare sitter på, i stedet for den kraftmaskinen som den egentlig er.

Mange har vondt i ryggen blant annet på grunn av svak og inaktiv muskulatur i sete/hofte og svak korsrygg.

Når vi trener er det lurt å bruke litt tid på dynamisk oppvarming, i tillegg til de 5-10min du bruker på tredemøllen. Da vil det blir lettere å få kontakt under treningen, samt du får mer fyring og dermed økt kraftutvikling.

2 effektive øvelser som aktiverer rumpa

Den første øvelsen jeg vil vise deg er kalt monsterwalk. Alt du trenger er et elastisk bånd.

På videoen forklarer coach Bret Contreras hvordan plasseringen av strikket bestemmer graden av aktivering av hofte/sete derav glutes medius og maximus. Øvelsen baserer seg på en studie fra august 2012.

Også en veldig fin øvelse uten strikk fra samme mann.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.