;
;

Respons til Ned i vekt – dropp trening

I fredagens papirutgave av VG kan vi lese at Sofie Hexeberg mener at trening ikke gjør deg tynnere. Hun hevder også at insulinet gjør det vanskeligere for overvektige å gå ned i fett og vekt. Vi er litt uenige.

Sofie Hexeberg vet å tiltrekke seg media. I gårdagens utgave av VG havnet hun på førstesiden med overskriften «Ned i vekt – dropp trening». Saken dreier seg i korte trekk om at trening er et ineffektivt verktøy hvis målet ditt er å gå ned i vekt. Begrunnelsen ligger primært i at det å trene gjør deg mer sulten.

Effekten av trening er sterkt overvurdert

Hexeberg ønsker større fokus på kostholdet, og forklarer dette med at man må bruke det «hormonelle» grepet. I korte trekk går dette ut på å redusere inntaket av karbohydrater til fordel for fett – slik at man blir en «fettforbrenner».

– Når noen kutter karbohydrater går de lett ned i vekt uten å være sultne. Insulinnivået reduseres og muliggjør effektiv fettforbrenning.

I korte trekk anbefaler Hexeberg et kosthold bestående av kjøtt, fisk, egg, fete meieriprodukter, masse grønnsaker, nøtter, frø og bær.

Jøran Hjelmesæth som er leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst er delvis enig i det Hexeberg sier. Han er enig i at de viktigste endringene skjer i kostholdet, men er uenig i at trening gjør deg mer sulten. han ønsker videre å understreke at fysisk aktivitet blir viktigere, jo mer ned i vekt du kommer deg.

Fitnessbloggen kommenterer

Jeg er enig i at treningen alene (uten at man har kontroll over energiinntaket) ikke er spesielt effektivt som metode for å gå ned i vekt. Det blir derimot helt feil å vektlegge dette. Man bør heller fremheve at kostholdet er det viktigste. Trening er  veldig viktig for å kunne holde vekten nede, etter at man har slanket seg (1).

I forhold til vektnedgang, har jeg flere ganger tidligere påpeket at et lavkarbokosthold med økt inntak av protein gir best effekt (2-7), dette støttes også av overssiktsstudier (8,9). Dette innebærer en reduksjon i insulinproduksjonen, samtidig som insulinfølsomheten økes. Man kan derimot ikke hevde at kroppen har blitt en fettforbrenningsmaskin.

En mikroeffekt av insulin er at den «blokkerer» fettforbrenningen. Hva som skjer i praksis, kan faktisk være noe helt annet. Å vektlegge mikroeffekter skal vi være svært forsiktig med, spesielt når det kommer til insulin i forhold til vektnedgang.

Hvis det Hexeberg sier, er riktig – vil det være slik at den dietten som produserer minst insulin ga best effekt på kroppskomposisjon og fettforbenning. 

I en tre måneder lang undersøkelse av Luis så man ingen sammenheng mellom glukosemetabolisme og insulinproduksjon i forhold til kroppskomposisjon (10). I en lignende studie ønsket M. Noakes og kolleger å se nærmere på effekten av 3 forskjellige dietter med et karbohydratinnhold fra 4 til 70 %. Til tross for at gruppen som spiste minst karbohydrater hadde 33 % lavere fastende insulinnivå, så man ingen forskjell på kroppskomposisjon og vekt (11).

Siden insulinnivåene korrelerer bra med den glykemiske responsen (12), kan man også vurdere om det eksisterer noen sammenheng mellom GI og kroppskomposisjon. I fem lengre undersøkelser (6 mnd<) fant man ingen sammenheng mellom glykemisk indeks og effekten av diett i forhold til kroppskomposisjon (13-17).

Avslutningsvis ønsker jeg å poengtere at det er viktig å ikke gjøre en diett mer magisk enn hva den er. En lavkarbodiett er spesielt å foretrekke for overvektige som ønsker å gå ned i vekt. Om man er slank og trener jevnlig, tror jeg derimot at den gyldne middelvei kan være minst like bra; 30-40 % karbohydrat, 30-40 % protein og 30-40 % fett; litt avhengig av utgangspunkt og målsetning. 

Referanser

  1. Jakicic JM. Effect of exercise on 24-month weight loss maintenance in overweight women. Arch Intern Med. 2008 Jul
  2. Brehm BJ. A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women. J Clin Endocrinol Metab 2003
  3. Samaha FF. A low-carbohydrate as compared with a low-fat diet in severe obesity. N Engl J Med 2003.
  4. Yancy WS. A low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-fat diet to treat obesity and hyperlipidemia. A randomized controlled trial. Ann Intern Med 2004
  5. Gardner CD. Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN diets for change in weight and related risk factors amond overweigt postmenopausal women. The A to ZX weight loss study. JAMA 2007
  6. Westman EC. The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a lowglycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes melituis. Nutr Metab (Lond) 2008.
  7. Shai I. Weight loss with a low-carbohydrate, mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med 2008.
  8. Nordmann AJ. Effects of a low-carbohydrate vs low-fat diets on weight loss and cardiovascular risk facotrs. A meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med 2006
  9. Hession M. Systematic review of randomised controlled trials of low-carbohydrate vs low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Obes Rev 2008.
  10. de Luis DA. Differences in glycaemic status do not predict weight loss in response to hypocaloric diets in obese patients. Clin Nutr. 2006 Feb.
  11. Noakes M. Comparison of isocaloric very low carbohydrate/high saturated fat and high carbohydrate/low saturated fat diets on body composition and cardiovascular risk. Nutr Metab (Lond). 2006 Jan.
  12. Holt SH. An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. Am J Clin Nutr. 1997 Nov.
  13. Das SK. Long-term effects of 2 energy-restricted diets differing in glycemic load on dietary adherence, body composition, and metabolism in CALERIE: a 1-y randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2007 Apr
  14. Aston LM. No effect of a diet with a reduced glycaemic index on satiety, energy intake and body weight in overweight and obese women. Int J Obes (Lond). 2008 Jan
  15. Sichieri R. An 18-mo randomized trial of a low-glycemic-index diet and weight change in Brazilian women. Am J Clin Nutr. 2007 Sep.
  16. Raatz SK. Reduced glycemic index and glycemic load diets do not increase the effects of energy restriction on weight loss and insulin sensitivity in obese men and women. J Nutr. 2005 Oct
  17. Raben A. Should obese patients be counselled to follow a low-glycaemic index diet? No. Obes Rev. 2002 Nov.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.